Instagram marketing: zo schrijf je de perfecte caption

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Een prachtige foto op Instagram zonder een pakkende beschrijving is een gemiste kans. Om het juiste gevoel uit te drukken of de interactie aan te gaan met je volgers speelt de juiste beschrijving onder een foto een hele grote rol. Volgers zien een mooie foto maar zijn altijd benieuwd naar de uitleg en/of gedachten erachter. Sally Mustang (@sallymustang) zegt: Ik steek een hoop moeite in de teksten bij mijn fotos. Het visuele is zonder meer belangrijk, maar ik denk dat mijn volgers een echte band met mij voelen en het volledige verhaal begrijpen dankzij mijn bijschriften. Ontzettend belangrijk dus, maar hoe schrijf je nou de perfecte caption.

Schrijf de perfecte caption

Geduld

Ken je het gevoel dat je de perfecte foto gemaakt hebt, het kader klopt, de lichten zijn precies juist, alles klopt. Je post hem en kijkt er nog een keertje tevreden naar. De eerste likes komen binnen en dan bedenk je je. De caption had zoveel sterker gekund, ik had dit of dat.. De eerste wijze les in het schrijven van een sterke caption is dus geduld. Wacht met het posten van die gave foto tot je een minstens net zo gave caption hebt. Schrijf er wat op papier, vraag collegas om hun mening, neem de tijd.

Met de komst van het nieuwe algoritme van Instagram is het des te meer belangrijk dat het plaatje helemaal klopt. Hoe meer aandacht er naar de foto gaat (likes en reacties) hoe frequenter de afbeelding zichtbaar zal zijn op de timeline. Des te belangrijker dus dat je aandacht geeft aan de caption. Een caption die je volgers aanzet tot reageren, liken, of beter nog het taggen van vrienden.

Pak de aandacht in 3, 2, 1..

Anders dan bij Twitter heb je bij Instagram wat meer speling. Waar Twitter origineel 140 karakters toestaat per berichtje mag je er bij Instagram maar liefst 2200 gebruiken. De enige beperking die je hebt is dat Instagram een beschrijving afkapt na 2 3 regels. Deze eerste regels moeten dus zo sterk zijn dat jouw volgers getriggerd zijn en op more klikken.

Laat hashtags en @mentions dus nog even achterwege en beschrijf alleen het meest interessante. Je kan er natuurlijk ook mee spelen wanneer je iets gaafs gaat onthullen zoals bijvoorbeeld @kattencafe_kopjes dat hier doet. Als volger ben je al snel benieuwd wat er deze week dan gaat gebeuren.

De CTA van Instagram

Naast dat je je volgers wilt boeien en over wilt halen om op de more knop te drukken wil je ook dat ze je afbeelding gaan liken, dat ze gaan reageren en het liefst nog dat ze een vriend of vriendin gaan taggen. Dit kan je bereiken door een call-to-action toe te voegen. Voeg een vraag toe in je caption, nodig je volgers uit om mee te doen met een wedstrijd, laat je volgers beste vrienden of vriendinnen taggen of verwijs ze naar een link in je Bio die ze naar je webshop of website stuurt.

In deze voorbeelden zie je verschillende soorten vragen en calls to action. @naturally.jo heeft zelf ook nog een manier waarin hij meer content kan delen. Dankzij de cta worden alle fotos bekeken.

Hashtags

Een veelgemaakte fout bij het schrijven van een goede caption is het hashtag gebruik. Instagram gebruikers willen zo goed mogelijk gevonden worden en de gedachten die daarachter schuilt is: Ik gebruik gewoon zoveel mogelijk hashtags, dan word ik altijd wel ergens gevonden. Wrong! Het overmatig gebruiken van hashtags staat wanhopig en onprofessioneel. Veel Instagram gebruikers denken dankzij de hashtags een zo groot mogelijk publiek te bereiken. Dit is echter niet wat je wilt. Het doel moet eigenlijk zijn: een zo relevant mogelijk publiek bereiken. Probeer je hashtag gebruik dus te limiteren tot maximaal 4 hashtags. Op deze manier zal je foto een langer leven leiden omdat je foto zich in een kleinere, relevantere verzameling fotos bevindt.

Een andere tip betreffende het hashtag gebruik is originaliteit. Probeer bij elke foto relevante hashtags te gebruiken. Kopiren en plakken van je vorige fotos is geen goed idee. Een ander verhaal is het wanneer je een eigen hashtag wilt creren. Bijvoorbeeld wanneer je binnen je eigen feed een miniserie start. Gebruik dan bij elke foto uit die miniserie dezelfde origineel gekozen hashtag.

Een laatste bonustip is dat Instagram elk weekend een hashtagproject heeft. Dit is de manier om je feed in de kijkers te spelen en je fotos aan een groot publiek te tonen. Leuk aan dit project is, is dat het vanuit Instagram zelf komt en ze er bovenop zitten! Ze kijken mee, dus wie weet word je op deze manier wel gekozen tot suggested user. Mocht je van je eigen account vinden dat je nog te weinig bereik hebt is het er de mogelijheid nog om een influencer in te schakelen. Hoe dit precies werkt lees je volgende week! Be there!