Drie mobiele trends die elke marketeer moet weten

Adobe heeft een onderzoek gehouden met betrekking tot mobiel zoekverkeer. Uit een steekproef van haar klanten is gebleken dat 25-30% van al het zoekverkeer afkomstig is van mobiele apparaten (smartphones, tablets etc.). Het wordt dus steeds belangrijker om aandacht te besteden aan de campagnes die gericht zijn op mobiele apparaten. In dit blogbericht behandelen we de drie belangrijkste trends.

Trend 1: mobiel zoekverkeer neemt snel toe

In onderstaande grafiek zie je het resultaat van het onderzoek van Adobe. Deze grafiek laat de klikken in Google zien via tablets en smartphones, als een percentage van het totaal aantal klikken in Google.  Terwijl het aandeel van betaalde klikken in de business-to-business markt (B2B) nog erg laag is, is het aandeel van betaalde mobiele klikken in de auto - en retailbranche al tussen de 25% en 30%. Dit betekent dat meer dan één op de vier van de betaalde klikken afkomstig is van mobiele apparaten. 

Mobile Click Share

Trend 2: Tablets hebben op dit moment een hogere return on investment dan computers of laptops

In een rationele markt is de cost-per-click evenredig aan de ROI (return on investment) op een advertentie. Dit wil zeggen dat als een bepaalde advertentie een goede ROI heeft, een marketeer veelal bereid zal zijn om meer te betalen voor deze advertentie. Dit zorgt ervoor dat de cost-per-click zal toenemen. Maar wat ook uit het onderzoek van Adobe is gebleken is dat wanneer het gaat om verkeer via smartphones en tablets de markt niet rationeel is.

Omdat smartphones en tablets niet zoveel omzetten als desktops (computers en laptops) zijn marketeers meestal niet bereid om een hogere cost-per-click te betalen voor advertenties op smartphones en tablets. Hierdoor ligt de cost-per-click op ongeveer de helft van de cost-per-click voor desktops. Deze lage cost-per-click (oftewel prijs) zorgt ervoor dat de ROI’s voor smartphones en desktops vrijwel identiek zijn.

Zoals in onderstaande grafiek te zien is, is de cost-per-click bijna 30% lager bij tablets in vergelijking met desktops. En dit terwijl de ROI bijna 70% hoger ligt  dan bij desktops.

ROI en CPC per apparaat en branche

CPC = cost-per-click

Trend 3: De ROI kan aanzienlijk verschillen per mobiel apparaat

In februari van dit jaar is uit een onderzoek van Mark Ballard van RKG gebleken dat de ROI aanzienlijk kan verschillen per mobiel apparaat, zoals de ROI op de iPad, Kindle, Android-tablet etc. Het onderzoek van Adobe laat een vergelijkbaar resultaat zien. Adobe heeft hierbij iOS (Apple) vergeleken met Android-gebruikers, waaruit bleek dat de ROI van de iOS gebruikers ongeveer dubbel zo groot is als de ROI van de Android-gebruikers. Dit verschil heeft vooral te maken met de hogere conversiepercentages.

ROI iOS in vergelijking met Android

Tips voor een effectief mobiele marketing programma

  1. Analyseer de mobiele zoekverkeer-trends voor je eigen campagnes
    Zoals de eerste grafiek al aangeeft, verschilt het mobiele zoekverkeer per branche. Over het algemeen heeft de retailbranche (business-to-consumer) het hoogste percentage van het totale mobiele zoekverkeer in handen, terwijl B2B juist het laagste percentage heeft van het totale mobiele zoekverkeer. Wanneer het blijkt dat er een redelijk deel van de bezoekers gebruik maakt van tablets of smartphones kan het erg lucratief zijn om een mobiele advertentie op te starten.
  2. Maak specifieke campagnes voor tablets en smartphones
    Het is vaak erg verleidelijk om bestaande advertenties over te nemen en deze in te richten voor mobiele apparaten. Maar toch is het veel beter om specifieke campagnes voor tablets en smartphones aan te maken. De cost-per-clicks en conversiepercentages verschillen vaak sterk van elkaar en hierom is het dan ook verstandig om op alle advertenties per apparaat een ander bod in te stellen.
  3. Ga verder dan alleen zoekwoorden met hierin de merknaam
    Veel marketeers denken dat de ROI op mobiele apparaten erg slecht is en maken alleen campagnes die gericht zijn op de naam van het bedrijf of merknaam om in ieder geval aanwezig te zijn op mobiele apparaten. Dit terwijl er genoeg bedrijven zijn die een goede ROI kunnen behalen met campagnes op mobiele apparaten die niet merknaam-gericht zijn.
  4. Probeer specifieke targeting op verschillende platformen
    Het specifieke targeten op verschillende platformen als iOS en Android is zeker het proberen waard. Houd hier alleen rekening mee dat het alleen zinvol is wanneer er genoeg zoekverkeer is via mobiele apparaten. Wanneer er maar een klein deel van het zoekverkeer afkomstig is van mobiele apparaten is het niet zinvol om dit kleine aandeel weer op te splitsen in nog kleinere groepen.
  5. Bouw mobielvriendelijke websites
    Dit klinkt erg logisch, maar het zal je verbazen hoe veel marketeers geen mobielvriendelijke websites hebben gebouwd of hebben laten bouwen. Mobielvriendelijke websites staan vaak erg laag op het prioriteitenlijstje van marketeers, vanwege het lage zoekvolume. Maar dit lage zoekvolume ligt in het verleden, zoals te zien is in de eerste grafiek. Door deze snelle toename van zoekverkeer via mobiele apparaten is een mobielvriendelijke website langzamerhand steeds meer een vereiste geworden.

Heeft u nog meer vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten staan u graag te woord!


Auteur: Renée Nijhuis

 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Meest succesvolle vroegboek campagne ooit

Oad
Review van Oad over Oad

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL