Digital mond-tot-mond boosten met de nieuwe tools van Facebook

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Mond-tot-mond reclame van mensen die je kent wordt beschouwd als de meest betrouwbare bron. Ook jij doet waarschijnlijk veel meer uit op een positieve review of kritiek van een vriend. De laatste jaren hebben social media het bereik van mond-tot-mond uitgebreid, waardoor het een reclame-instrument is geworden dat op een veel grotere schaal kan worden gebruikt. Kijk maar eens naar de opkomst van influencer marketing. Waar het bereik van mond-tot-mond reclame ooit beperkt was tot locatie of je algemene bewustzijn, hebben sociale netwerken het mogelijk gemaakt om mond-tot-mond reclame tot een veel breder publiek te trekken. En welk platform kan hier nou beter van profiteren dan Facebook?

Nieuwe tools

Facebook heeft daarom een nieuwe set van tools aangekondigddie het niet alleen gemakkelijker maken om aanbevelingen te ontvangen van je connecties, maar ook om deze tips navolging te geven door direct op de pagina te kunnen boeken, bestellen, offertes op te vragen of lokale events te bekijken.

Aanbevelingen

Zoals uitgelegd door Facebook: Whether traveling to a new place, looking for a hair salon, or searching for the perfect place to eat, people already turn to their friends, family, and local Groups on Facebook for advice. Were rolling out a new tool that makes it easier to get and organize all those recommendations in one place.

Deze nieuwe tool maakt het mogelijk om binnen je connecties een oproep tot aanbevelingen te doen. Wordt een statusupdate geplaatst waarin men op zoek is naar advies? Dan detecteert Facebook dit via zijn machine learning systems en stelt voor om aanbevelingen voor deze post in te schakelen. Wanneer dit wordt ingeschakeld zal een prominent verzoek om aanbevelingen in de News Feeds van je connecties verschijnen. Hierin wordt aangegeven dat je op zoek bent naar advies.

Facebook aanbevelingen
Zoals je ziet in de eerste afbeelding hierboven worden de tips en referenties van connecties naar relevante bedrijfspaginas op Facebook op de kaart aangegeven, waardoor het makkelijker wordt om te zien waar deze zich bevinden ten opzichte van je locatie. Je kunt ook naar de speciale Recommendations bookmark op Facebook gaan om een nieuwe vraag te stellen of om je connecties zelf aanbevelingen te geven.

De functie was de afgelopen weken in de VS in testmodus en gebruikers namen screenshots van de tool in werking.

Facebook recommendations

De focus ligt op lokale bedrijven; je kunt de functie inschakelen voor iedere post waarin je op zoek bent naar aanbevelingen, maar de kaartfunctie biedt alleen ondersteuning bij je vraag als het betrekking heeft op geografische nabijheid.

Ter verduidelijking. Je ziet bijvoorbeeld direct het voordeel hiervan in een zoekvraag als deze:

Facebook recommendation

Maar niet zozeer in deze:

Recommendations Facebook

De tool biedt extra ontdekkingsmogelijkheden voor lokale bedrijven, hoewel de bedrijven zelf geen controle hebben over hoe of door wie ze aanbevolen worden. Natuurlijk wel door gewoon goede service te verstrekken en zichzelf op die manier aanbevelingswaardig te maken. Het zou er misschientoe kunnen leiden dat bedrijven samenwerken met lokale influencers om hun diensten aan te laten prijzen in een relevante vraag, maar aangezien de tool is gebouwd om binnen een netwerk van vrienden te werken zal het waarschijnlijk moeilijk zijn om dit te benvloeden.

Deze nieuwe functie onderstreept opnieuw waarom het voor bedrijven essentieel is om op Facebook aanwezig te zijn. Je kunt namelijk niet in kaart worden gebracht als je geen bedrijfspagina hebt.

Evenementen

Het tweede element dat Facebook vandaag heeft aangekondigd heeft betrekking op evenementen. Facebook is al bezig om hun evenementen te verbeteren door de lancering van een nieuwe, speciale evenementen app om zo de 650 miljoen mensen te dienen die iedere maand gebruikmaken van Facebook Events.

In aanvulling op de nieuwe app geeft Facebook de Evenementen bookmark binnen het platform zelf een opknapbeurt. Hierdoor wordt het makkelijker om te zien welke evenementen er in jouw omgeving zijn, evenals de evenementen die je vrienden organiseren of bijwonen en evenementen waarin je waarschijnlijk genteresseerd bent, gebaseerd op je laatste activiteiten.

Facebook Events

Ook deze tool versterkt het mond-tot-mond element; het is waarschijnlijker dat je naar een lokaal event gaat als je weet dat er al iemand gaat die je kent, terwijl het ook je FOMO (Fear Of Missing Out) knop indrukt. Als een aantal van je vrienden het bijwonen, wil jij het toch niet missen?

Kortom, het herziene Events tabblad vat het beste van de nieuwe app samen in de Facebook app, die meer motivatie zou kunnen bieden voor initiatiefnemers en organisatoren van evenementen om dit te posten op Facebook - en te betalen om ze met Facebook advertenties te promoten.

Call-to-action

De laatste nieuwe optie die door Facebook is aangekondigd - en de belangrijkste voor bedrijven - heeft betrekking op het faciliteren van de vervolgstappen op basis van de eerste twee besproken punten. Nu een gebruiker bijvoorbeeld een lijst met aanbevolen plaatsen heeft om haar haar te laten knippen of uit eten te gaan maakt Facebook het ook gemakkelijker voor hen om direct actie te ondernemen op die tips. Nieuwe call-to-action buttons maken het mogelijk te bestellen, een afspraak maken of kaartjes te kopen.

Call-to-action Facebook

Zoals Facebook het uitlegt:

Were introducing some new ways for people to take action faster once theyve found something they want to do or a place they want to go.

  • Order food: You can now order food from restaurants directly from their Facebook Pages. Simply click Start Order on any restaurants Facebook Page that uses Delivery.com or Slice.
  • Request an appointment: For local businesses that require you to book an appointment, such as spas and salons, you can now request a time via the business Facebook Page and view their entire slate of services and offerings. Theyll then get back to you on Messenger to confirm your appointment.
  • Get a quote: Some local business Pages will now have a Get Quote button at the top that lets you easily and quickly request a quote from the business.
  • Get tickets to movies and events: For many new movies this fall, you can buy movie tickets straight from their Facebook Pages via Fandango. In partnership with Ticketmaster and Eventbrite, were also making it possible for people to get tickets to other events free or paid directly from the event page on Facebook.

    Facebook call-to-actions

Om deze functionaliteiten beschikbaar te maken moet als pagina een partnership worden aangegaan met bijvoorbeeld Ticketmaster. Deze optie wordt beschikbaar in de sectie 'Partner Apps en Diensten' van de Facebookpagina.

Mond-tot-mondreclame als basis voor de nieuwe tools

Het gebruikmaken van mond-tot-mondreclame als basis voor deze nieuwe tools is een slimme zet van Facebook. Deze ontwikkelingen kunnen helpen om de interactie met de gebruiker op het platform een boost te geven het behouden en vergroten van betrokkenheid is van cruciaal belang voor Facebook en bedrijven die actief zijn op dit platform. Maar daarnaast zullen deze nieuwe tools Facebook nog meer input geven over wat je wilt en waar je in genteresseerd bent, waardoor ze in staat zijn om in de loop der tijd hun advertentietargeting te verfijnen en te verbeteren. Voor bedrijven en diensten waar mensen kunnen bestellen of reserveren wordt het in ieder geval de moeite waard om uit te zoeken hoe deze nieuwe tools werken. De nieuwe Facebookpagina functies rollen momenteel in de VS uit en worden de komende maanden in andere landen uitgerold.

Bron:Social Media Today