Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup januari 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De eerste maand van het nieuwe jaar is inmiddels voorbij en dus is het tijd voor de eerste Digital Advertising Roundup van 2019, met in deze roundup de volgende ontwikkelingen:

YouTube stelt non-skippable video ads nu ook beschikbaar voor de veiling via Google Ads

Google heeft non-skippable video ads (ofwel: in-stream advertenties die niet kunnen worden overgeslagen) nu ook toegankelijk gemaakt voor adverteerders via Google Ads. Deze advertentie-indeling was eerder alleen beschikbaar via YouTube-reserveringen. Google is echter van mening dat adverteerders toegang moeten hebben tot alle advertentiemogelijkheden en heeft non-skippable video ads daarom ook beschikbaar gesteld voor de veiling.

advertising-roundup-januari-2019

Advertenties die niet overgeslagen kunnen worden, mogen maximaal 15 seconden duren en zijn alleen beschikbaar bij videocampagnes die merkbekendheid en bereik als doel hebben. Per 31 januari 2019 zijn de non-skippable video ads voor YouTube ook beschikbaar binnen Display & Video 360.

Google start pilot met campagnemanagement door Google zelf

Google is een pilot gestart waarin het campagnemanagement kan overnemen van de adverteerders. De accounts die dit aangaat, hebben hiervan een mail ontvangen met het onderwerp Well focus on your campaigns, so you can focus on your business. Daarin geeft Google aan dat het achter de schermen werkt aan verschillende optimalisaties: van het herstructureren van advertentiegroepen en het wijzigen van zoekwoorden tot het aanpassen van biedingen en het updaten van advertentieteksten. Campagnebudgetten daarentegen worden niet aangepast. Wel laat Google weten dat adverteerders er voor kunnen kiezen welke door Google verstrekte aanbevelingen zij doorvoeren en welke niet.

roundup-januari-2019

Nationale Social Media Onderzoek laat opnieuw sterke groei van Instagram in Nederland zien

Het gebruik van Instagram in Nederland maakt opnieuw een sterke groei door. Dat blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2019 van Newcom. Bij Instagram neemt zowel het totale aantal gebruikers (+20%) als het aantal dagelijkse gebruikers (+26%) flink toe ten opzichte van een jaar eerder. Ook toen vertoonde Instagram sterke groeicijfers. Het aantal Instagram-gebruikers is nu zon 4,9 miljoen. Facebook daarentegen laat een daling zien, maar heeft met 10,1 miljoen gebruikers nog steeds een aanzienlijk groter ledenbestand dan Instagram. WhatsApp, Facebook en YouTube hebben, anno januari 2019, de meeste gebruikers: respectievelijk 11,9 miljoen, 10,1 miljoen en 8,7 miljoen.

roundup-januari-2019

LinkedIn introduceert targeting op interesses en lijkt ook aan lookalikes te werken

LinkedIn heeft een nieuwe targeting mogelijkheid toegevoegd aan de Campaign Manager: targeting op basis van interesses. LinkedIn legt uit dat de professionele interesses van gebruikers zijn gebaseerd op de content die zij delen en waarmee zij engagen. In totaal zijn er zon 200 interessegebieden die getarget kunnen worden. Voordat LinkedIn deze nieuwe feature introduceerde, hebben meerdere bedrijven uitgebreid getest. Zij zagen CTRs toenemen tot 25%. Daarnaast werkt LinkedIn, volgens Digiday, aan de introductie van lookalike targeting. Dat stelt adverteerders in staat om gebruikers te bereiken die overeenkomen met huidige klanten of websitebezoekers in het algemeen. Dankzij deze updates komen de targeting mogelijkheden meer in balans met Facebook en Google, die targeting op interesses en lookalikes al langer aanbieden.

roundup-januari-2019

Amazon kondigt 3 nieuwe features aan voor Sponsored Products

Amazon heeft recent 3 nieuwe features aangekondigd op gebied van sponsored products, ter verbetering van biedings -en rapportagefuncties, namelijk:

  1. Update in dynamische biedopties;
  2. Bodaanpassing voor plaatsingen;
  3. Rapportage van plaatsing prestaties.

Dynamic bidding

De eerste nieuwe feature binnen Amazon Sponsored Products is dynamic bidding oftewel dynamische biedopties. Hiermee kun je realtime met maximaal 100% je bod verhogen of verlagen op basis van verwachte conversie.
In de interface zijn nu 3 biedstrategien beschikbaar, namelijk:

  1. Dynamisch bieden, alleen omlaag. Deze biedstrategie verlaagt automatisch biedingen van klikken die minder snel worden omgezet in een conversie. Campagnes die voor oktober 2018 zijn aangemaakt, hanteerden deze biedstrategie;
  2. Dynamische bodaanpassingen, hierbij past Amazon automatisch biedingen aan, zowel omhoog als omlaag. Wanneer de kans op een conversie groot is, verhoogt Amazon automatisch het bod voor een klik. Dit werkt andersom ook zo en dus zal Amazon het bod verlagen bij een lage kans op een conversie. Amazon verhoogt biedingen niet met meer dan 100% voor plaatsingen bovenaan de eerste pagina met zoekresultaten.
  3. Vaste biedingen, dit geeft al aan dat biedingen niet automatisch worden gewijzigd door Amazon.

roundup-januari-2019

Bodaanpassing voor plaatsingen- en rapportageverbeteringen

Naast de update op gebied van biedstrategien, heeft Amazon ook een update doorgevoerd op gebied van bodaanpassingen voor plaatsingen- en de rapportagemogelijkheden. Hiermee kun je als adverteerder bodaanpassingen doen voor advertenties aan de bovenkant van de zoekresultaten en voor productplaatsingen. Bodaanpassingen kunnen variren van 0 tot 900%.

roundup-januari-2019

Naast deze aanpassing heeft Amazon een update doorgevoerd op gebied van rapportage, namelijk een nieuw plaatsingsrapport. Onder het tabblad plaatsingen in de gebruikersinterface kun je als adverteerder zien waar je gesponsorde productadvertenties zijn verschenen met prestatiemeting op basis van de plaatsing.

roundup-januari-2019

Amazon introduceert new-to-brand metrics voor sponsored brand campagnes

Amazon wil met de introductie van new-to-brand statistieken adverteerders helpen bij het opzetten van strategien om efficinte bedrijfsgroei op Amazon te stimuleren. Deze statistieken zijn overigens alleen beschikbaar voor sponsored brand campagnes.
Hiermee krijg je als adverteerder inzichten of een advertentie-toegeschreven aankoop is gedaan door een bestaande klant of door een nieuwe klant die het merk product heeft gekocht voor de eerste keer in het voorgaande jaar. Adverteerders ontvangen hierdoor campagnestatistieken, zoals totale aankopen en verkopen van nieuwe producten en kosten per klant van een nieuw merk.

roundup

Google test tekstadvertenties in YouTube zoekresultaten

Google is momenteel aan het testen met tekstadvertenties in YouTube zoekresultaten.

roundup-januari-2019

Google gaat YouTube dus opnemen in haar zoekpartner netwerk. Hierdoor kunnen zoekadvertenties, wanneer je bij instellingen zoekpartners hebt aangevinkt, zichtbaar worden in de zoekresultaten van YouTube. De zoekwoorden waarmee gebruikers zoeken op het videoplatform moeten relevant zijn voor je campagne. De zoekadvertenties worden momenteel alleen weergegeven in de mobiele zoekresultaten op YouTube.

Advertentie-extensies worden nog niet ondersteund door YouTube in de mobiele zoekresultaten.

Muziekvideo-app TikTok test advertenties

De muziek-video app TikTok groeit razendsnel en is in de Verenigde Staten al bijna 80 miljoen keer gedownload en genstalleerd. Wereldwijd is de app inmiddels 800 miljoen genstalleerd. De video-app wordt voornamelijk gebruikt door jongeren.

TikTok is inmiddels druk bezig met het benaderen van Europese adverteerders. In eerste instantie gaat het om vijf grote markten: Duitsland, Engeland, Frankrijk, Itali en Spanje.

In die landen is TikTok aan het testen met advertenties binnen de app. Adverteerders kunnen kiezen uit vier vormen van advertising, namelijk een brand takeover, in-feed native advertising, hashtag challenge en Lens 2D, 3D & AR. Er zal worden afgerekend op basis van een CPM model.

roundup-januari-2019

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23