Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup februari 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De maand februari zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door product updates van onder meer de populaire zoekmachines en social media. De volgende tien onderwerpen komen in deze roundup aan bod:

Google voegt Audience Expansion Slider toe om bereik te vergroten voor displaycampagnes

Google geeft adverteerders vanaf nu de mogelijkheid om het bereik van displaycampagnes via Google Ads automatisch te vergroten, via de Audience Expansion Slider. Bij het vergroten van bereik maakt Google gebruik van machine learning en zoekt het op basis van de ingestelde targeting en het ingestelde doel naar goed presterende, vergelijkbare doelgroepen. Dit kan resulteren in meer vertoningen, kliks en conversies. Google geeft bovendien aan dat het gebruik van de Audience Expansion Slider, bij een gelijkblijvende ROI, kan leiden tot 30% meer conversies. Bij bestaande campagnes is de vergroting van het bereik in te stellen door de targeting van de doelgroepen te bewerken.

advertising-roundup-feb-1

Google neemt afscheid van Gemiddelde positie en introduceert concurrentiestatistiek Klikaandeel

Google neemt later dit jaar afscheid van de concurrentiestatistiek Gemiddelde positie. Nadat Google eerder al de metrics Absolute toppositie en Toppositie invoerde, introduceerde het deze maand bij zoekcampagnes ook de concurrentiestatistiek Klikaandeel. Die metric bestond overigens al langer voor shopping campagnes. Klikaandeel laat zien hoe de interactie van gebruikers met advertenties is ten opzichte van de interactie die zij hebben met advertenties van concurrenten, ofwel een indicatie van het aantal ontvangen klikken ten opzichte van het aantal klikken dat adverteerders hadden kunnen ontvangen. Google geeft adverteerders het advies om rekening te houden met het verdwijnen van Gemiddelde positie en om bij het optimaliseren van campagnes te sturen op de andere concurrentiestatistieken, waaronder Absolute toppositie, Toppositie en Klikaandeel.

advertising-roundup-feb-2

Facebook laat budgetbepaling vanaf september alleen nog toe op campagneniveau

Vanaf september 2019 is het binnen Facebook-campagnes alleen nog mogelijk om de budgetten (per dag of voor de gehele looptijd) te bepalen op campagneniveau. Dit betekent dat adverteerders niet langer een budget kunnen instellen op advertentiesetniveau. Wel blijft de mogelijkheid bestaan om per advertentieset bestedingslimieten in te stellen. Facebook probeert dan het minimale budget uit te geven en streeft ernaar het maximale budget niet te overschrijden.

advertising-roundup-feb-3

Met optimalisatie van campagnebudget is Facebook echter beter in staat om het budget, op basis van prestaties, te verdelen over de verschillende advertentiegroepen. Facebook geeft daarnaast aan dat adverteerders met deze manier van optimaliseren meer waarde kunnen halen uit hun totale campagne. Immers, afhankelijk van het doel en de prestaties schuift Facebook budget naar de best presterende advertentieset(s). In het onderstaande voorbeeld maakt Facebook inzichtelijk hoe een goed presterende advertentieset kan excelleren bij optimalisatie van campagnebudget:

advertising-roundup-feb-4

Snapchat biedt nieuwe manieren voor remarketing en breidt biedstrategien uit

Snapchat biedt adverteerders sinds kort nieuwe mogelijkheden van remarketing aan. Adverteerders kunnen bij bepaalde prestaties een nieuwe audience aanvragen bij Snapchat. Snapchat noemt deze audiences de Completed Views Re-engagement Audience en Snap Engagement Audience.

  • De Completed Views Re-engagement Audience is aan te vragen bij campagnes die meer dan 1 miljoen views hebben gegenereerd. Snapchat levert vervolgens een retargeting audience van gebruikers die de advertentie(s) voor de volle 100% hebben bekeken;
  • De Snap Engagement Audience is aan te vragen bij campagnes die meer dan 10.000 swipe ups hebben opgeleverd. Snapchat levert in dit geval een retargeting audience van gebruikers die een swipe up hebben uitgevoerd.

Naast de nieuwe vormen van remarketing heeft Snapchat de biedstrategien uitgebreid. Binnen de Ads Manager van Snapchat hebben adverteerders nu de keuze uit drie biedstrategien:

  • Auto Bid. Deze biedstrategie staat automatisch ingesteld. Adverteerders laten Snapchat het bod instellen om de meeste conversies te genereren, op basis van budget en doelgroep.
  • Target Cost. Biedstrategie waarbij Snapchat biedingen zo instelt dat het zo veel mogelijk conversies genereert tegen de door de adverteerder ingestelde doelkosten.
  • Maximum Bid. Biedstrategie die Snapchat vertelt hoeveel er maximaal geboden mag worden, waarbij Snapchat probeert de meest efficinte CPA te bereiken.

advertising-roundup-feb-5

Bing Ads neemt shopping campagnes op in zoekwoord rapporten

Bing Ads heeft in februari aangekondigd dat het vanaf heden ook shopping campagnes gaat opnemen in de zoekwoord rapporten. De rapporten bevatten nu een extra kolom met de campagnetypes shopping of search.

advertising-roundup-feb-6

Daarnaast bevat het rapport een kolom toegevoegd / uitgesloten met zoektermen die zijn toegevoegd als zoekwoord of zijn ingesteld als uitsluitingszoekwoord. Met deze update wil Bing ervoor zorgen dat adverteerders tijd besparen bij het beheer van zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden.

Pinterest draait eerste advertentiecampagne in Nederland

Pinterest heeft zijn eerste advertentiecampagne in Nederland gedraaid met het kledingmerk Scotch & Soda. Het advertentieplatform is vooralsnog beperkt beschikbaar in Nederland en Belgi. Alleen bedrijven die al eerdere internationale campagnes hebben gedraaid op Pinterest, hebben toegang gekregen tot adverteren.

advertising-roundup-feb-6

Naast Scotch & Soda zijn er inmiddels al meer adverteerders in Nederland gespot. De Nederlandse handleiding voor adverteren staat inmiddels al wel online, erg handig om alvast door te nemen.

advertising-roundup-feb-7

Wil je meer weten over Pinterest advertising? Neem dan contact op!

Update voor mobiele snelheidsscore bij bestemmingspaginas in Google Ads

In juni werd door Google al de mobiele snelheidsscore gentroduceerd. De mobiele snelheidsscore is een score van 1 tot 10 die aangeeft hoe snel bestemmingspaginas worden geladen geladen voor gebruikers op mobiele apparaten. Bij een lage mobiele snelheidsscore dient de laadsnelheid van de website te worden verbeterd. Daarnaast wordt ook de factor verwachte conversiepercentage in deze score meegenomen.

advertising-roundup-feb-8

Inmiddels heeft Google een update doorgevoerd in het algoritme, waardoor er minder advertentieklikken nodig zijn om de mobiele snelheidsscore te berekenen. Hierdoor kun je nu van meer bestemmingspaginas de snelheidsscore inzien.

Google test advertenties in Google Assistant resultaten

De Google Assistant is een spraakassistent van Google, en is vergelijkbaar met Siri en Alexa. Je kunt dus vragen stellen met je stem, maar ook opdrachten geven. Deze app is al jaren in het Engels beschikbaar en ging in augustus 2018 ook Nederlands praten.

advertising-roundup-feb-9

Google is momenteel aan het testen met tekstadvertenties in de zoekresultaten van Google Assistant. Gezien het aantal gebruikers van de Google Assistant zijn tekstadvertenties onvermijdelijk, het aantal apparaten met Google Assistant wordt inmiddels geschat op 1 miljard.

Amazon test nieuw advertentieformaat

Amazon werkt aan een nieuw advertentieformaat, hiermee willen ze ervoor zorgen dat eerdere kopers een productbeoordeling achterlaten op Amazon.

advertising-roundup-feb-10

Het nieuwe advertentieformaat is dus gericht op bezoekers die het betreffende product op Amazon hebben gekocht. Het afrekenmodel wordt op basis van kosten per beoordeling, adverteerders hoeven dus alleen te betalen wanneer gebruikers ook daadwerkelijk een productbeoordeling achterlaten op Amazon.

Responsive display ads uitgebreid met video

Vanaf de zomer van 2018 waren responsive display advertenties al beschikbaar in de Google Ads interface. Voorheen was het alleen mogelijk om 15 afbeeldingen, 6 koppen (5 korte koppen en 1 lange kop) en 5 beschrijvingen toe te voegen aan de advertentietype.

Dit is inmiddels ook uitgebreid met video. Als adverteerder kun je nu maximaal 5 videos toevoegen aan de responsive display ad.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23