De week van Wouter

Wouter is Digital Advertising & Analytics Marketeer in het team (squad) Royal Flush bij Adwise. Hij neemt je graag mee tijdens een werkweek! Lees verderop van dag tot dag waar hij mee bezig is geweest: van campagnes en KPI dashboards tot de eerste Adwise-podcast en maandborrel!

Maandag

Campagnes en KPI dashboards

Elke dag begint met de standup van ons squad. Ik ben veel bezig met campagnes en Google Analytics en voor mij is het bijvoorbeeld nuttig om te horen dat onze developers aan een bepaalde website gaan werken. Ik kijk dan mee of Google Analytics goed ingericht is als er campagnes op draaien. Zo ben ik verantwoordelijk voor de campagnes van een grote internationale klant. Voor deze klant maken we een nieuwe website en dan moeten de campagnes landen op nieuwe URL's. Ook passen we de advertenties aan.

KPI-dashboard doornemen

Vanmiddag heb ik een afspraak met een klant en 's ochtend bereiden we deze afspraak voor. We bouwen voor deze klant een KPI-dashboard zodat in één oogopslag zichtbaar is hoe het ervoor staat qua bezoekersaantallen, aantal aanvragen uit websitebezoek, bezoekers en conversies uit campagnes, etc.

Optimaliseren AdWords-campagnes

Tussendoor ben ik bezig met het optimaliseren van AdWords-campagnes. Dit betekent zoekwoorden herzien, teksten aanpassen, en evalueren: hoe doen we het ten opzichte van de doelstellingen? Ook analyseer ik zoekgedrag: waar zoeken mensen op, welke teksten krijgen ze te zien, moeten we daar hoger of lager op bieden, willen we wel of juist niet vertoond worden op bepaalde zoekopdrachten, zijn de landingspagina's nog optimaal? Het mooie vind ik dat alles op basis van statistieken gebeurt en dus onderbouwd is met data.

De week van Wouter 

Dinsdag

Campagneoptimalisatie en Amazon

In de ochtend ben ik voornamelijk bezig met de optimalisatie van advertentiecampagnes. Het begin van de middag zit ik in overleg samen met onze product owner en een klant uit de retailsector. We bespreken de resultaten van de afgelopen periode voor diverse landen. Daarna nemen we de strategie voor de komende tijd door. Een onderdeel van deze strategie is dat Amazon wordt toegevoegd als verkoopkanaal. Ik ga de komende tijd onderzoeken welke producten we hier gaan promoten.

Chapteroverleg

Aan het eind van de middag staat een chapter-overleg gepland met het advertising chapter van Adwise. We bespreken daar nieuwtjes in ons vakgebied, bepalen of we daar wat mee moeten doen en zo ja wie dat doet. Verder hebben we een lijst met punten waar we aan willen werken om AdWords als dienst binnen Adwise te verbeteren. Dit is dus niet direct klantgerelateerd maar heeft betrekking op kwaliteit. Dit overleg hebben we één keer per sprint, elke 2 weken.

 

Woensdag

Overdag lekker doorwerken, 's avonds de Adwise podcast!

Vandaag geen afspraken, dus lekker doorwerken aan een Klipfolio-dashboard voor een klant in de reisbranche. Dit is ook een management dashboard met targets, aantal bezoekers per kanaal of per reistype, aantal boekingen per kanaal en per reistype, maar ook de omzet per kanaal en reistype. Bij de samenstelling van dit dashboard hebben we veel overleg met de klant en de webbouwer. Om dit dashboard te voorzien van de juiste realtime informatie, hebben we met de webbouwer geregeld dat de boekingen vanuit het CRM-systeem worden teruggeschoten naar Google Analytics, omdat we dan de definitieve boekingen meten. De website meet alleen de transacties, maar niet elke transactie is een betaalde order. 

Te veel orders

In de middag heb ik contact met een aantal andere bureaus omdat we met hen samenwerken voor een klant die carnavalsproducten verkoopt. De conclusie is dat de campagnes op een lager pitje moeten omdat de klant het aantal orders niet kan verwerken. Voor mij is dat natuurlijk leuk om te horen.

's Avonds ben ik aanwezig om de eerste Adwise-podcast op te nemen met Jeroen, Niels en Mart. Ik heb geholpen met de techniek. Beluister deze podcast hier.

Voorbereiden van de Adwise podcast

 

Donderdag

Consultancy en de Google Analytics Summit 2017

Vandaag begin ik met campagneoptimalisaties voor diverse klanten. Daarna heb ik een consultancy afspraak met mijn contactpersoon van een accountantskantoor. Zij beheert de AdWords-campagne zelf en ik geef advies. Zo spit ik het account door om verbeterpunten te zoeken en geef ik aan hoe dit het best aangepast kan worden. Dit doen we periodiek, meestal een keer per maand. Ik heb een paar klanten waarvoor we dat op deze manier doen. De klanten zijn zeer geinteresseerd om meer over AdWords te leren en het geeft mij veel voldoening dat ik ze hiermee kan helpen.

Aan het eind van de middag heb ik een intern overleg ten aanzien van de planning voor ons bezoek aan de Google Analytics Summit eind augustus. Dat is hét event voor Google Analytics Certified Partners waar alle bureaus met die certicering voor worden uitgenodigd in Amerika.

 

Vrijdag

Internationale campagnes beheren en de eerste maandborrel!

Na de standup in de ochtend weer lekker de diepte in met campagnaoptimalisate voor één klant. Deze heeft websites en campagnes in dertien landen en ik richt me deze ochtend op de meetbaarheid. Ik heb Google Tag Manager en het Google Analytics-account ingericht voor de Duitse website van deze klant. Vervolgens ga ik verder met het beheer van de Australische, Britse en Nederlandse Adwords accounts van deze klant.

We sluiten de week af met de eerste maandborrel. In deze borrel vertellen een aantal collega's kort over nieuwe ontwikkelingen op hun vakgebied. Ik ga ze een korte update geven over de dashboards die we gebouwd hebben. We zien dat hier steeds meer vraag naar is dus we gaan dit ook uitbreiden naar een nieuwe dienst op de website. Zo wisselt ons dienstenaanbod ook voortdurend en ik speel daar graag een rol in.

Presentatie tijdens de maandborrel

Meer over de collega's van Wouter

Wouter werkt natuurlijk niet alleen bij Adwise. Wil je weten wie al die leuke en gezellige collega's van hem zijn? Lees meer over Adwise of bekijk het hele team van specialisten die een passie voor internet en marketing hebben. Mensen die samen de derde hersenhelft vormen van organisaties. Mensen die enthousiast worden van het resultaat dat ze voor opdrachtgevers behalen.  Zou jij graag de collega van Wouter willen worden? Bekijk dan onze actuele vacatures.

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Deel deze blog!

Wil jij weten hoe jouw week bij Adwise eruit kan zien?

Wil jij weten hoe jouw week bij Adwise eruit kan zien?

Neem contact met mij op en ik vertel je er alles over.

Contact opnemen

Klanten over ons

 Mitchel oude Nijhuis van Kees Smit Tuinmeubelen

Nu we het effect van online campagnes op onze fysieke winkels kunnen zien, hebben we keihard bewijs voor het échte rendement van o.a. Google AdWords.

Mitchel oude Nijhuis
Kees Smit Tuinmeubelen
Review van Kees Smit Tuinmeubelen over Kees Smit Tuinmeubelen

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL