De week van Tom

Tom de Haas is Head of UX & CRO bij Adwise en onderdeel van het team (squad) Enigma. Als UX & CRO expert bekijkt Tom alles door de ogen van - en samen met - de eindgebruiker. Tom neemt je graag mee tijdens zijn werkweek! Lees waar hij van dag tot dag mee bezig is geweest: van user testing tot growth marketing en van mousetracking tot persona’s.

Tom de Haas

Maandag

Nieuwe sprint & analyseren met Hotjar

Deze week start er weer een nieuwe tweewekelijkse sprint. We evalueren de afgelopen sprint met het marketingteam en bespreken onze nieuwe taken. Belangrijk is dan waar de overlap zit tussen wat mijn collega’s en ik gaan doen. Ik werk veel samen met designers, contentspecialisten en ontwikkelaars.

In de middag analyseer ik de website van een woningcorporatie, via Google Analytics en Hotjar. Met Hotjar kan ik zien hoe men de site gebruikt: waar wordt geklikt, hoe ver wordt gescrolld en waar beweegt men met de muiscursor? Ook kijk ik opnames terug van gebruikerssessies. Aan de hand van deze data krijgen we inzicht in het gedrag van bezoekers: wat doen mensen op de website? Morgen ga ik voor dezelfde klant user testen om antwoord te krijgen op de “waarom-vraag”. Zo combineren wij data met kwalitatief onderzoek.

Dinsdag

User testen

Vandaag doe ik wat ik het liefste doe: eindgebruikers interviewen en user tests uitvoeren. Mijn 'mobiele UX-lab' reist mee naar Enschede. Hoewel wij bij Adwise een eigen UX lab hebben, werk ik ook regelmatig op locatie. Om een compleet beeld te krijgen interview ik verschillende mensen uit de doelgroep, ieder met zijn eigen verhaal en beweegredenen. Vervolgens voer ik de user tests uit. Aan de hand van een testscript proberen ze informatie te vinden en taken te voltooien op de website. Hun muisbewegingen, oogbewegingen, stem en reacties worden vastgelegd met speciale software, zodat ik het geheel later kan analyseren. Gemiddeld komen uit een user test zo’n 40 tot 50 concrete verbeteracties, en dat lijkt hier niet anders te worden.

UX ruimte

Impressie van een user test in het UX Lab van Adwise

Woensdag

Jaarplan UX & CRO + Inventarisatie

Sinds kort ben ik verantwoordelijk voor het UX & CRO-chapter binnen Adwise. Een vakgebied wat nog enorm veel potentie heeft binnen ons bedrijf. Onmisbaar voor succesvolle digitale projecten. In het jaarplan staan de ambities voor het komende jaar en hoe we dit gaan bereiken.

In de middag reis ik af naar Harmelen. Hier heb ik een inventarisatiegesprek voor een nieuwe website. Het bedrijf biedt een uniek en innovatief product, namelijk een chip die aan het oormerk van een koe vast zit en hierdoor 24/7 álles op het gebied van vruchtbaarheid, gezondheid en voeding meet. Tijdens dit gesprek stel ik veel vragen over doelstellingen, doelgroepen, onderscheidend vermogen en concurrentie. In mijn hoofd ontstaat hierdoor de nieuwe website al, die ik de komende tijd uitwerk in een wireframe; de bouwtekening van een nieuwe website.

Donderdag

Growth marketing & Persona's

Mijn dag start met een interactieve ‘growth marketing’ sessie. Samen met onze klant en een aantal collega’s bepalen we elke maand opnieuw hoe we de website en marketing gaan verbeteren om het maximale uit het budget te halen. Centraal staan het KPI dashboard en onze backlog met daarin allemaal ideeën en manieren om de resultaten van onze klant te verbeteren. Tijdens een maandelijkse afspraak bepalen wij welke acties (to do’s) wij die sprint gaan realiseren.

In de middag ga ik samen met een andere klant persona’s maken. Dit zijn fictieve personen die symbool staan voor de doelgroep. Dit gebeurt in een creatieve ruimte met grote whiteboards. We gaan in de schoenen staan van onze doelgroepen: wie zijn zij, waar zijn ze naar op zoek en hoe kunnen we hen zo goed mogelijk helpen met onze website en marketing?

Tom de Haas

Vrijdag

Schetsen, wireframen & de maandborrel

De ochtend staat in het teken van een schets-sessie voor een klant die taaltrainingen aanbiedt. Samen met o.a. onze designer, contentspecialist, account strategist en developer, brainstormen we over belangrijke pagina’s en geven deze vorm. Het is heel mooi om te zien hoeveel ideeën er dan in een paar uurtjes ontstaan. In de middag geven de designer en ik deze schetsen vorm door middel van wireframes en designs.

De week eindigt met de maandborrel, boordevol met waardevolle sessies over ontwikkelingen, trends en updates binnen ons vakgebied. Een interessante en gezellige manier om de week af te sluiten. 

Het leuke aan werken bij Adwise?

De ruimte om te kunnen doen wat je écht leuk vindt, in combinatie met veel samenwerking. Zowel met collega’s als met de klant én zijn klanten.

Meer over de collega's van Tom

Tom werkt natuurlijk niet alleen bij Adwise. Wil je weten wie al die leuke en gezellige collega's van hem zijn? Lees meer over Adwise of bekijk het hele team van specialisten die een passie voor internet en marketing hebben. Mensen die samen de derde hersenhelft vormen van organisaties. Mensen die enthousiast worden van het resultaat dat ze voor opdrachtgevers behalen.  Zou jij graag de collega van Tom willen worden? Bekijk dan onze actuele vacatures.

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Wil jij weten hoe jouw week bij Adwise eruit kan zien?

Wil jij weten hoe jouw week bij Adwise eruit kan zien?

Neem contact met mij op en ik vertel je er alles over.

Contact opnemen

Klanten over ons

Sylvana Theeboom van X-Two Fashion

Adwise helpt ons met hun Agile aanpak snel in te spelen op de veranderende markt om zo altijd het beste rendement te realiseren uit bestaande en nieuwe kanalen

Sylvana Theeboom
X-Two Fashion
Review van X-Two Fashion over X-Two Fashion

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL