De verkiezingen op social media: nek-aan-nek race PVDA en VVD verwacht

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Van Es Marketing Services heeft in samenwerking met Adwise Internetmarketing de afgelopen weken social media analyses uitgevoerd naar de verkiezingen. Uit de analyses van het berichtenverkeer op social media blijkt dat de verhouding van het aantal berichten over de politieke partijen met positief sentiment sterk overeenkomt met de peilingen van EenVandaag en Intomart GfK. Met nog anderhalve dag voor de boeg tot de stembussen opengaan komen wij met een laatste prognose. Met honderdduizenden berichten per meetperiode van 5 dagen waarin de naam van een politiekepartij voorkomt kunnen we putten uit een enorme database.

Peiling op basis van het positieve sentiment op social media

Prognose zetelverdeling per 10 september.

Volgens de social media analyse van 10 september komt de VVD als grootste partij uit de bus met 32 zetels. De VVD heeft hiermee de afgelopen vijf dagen wel een zetel ingeleverd. De PVDA boekt overde afgelopen vijf dagen een winst van vijf zetels en komt ook op 32 zetels. Het belooft dan ook, net alsbij de vorige Tweede Kamerverkiezingen van 2010, een nek-aan-nek race te worden tussen de VVD en de PVDA. Van de zes grootste partijen ziet de ontwikkeling op social media van het positieve sentiment, vertaald naar aantal zetels er als volgt uit.

Ontwikkeling zetelverdeling op social media

Ontwikkeling zetelverdeling op basis van positief sentiment in het berichtenverkeer over de partij.

Bij de VVD lijkt de positieve ontwikkeling van de voorgaande metingen voorbij te zijn. De PVDA daarentegen lijkt een zeer goede eindsprint te maken. In tegenstelling tot de SP piekt de PVDA op hetjuiste moment. Als deze beweging zich de komende anderhalve dag nog voortzet dan kan de PVDA nog wel eens de grootste partij worden.