De mogelijkheden van Display Select Keywords binnen Google Adwords

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Officieel is dit campagnetype (Display Select Keywords) nog niet aangekondigd op de Nederlandse Google AdWords blogmaar het bestaat al een geruime tijd in btaversie en het is via je Google accountmanager aan te vragen.

Voorheen werd dit campagnetype binnen Google: Search Companion Marketing (SCM) genoemd, maar begin dit jaar is deze naam aangepast naar Display Select Keywords (DSK).

Display Select Keywords is een efficinte manier om het bereik binnen je Google AdWords campagnes te vergroten op basis van zoekintentie.

Wat is Display Select Keywords (DSK)?

DSK zijn tekst- en beeldadvertenties in het Google Display Netwerk op basis van eerdere zoekopdrachten in het Google zoeknetwerk. De advertenties worden geactiveerd wanneer iemand binnen een bepaalde tijdsperiode in Google zoekt en op een organisch resultaat klikt dat onderdeel is van het Google Display Netwerk.

Google koppelt na het bezoeken van deze website aan de achterkant de zoekopdracht aan de gebruiker. Vervolgens wordt deze op een remarketingachtige manier blijvend weergegeven binnen plaatsingen van het GDN- netwerk. DSK presteert qua performance beter dan contextual targeting in het Display Netwerk omdat de gebruiker op dat moment een heldere zoekintentie heeft en verder in het aankoopproces zit.

Het verkeer is kwalitatief een stuk beter, het enige nadeel is dat het volume wel wat lager is omdat de gebruiker op een GDN resultaat binnen de SERPs moet klikken.

Hoe zet ik Display Select Keywords op?

Op dit moment is Display Select Keywords officieel nog in bta dus vanuit de interface kun je deze nog niet direct opzetten. Het beste is om een Google display campagne aan te maken en dan via je Google accountmanager om een whitelisting te vragen.

Hoe kan Display Select Keywords worden ingezet?

DSK kan worden opgezet als een normale Google display campagne. Voeg daarnaast zoekwoorden toe waarbij er veel GDN resultaten in de top 10 staan. Hierdoor zal het uiteindelijke volume van je campagne toenemen.

Eerste resultaten

Adwise heeft als Google Partner veel getest met dit nieuwe campagnetype en de resultaten zijn erg positief. Keer op keer presteert de campagne beter dan een reguliere contextuele Google display campagne. Hieronder een aantal resultaten:

Campagnevoorbeeld A

 
  Vertoningen Klikken CTR Conversies Kost. conv Conv. %
Contextual Display: 10011114 19752 0,20% 1519 4,35 7,69%
Display Select Keywords: 2887617 14618 0,51% 1890 2,37 12,93%


Bij voorbeeld A zijn de vertoningen een stuk lager, maar het doorklikratio (CTR) een stuk hoger. Dit is een eerste indicatie dat de campagne een stuk effectiever is. Qua kosten per conversie ligt de DSK campagne 64% lager en het conversiepercentage is met 68% gestegen.

Campagnevoorbeeld B

 
  Vertoningen Klikken CTR Conversies Kost. conv Conv. %
Contextual Display: 22204029 12633 0,06% 967 2,31 11,87%
Display Select Keywords: 32681153 17127 0,05% 1572 1,83 12,74%


Bij voorbeeld B zijn er meer vertoningen geweest. Opvallend is dat de CTR niet is gestegen maar dat de kosten per conversie wel met 84% is verbeterd. Het conversiepercentage is met 8% gestegen.

Campagnevoorbeeld C

 
  Vertoningen Klikken CTR Conversies Kost. conv Conv. %
Contextual Display: 2432521 6064 0,25% 23 139,76 0,38%
Display Select Keywords: 169873 724 0,43% 11 33,42 1,25%


Bij voorbeeld C is het aantal conversies een stuk lager echter is er wel een heel groot verschil te zien in de kosten per conversie en het conversiepercentage. De kosten per conversie is met 76% gedaald.

DSK presteert beter

De performance KPIs zijn bij Display Select Keywords een stuk beter dan contextuele Google Display targeting. Een DSK campagne is zeer geschikt bij accounts die een scherpe performance doelstellingen hebben en waarbij het zoeknetwerk te weinig volume oplevert.