De kracht van ervaring: wat is virtual reality precies?

Herinner jij je eerste werkdag nog? Je bent gefocust om je van je beste kant te laten zien en je wilt alle impressies zo goed mogelijk opnemen. Al je zintuigen zijn erop gericht om met volle focus deze nieuwe ervaring aan te gaan. Zonder dat je het wist, is jouw eerste werkdag vol impressies precies diezelfde basis voor virtual reality gebleken. Bij virtual reality draait het namelijk ook om impressies, interactie en inleving!

Vaak zegt de term virtual reality velen wel iets, maar wat houdt het precies in? Virtual reality wordt als verzamelbegrip gebruikt, maar eigenlijk zijn er (grofweg) drie verschillende verschijningsvormen te noemen: 360-graden foto/video, AR en VR. In dit blog leggen we je de verschillende vormen van virtual reality uit!

360-graden foto/video

Een bekende vorm van 360-graden foto’s, is de virtuele tour zoals bij Google Maps, de kijker kan op de gekozen locatie volledig om zich heen kijken en bepaalt zelf waar hij/zij naar kijkt. Dit geeft de mogelijkheid om zelf de experience in te duiken en op ontdekkingstocht te gaan. De beelden worden gemaakt met een speciale camera zodat de diepte goed wordt geregistreerd, hierdoor komen de beelden realistisch over. De 360-graden foto/video kan in een app, website of social media gebruikt worden. Naast de 360-foto’s en video’s zijn er genoeg opties om in de postproduction effecten toe te voegen zoals voice-overs, of triggerpoints waardoor informatie verschijnt of er een nieuwe 360-foto of video start. Ruimte genoeg om het custom made te maken! Benieuwd naar dit effect? Bekijk en scrol door onderstaande video en beleef hoe het is om tussen olifanten in het wild te staan!

Augmented Reality (AR)

Dit gaat een stapje verder dan 360-graden impressies, namelijk door gesimuleerde of geanimeerde elementen toe te voegen. Letterlijk gezien wordt er een ‘extra laagje’ over de realiteit heen gelegd (denk aan de Snapchat filters en de Pokémon Go app). Hierdoor ben je nog wel aanwezig in de werkelijke wereld, maar nu mét gesimuleerde elementen. Dit biedt eindeloze creatieve mogelijkheden. Een QR-code of ander commando kunnen het AR-element triggeren. AR heeft een leuk interactief speelelement doordat je met de omgeving samenwerkt. Meestal beleef je AR met een tablet of smartphone of door een speciale bril te gebruiken die de elementen in je zicht ‘projecteert’ zoals de Hololens


Virtual Reality (VR)

Volgens VR-ontwikkelaars is virtual reality hét neusje van de zalm! Er zijn geen creatieve kaders omdat de experience volledig is opgebouwd uit 3D-modellen en animaties met programma’s zoals 3ds Max of Unreal Engine. De experience is dus volledig virtueel, je onstnapt aan de kaders en 'beperkingen' van de 'normale belevingswereld'. Dit soort VR komt het best tot leven met een head mounted display (HMD) die de ervaring scherp toont zoals een Oculus Rift of HTC Vive (zie onderstaande video). Met deze HMD’s kun je ook interacteren met de VR-ervaring en er zelfs in rondlopen. Erg leuk om zelf een keer te ervaren!

Benieuwd hoe Virtual Reality in jouw business case past? Houd dan ons blog in de gaten of neem contact met ons op! 

Deel deze blog!

Meer weten over virtual reality?

Meer weten over virtual reality?

Wij vertellen je graag wat virtual reality voor jouw business case kan betekenen!

Contact opnemen

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL