De kansen en succesfactoren van e-mail marketing

Welke doelstellingen kunt u als organisatie met behulp van e-mail marketing realiseren? En wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor succesvolle e-mailmarketing?

Realiseer uw marketingdoelstellingen

E-mailmarketing helpt u als organisatie bij het behalen van verschillende marketingdoelstellingen. Over het algemeen zijn deze doelstellingen onder te verdelen in omzet-/leadgeneratie en klantenbinding. 

Voorbeelden van doelstellingen op het gebied van omzet-/leadgeneratie die met behulp van e-mailmarketing kunnen worden behaald:

  • Genereren van kwalitatieve leads
  • Genereren van traffic naar de website/webshop of naar de winkel(s)
  • Stimuleren van verkoop (cross selling en herhalingsaankopen)

Voorbeelden van doelstellingen op het gebied van klantenbinding die met behulp van e-mailmarketing kunnen worden behaald:

  • Monitoren en versterken van klanttevredenheid
  • Versterken van klantloyaliteit
  • Versterken van imago onder de doelgroep
  • Versterken van naamsbekendheid

Succesfactoren van e-mailmarketing

Hoewel e-mailmarketing veel kansen biedt, kan een onjuiste toepassing ook negatief uitpakken. Om ervoor te zorgen dat e-mailmarketing niet tegen u gaat werken en u alle kansen op dit gebied benut, is het belangrijk om aan de succesfactoren van e-mailmarketing te voldoen. Hieronder hebben wij enkele van deze belangrijke succesfactoren uiteengezet. 

  • Zorg dat aan alle wet- en regelgevingen wordt voldaan
  • Zorg ervoor dat u de juiste gegevens van uw doelgroep verzamelt
  • Zorg voor relevante content voor iedere ontvanger
  • Zorg voor een goede meetbaarheid, waardoor u het resultaat van e-mailmarketing kunt verbeteren
  • Maak het eenvoudig om content te delen (via Social Media en/of tell-a-friend)
  • Zorg ervoor dat uw e-mailberichten daadwerkelijk in het postvak-IN belanden en niet in het spamfiler (afleverratio)

Enkele belangrijke dont's! 

Wat zijn nou praktische voorbeelden van dingen die u juist niet moet doen?

  • Zomaar gebruikers per e-mail benaderen zonder expliciete toestemming
  • Adreslijsten kopen (let op: er zijn wel mogelijkheden om adressen te "huren")
  • E-mailen vanaf een no-reply adres waardoor ontvangers niet kunnen reageren
  • E-mailbestanden gebruiken van meer dan 1 jaar oud
  • Zware bijlagen meesturen
  • Een nieuwsbrief versturen om het versturen, zonder doel
  • Geen gebruik maken van klantgegevens (zoals geslacht of aankoophistorie)
  • E-mailen vanuit Outlook of uw CMS systeem
    (gebruik altijd professionele e-mailmarketing software

Conclusie

E-mailmarketing helpt u uw marketingdoelstellingen te behalen. Maar start niet zomaar met e-mailmarketing; wees u ervan bewust dat een onjuiste toepassing ervoor kan zorgen dat het tegen u gaat werken en u niet alle kansen op dit gebied benut. Vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Emiel Koops van Pokon

Adwise kenmerkt zich door haar prettige manier van samenwerken in combinatie met het leveren van uitstekende kwaliteit en expertise

Emiel Koops
Pokon
Review van Pokon over Pokon

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL