De kansen en succesfactoren van e-mail marketing

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Welke doelstellingen kunt u als organisatie met behulp van e-mail marketing realiseren? En wat zijn de belangrijkste succesfactoren voor succesvolle e-mailmarketing?

Realiseer uw marketingdoelstellingen

E-mailmarketing helpt u als organisatie bij het behalen van verschillende marketingdoelstellingen. Over het algemeen zijn deze doelstellingen onder te verdelen in omzet-/leadgeneratieen klantenbinding.

Voorbeelden van doelstellingen op het gebied van omzet-/leadgeneratie die met behulp van e-mailmarketing kunnen worden behaald:

  • Genereren van kwalitatieve leads
  • Genereren van traffic naar de website/webshop of naar de winkel(s)
  • Stimuleren van verkoop (cross selling en herhalingsaankopen)

Voorbeelden van doelstellingen op het gebied van klantenbinding die met behulp van e-mailmarketing kunnen worden behaald:

  • Monitoren en versterken van klanttevredenheid
  • Versterken van klantloyaliteit
  • Versterken van imago onder de doelgroep
  • Versterken van naamsbekendheid

Succesfactoren van e-mailmarketing

Hoewel e-mailmarketing veel kansen biedt, kan een onjuiste toepassing ook negatief uitpakken. Om ervoor te zorgen dat e-mailmarketing niet tegen u gaat werken en u alle kansen op dit gebied benut, is het belangrijk om aan de succesfactoren van e-mailmarketing te voldoen.Hieronder hebben wij enkele van deze belangrijkesuccesfactoren uiteengezet.

  • Zorg dat aan alle wet- en regelgevingen wordt voldaan
  • Zorg ervoor dat u de juiste gegevens van uw doelgroep verzamelt
  • Zorg voor relevante content voor iedere ontvanger
  • Zorg voor een goede meetbaarheid, waardoor u het resultaat van e-mailmarketing kunt verbeteren
  • Maak het eenvoudig om content te delen (via Social Media en/of tell-a-friend)
  • Zorg ervoor dat uw e-mailberichten daadwerkelijk in het postvak-IN belanden en niet in het spamfiler (afleverratio)

Enkele belangrijke dont's!

Wat zijn nou praktische voorbeelden van dingen die u juist niet moet doen?

  • Zomaar gebruikers per e-mail benaderen zonder expliciete toestemming
  • Adreslijsten kopen (let op: er zijn wel mogelijkheden om adressen te "huren")
  • E-mailen vanaf een no-replyadres waardoor ontvangers niet kunnen reageren
  • E-mailbestanden gebruiken van meer dan 1 jaar oud
  • Zware bijlagen meesturen
  • Een nieuwsbrief versturen om het versturen, zonder doel
  • Geen gebruik maken van klantgegevens (zoals geslacht of aankoophistorie)
  • E-mailen vanuit Outlook of uw CMS systeem
    (gebruik altijd professionele e-mailmarketing software)

Conclusie

E-mailmarketing helpt u uw marketingdoelstellingen te behalen. Maar start niet zomaar met e-mailmarketing; wees u ervan bewust dat een onjuiste toepassing ervoor kan zorgen dat het tegen u gaat werken en u niet alle kansen op dit gebied benut. Vragen? Neem vrijblijvend contact met ons op.