De invloed van bloggers op online shopping

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 84% van de mensen die online winkelt wel eens een product heeft gekocht naar aanleiding van een blog. Bloggers hebben een enorm groot bereik door middel van hun trouwe volgers. 25% van alle 25- tot 34-jarigen geeft aan dagelijks blogs te lezen. Dit maakt het mogelijk om te communiceren met jouw specifieke doelgroep. Reden genoeg om als bedrijf zijnde na te denken om de inzet van bloggers toe te voegen aan jouw marketingmix. Waar moet je op letten en hoe pak je dit aan?

Cijfers

Blogs schieten op dit moment als paddenstoelen uit de grond.  Het aantal unieke bezoekers ligt gemiddeld al snel op 10.000 per maand met een aantal forse uitschieters van 50.000 tot 100.000 unieke bezoekers per dag. Wanneer we kijken naar websites als Bloglovin, waar we een verzameling van blogs aantreffen, rijst al snel de vraag: waar zijn de mannelijke bloggers? Op het eerste gezicht lijkt het een vrouwenwereld te zijn waarbij blogs met betrekking tot fashion, beauty en food ongekend populair zijn. Als we verder kijken zien we dat er weldegelijk een aantal invloedrijke mannelijke bloggers zijn. Daarnaast lijken mannen, in tegenstelling tot vrouwen, vaker onder een bedrijfsnaam te bloggen en onderwerpen met betrekking tot politiek en economie aan te snijden.

84% van de online shoppers geeft aan weleens een product te hebben gekocht naar aanleiding van het lezen van een blog. 25% hiervan doet maar liefst maandelijks een aankoop van een product die men op een blog heeft gelezen. Voor lezers in de categorie 18 tot 34 jaar zijn blogs de belangrijkste informatiebron met betrekking tot het doen een nieuwe aankoop.   

Met deze cijfers in ons achterhoofd is het dan ook niet gek dat bloggers steeds vaker benaderd worden door bedrijven. Daarbij komt dat een blog vaak gaat over één heel specifiek onderwerp waardoor dit extra aantrekkelijk is voor bedrijven omdat een match snel gemaakt is. Sneller en effectiever kun je jouw doelgroep bijna niet bereiken!

Selecteren van de juiste blogger(s)

Bloggers kunnen je helpen om jouw bedrijf, merk en producten/diensten onder de aandacht te brengen bij een groot en geïnteresseerd publiek. Waar moet je aan denken bij het selecteren van de blogger(s) die je wilt inzetten voor jouw bedrijf/merk?

Persoonlijkheid

Misschien wel het meest belangrijke criterium om geschikte bloggers op te selecteren. Hoe is de blogger als persoon? Is de blogger makkelijk om mee te werken? Is er sprake van veel eisen? Hoe communiceert de blogger met het publiek? Belangrijk is om te kijken of dit aansluit bij waar jouw bedrijf voor staat.  

Kanalen

Wat is het doel van je campagne waarvoor je de blogger inzet? Belangrijk hierbij is om te bepalen of de kanalen die de blogger gebruikt hierbij aansluiten. Wordt er gebruik gemaakt van Facebook, Instagram en andere social media kanalen? Steeds vaker maken bloggers daarnaast gebruik van video bloggen, oftewel vloggen, waarmee zij hun volgers letterlijk een kijkje geven in hun leven. Er zijn zelfs een aantal vloggers die zich compleet bezighoudt met video bloggen, dagelijks meerdere vlogs plaatsen en niets met geschreven content doen. Gemiddeld duurt het merendeel van deze vlogs tussen de 5 en 10 minuten. Het aantal abonnees op de verschillende YouTube-kanalen van bloggers/vloggers groeit dagelijks en loopt al snel op van tienduizenden tot zelfs meer dan honderdduizenden. Kortom, een kanaal om in de gaten te houden!

Vlogger Enzo Knol

Aantal volgers

Hoeveel volgers heeft de blogger? Wat is het bereik van de blogger op de verschillende (social media) kanalen? Om een goede inschatting te maken van het totale bereik en invloed van de blogger, is dit belangrijke informatie bij het selecteren van de juiste bloggers. Dit is tevens van belang bij de eventuele totstandkoming van de prijs voor een betaalde campagne.

Win-win situatie

De samenwerking tussen jouw bedrijf én de blogger moet een win-win situatie zijn. Voor beide partijen moet de samenwerking toegevoegde waarde hebben. Het product of dienst moet passen bij de blogger en waar zijn of haar passie ligt. Voorafgaand aan de samenwerking is het dan ook goed om te onderzoeken waar de blogger van houdt zodat je kan inschatten of een samenwerking zin heeft voor beide partijen.

Kwaliteit content

Wat is de kwaliteit van de content die gemaakt wordt door de blogger? Je wilt natuurlijk graag dat er kwalitatief goede content geplaatst wordt om je product of dienst op de beste manier onder de aandacht te brengen. Daarnaast is het raadzaam om naar de stijl van de blogger te kijken. Past de schrijfstijl bij jouw bedrijf? Sluiten de type foto’s en/of video aan?

Blogger & YouTuber Serena Verbon

Mogelijkheden

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw product of dienst via bloggers onder de aandacht te brengen. Een mogelijkheid is om te adverteren op de website van de bloggers. Veel bloggers bieden je de mogelijkheid om door middel van een advertorial of banner te adverteren.
Een andere optie om jouw product of dienst via bloggers onder de aandacht te brengen is om de betreffende blogger gratis kennis te laten maken met jouw product of dienst, waarna er een blogpost over geschreven zal worden of vlog over gemaakt zal worden. Denk hierbij aan het toesturen van de nieuwste producten. Vooral fashion- en beautybloggers krijgen regelmatig gratis de nieuwste producten toegestuurd. Ook binnen de reiswereld worden bloggers steeds vaker ingezet, waarbij zij door reisorganisaties of hotelketens uitgenodigd worden om een bepaalde bestemming of hotel te bezoeken.   

Maak vervolgens op je eigen website gebruik van ‘slimme trucjes’ om in contact te kunnen blijven met de bezoekers die jouw website naar aanleiding van een blogpost hebben bezocht. Denk hierbij aan het aanmaken van een aparte landingspagina zodat je deze groep bezoekers later gemakkelijk kunt benaderen door middel van remarketing. Zorg er daarnaast voor dat je de interactie kunt aangaan met deze bezoekers. Voeg microconversies toe zodat deze groep jouw pagina zal liken op Facebook, je zal volgen op Instagram of zich in zal schrijven voor jouw nieuwsbrief.

Beautygloss

Opbouwen van relaties

Gezien het enorme bereik en hun invloed moeten we de inzet van bloggers als een serieus onderdeel van de marketingmix gaan beschouwen. Bloggers zullen een verlengstuk worden van jouw bedrijf. Het is dan ook wijsheid om de bloggers niet als eenmalige investering te zien, maar om een persoonlijke relatie met hen op te bouwen. Net als elke relatie heeft dit tijd nodig. Zorg dat je een band opbouwt door bijvoorbeeld het op de hoogte brengen van het laatste nieuws door persberichten, de blogger een primeur te gunnen en regelmatig uit te nodigen voor leuke en relevante events. Uiteindelijk wil je dat de bloggers die bij jouw bedrijf passen jouw ambassadeurs worden!

Wil je meer informatie over de inzet van bloggers? Adwise kan jouw bedrijf hierin adviseren en ondersteunen. 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mandy Schild van Demarec OilQuick Challenge

Adwise heeft onze merkbekendheid in een technische nichemarkt vergroot, met slimme digital marketing en een effectieve en vooral leuke samenwerking!

Mandy Schild
Demarec OilQuick Challenge
Review van Demarec over Demarec OilQuick Challenge

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL