Challenge us
menu

De drie belangrijkste updates in Google AdWords

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google heeft recent drie belangrijke updates aangekondigd binnen Google AdWords. In deze blog lichten we de komende updates van Google AdWords nader toe. De updates hebben betrekking op de volgende onderwerpen:

  1. Update in Enhanced CPC (verbeterde CPC);
  2. Verbeterde rapportage van de kwaliteitsscore;
  3. Biedingen gaan een grotere rol spelen in Ad Rank.

1. Wijziging in Enhanced CPC

Met Enhanced CPC oftewel verbeterde CPC kun je meer conversies generen via handmatige biedingen. Verbeterde CPC werkt door je handmatige biedingen aan te passen voor klikken die hoogstwaarschijnlijk zullen leiden tot een aankoop. Voorheen werd je maximum CPC-bod tot maximaal 30% procent verhoogd. Dit biedingslimiet van 30% wordt vanaf begin juni verwijderd, om zo rekening te houden met alle verschillen in conversiepercentages binnen dimensies zoals doelgroepen en locatie. Er is dus geen sprake meer van een biedingslimiet van 30%, deze wordt onbeperkt.

Je hoeft dus gn bodaanpassing meer in te stellen voor doelgroepen of locaties, wanneer je gebruik maakt van verbeterde CPC. Je kunt wel een bodaanpassing instellen voor mobiel, tablet of desktop, gezien verbeterde CPC geen aanpassing doet voor verschillen in conversiepercentages tussen mobiel, desktop en tablet. Verbeterde CPC houdt zich aan je handmatige bod door je gemiddelde CPC onder je maximum CPC te houden.

2. Verbeterde rapportage van de kwaliteitsscore in AdWords

Sinds deze week heeft Google nieuwe statuskolommen voor de kwaliteitsscore toegevoegd aan Google AdWords. Hierdoor bepaal je als adverteerder nog beter hoe relevant je zoekwoorden, advertenties en bestemmingspaginas zijn door de kwaliteitsscore en de bijbehorende componenten (verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op bestemmingspagina) te evalueren.

Wat is er nieuw?

Aan het tabblad zoekwoorden zijn drie nieuwe statuskolommen toegevoegd, namelijk verwachte CTR, advertentierelevantie en ervaring op bestemmingspagina. Hierdoor kun je als adverteerder tijd besparen en betere beslissingen nemen. Deze statuskolommen geven de huidige scores aan.

Daarnaast zijn er nog eens vier statuskolommen toegevoegd op basis van historie, namelijk: historische kwaliteitsscore, ervaring op bestemmingspagina (historie), advertentierelevantie (historie) en verwachte klikfrequentie (historie). Hierdoor krijg je als adverteerder betere inzichten in de ontwikkeling in de loop der tijd.

Belangrijk om te weten

Alleen de laatst bekende score wordt weergegeven voor de periode die je hebt geselecteerd. Houd er rekening mee dat er geen historische gegevens beschikbaar zijn voor data eerder dan 22 januari 2016.

Wanneer je het segment dag toepast op je zoekwoordrapporten zie je wat de scores waren op het eind van elke dag.

3. Biedingen gaan een grotere rol spelen in Ad Rank

Sinds begin mei heeft Google wijzigingen doorgevoerd in de Ad Rank van Google AdWords. Dit houdt in dat biedingen een grotere rol spelen in de Ad Rank van zoekwoorden.

De Ad Rank van zoekwoorden is gebaseerd op een berekening van de maximale CPC, de verwachte klikfrequentie, de relevantie van de advertentie, de ervaring op de bestemmingspagina en de verwachte impact van advertentie-extensies. Advertenties moeten minimaal aan deze voorwaarden voldoen om te worden weergegeven op de eerste pagina.

Er zijn twee belangrijke factoren die zijn gewijzigd, namelijk:

  1. Het is afhankelijk van de betekenis van de zoekopdracht hoe zwaar de bieding meeweegt in de Ad Rank. Dit houdt in dat de context waarin de zoekopdracht wordt gedaan bepalend is voor de Ad Rank. Bijvoorbeeld: wanneer iemand zoekt op nieuws in combinatie met de zoekopdracht voldoen minder advertenties aan de minimale eisen om vertoond te worden dan wanneer iemand zoekt op een product gerelateerde zoekopdracht;
  2. Biedingen gaan een grotere rol spelen in de Ad Rank. Dit is afhankelijk van de betekenis van de zoekterm. Dit houdt in dat bij sommige zoekopdrachten de maximale CPC een grote rol speelt in de Ad Rank, dit is dus geheel afhankelijk van de zoekterm of categorie. Echter blijven kwaliteit en relevantie blijven nog altijd een zeer belangrijke rol spelen in de berekening van de Ad Rank.

Wanneer je hogere CPCs of minder verkeer ziet en denkt dat deze wijziging je resultaten benvloeden, besef dan dat deze wijziging effect kan hebben op je resultaat.

Wil je samen met ons sparren over de nieuwe updates in Google AdWords? Neem dancontactmet ons op!

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23