De DDMA E-mail Summit 2018: de belangrijkste learnings

Donderdag 21 juni was Adwise aanwezig bij de DDMA Email Summit; hét jaarlijkse congres voor e-mailspecialisten. Op deze dag vol presentaties van nationale en internationale sprekers, hebben we een flinke dosis inspiratie opgedaan. En dit delen we natuurlijk graag!

Afleverbaarheid en opvallen in de inbox

Dit is een heel belangrijk onderwerp voor e-mailmarketeers. Want je kunt nog zo’n mooie mail maken, maar als deze niet aankomt heb je alle moeite voor niks gedaan. En als hij aankomt wil je ook dat deze geopend wordt. John Thies van Email On Acid deelde tijdens zijn presentatie zijn belangrijkste tips om te zorgen dat een email in je inbox belandt en geopend wordt:

  1. Koop nooit een lijst met e-mailadressen. Volgens de wetgeving mag dit sowieso niet, maar je hebt daarnaast ook een grote kans op een spamtrap. Een spamtrap is een emailadres welke inactief is en waarvan de email client (bijvoorbeeld Gmail) weet dat deze niet meer bestaat. Gebruik je dit adres toch om naar te mailen, dan word je zwaar afgerekend en zullen toekomstige mails minder goed worden afgeleverd in de inbox. Dit gebeurt ook vaak bij verouderde lijsten.
  2. Houd je lijst schoon. Filter bijvoorbeeld je bounces uit je database, controleer bij het importeren van nieuwe adressen of het adres daadwerkelijk bestaat en verwijder inactieve inschrijvers.
  3. Design en content hebben invloed. De verhouding tussen tekst en beeld is hierin erg belangrijk. Gebruik niet te veel afbeeldingen en zorg dat de verhouding tussen tekst en beeld minimaal 50/50 is. Hoe meer tekst, hoe beter. Óf gebruik minimaal 500 tekens in je mail.
  4. Probeer de grootte van je mail onder de 800 kB te houden.
  5. Voeg een tekstversie toe aan je mail.
  6. Gebruik geen bit.ly links, maar gebruik de originele URL.
  7. Kies een betrouwbare afzendernaam en varieer hier niet te vaak in.
  8. De lengte van de onderwerpregel maakt voor de afleverbaarheid van je mails niet uit. Zorg wel dat deze altijd relevant is.
  9. Gebruik ook een goede en relevante snippet-tekst. Dit is de eerste tekst uit de mail die je als preview ziet na de onderwerpregel. Ook hierin zit geen limiet qua tekstlengte. Deze is zelfs in de mail te verbergen met een stuk html-code.
  10. Plaats je belangrijkste bericht bovenaan. Deze wordt het beste gelezen.
  11. Vertel een verhaal in je mail. Zorg dat er een duidelijke lijn zit in je mail. Zo is de mail interessanter voor je openers.
  12. Houdt rekening met toegankelijkheid in je mail. Zo is je mail ook te begrijpen voor mensen die slechtziend zijn, kleurenblind zijn of dyslexie hebben. Enkele tips:
  • Gebruik alt-teksten voor je afbeeldingen
  • Houdt de lettergrootte op minimaal 14 pixels
  • Onderstreep URL’s
  • Centreer je tekst zo min mogelijk
  • Houd rekening met contrastkleuren

Atrifical Intelligence in e-mail

Dela Quist (Alchemy Worx ) benadrukte in zijn presentatie het verschil tussen mens en computer. Want wie kan bijvoorbeeld de beste onderwerpregel bedenken? Zijn conclusie: de computer wint altijd! Hij toonde een variatie aan onderwerpregels waarvan het publiek mocht raden welke door een computer waren geschreven. Verrassend genoeg bleken alle onderwerpregels gemaakt door een computer. Op basis van historische data is een computer perfect in staat onderwerpregels te maken. Wel adviseert hij altijd om de onderwerpregel te testen. Of deze nou gemaakt is door mens of door computer.

Interactieve email

Een onderwerp wat veel terugkwam in de summit is de interactieve email. Denk hierbij aan formulieren in je mail of de mogelijkheid om te swipen. Mark Robbins (REBEL) liet in zijn presentatie de mogelijkheden zien van interactieve elementen en daarbij deelde hij ook hoe je dit in de code van je email zou kunnen inrichten. Hij liet o.a. zien hoe je hamburgermenu’s maakt, maar ook formulieren, tabbladen, filters, swipen en een carrousel. Wat vooral bewonderingswaardig was aan zijn presentatie, was dat hij al zijn slides in een email had gemaakt. 

VodafoneZiggo liet zien hoe zij interactieve elementen in email hebben toegepast. Zij zien een verschuiving in interactie van apps en website naar email. Om die reden hebben zij hun emails interactief gemaakt. Op die manier kan de lezer snel de benodigde informatie vinden, zonder naar de website te moeten gaan. Zo hebben ze bijvoorbeeld een Google Maps intergratie in hun emails en werken ze met tabbladen, zodat ze veel informatie kunnen verwerken in één email.

Sanoma heeft uitvoerig onderzoek gedaan naar verschillende type emails onder hun doelgroep. Hierin zijn mails getest van een simpele tekstuele mail tot aan een interactieve mail. Door middel van user tests en eyetracking zijn ze tot het inzicht gekomen dat hun doelgroep een interactieve mail “te ingewikkeld” vindt, en een simpele mail met tekst en wat afbeeldingen het best voor hun werkt.

Tot slot

Als laatste gaf Jordan Grossman van Google een presentatie over ontwikkelingen in Gmail. Helaas mogen we nog niets verklappen van wat hier is verteld, maar er komen interessante ontwikkelingen aan.

Geïnspireerd geraakt en wil je meer weten? Spar eens vrijblijvend met een van onze e-mail professionals. 

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle inzet van e-mail marketing voor jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL