De belangrijkste takeaways van het Congres Instagram en Facebook Marketing

De belangrijkste takeaways van het Congres Instagram en Facebook Marketing

Influencer marketing, social video hacks en het Facebook advertentiealgoritme BEAR; de onderwerpen die voorbijkwamen tijdens mijn jaarlijkse bezoek aan het Congres Instagram & Facebook Marketing. De dag zat boordevol keynotes en breakoutsessies van nationale en internationale sprekers. En ook dit jaar ging ik weer genspireerd naar huis. De learnings die mij het meest bij zijn gebleven deel ik hier met jullie!

#1: Waarborg bij influencer marketing de REALness van de content

Doris Roest, eigenaresse van het influencer-marketingplatform TIM, trapt de dag af met een keynote over influencer marketing. Haar sessie was gefundeerd op de Gartner Hype Cycle.



Waar we in 2016-2017 in de piek zaten en iedereen riep dat je iets moet doen met influencer marketing, begaven we ons in 2018 in de desillusie dip; de resultaten vielen tegen en er was sprake van een echte dip, tot ware schandalen aan toe (denk aan het Fyre Festival en de veelbekeken Rambam uitzending). Maar, zo stelt Doris, we zitten nu in de slope of enlightenment. Het is taak aan de slimme marketeers om kritisch te durven kijken naar influencer marketing en door te ontwikkelen; Uiteindelijk bereiken we in 2021 het plateau van productiviteit en gaat iedereen influencer marketing gaat inzetten. Doris stelt dat om dit plateau te bereiken onder andere 1 ding belangrijk is; focus op de REALness van de content die de influencers maken. REAL staat voor:
R= Relevant audience
E= Engaging connection
A= Authenthic story
L= Likeable content

Deze elementen zijn volgens haar veel belangrijker dan het bereik dat een influencer heeft (waar nu vaak op gefocust wordt). Betrek je een influencer in je campagne? Zorg er dan voor dat je zijn of haar creatieve vrijheid behoudt, waakt voor de juiste match met je brand n houd het vooral REAL, is haar duidelijke boodschap.

#2: Langere videos krijgen dit jaar een push op Facebook en Instagram

Het werd de afgelopen jaren consequent geadviseerd; videos op social moeten kort zijn. Want die aandachtsspanne van jouw doelgroep is korter dan ooit tevoren. En dus ben je genoodzaakt hier je videocontent op aan te passen. Maar de sessie van Peter Minkjan sloeg dit advies in de wind, want het algoritme van Facebook is veranderd. 1 van de gevolgen hiervan? Langere videos krijgen sinds dit jaar een push. Upload je als pagina tegenwoordig een video op Facebook, dan krijg je zelfs een melding te zien waarin het volgende staat: 
Your videos get shown organically to more people when theyre at least 3 minutes long

En dus doe je er volgens Peter slim aan hierop in te spelen. Videos die 3 tot 4 minuten duren zullen volgens het algoritme goed presteren op Facebook.

Zoals bovenstaande melding uit een nieuwsbericht van Facebook ook aangeeft: We will add more weight in ranking to videos that keep people engaged, especially on videos that are at least three minutes long. En die 3 minuten zijn geen toeval; want pas bij videos vanaf 3 minuten kunnen er zogenoemde mid-roll* advertenties worden vertoond (*advertenties die ergens halverwege een video worden getoond). Logisch dus dat Facebook de videos die langer dan 3 minuten duren voorrang geeft in het algoritme, want dat betekent meer geld voor Facebook! Mijn advies? Maak vooral videocontent die je doelgroep boeit en let niet al te veel op de duur van de video. Relevantie zit hem in de inhoud, niet in de lengte!

#3: Pay to play= algoritme BEAR

Wil je goed zichtbaar zijn n blijven bij de doelgroep met je berichten? Dan ben je tegenwoordig haast genoodzaakt om te adverteren, want dan bereik je je doelgroep het best - het organisch bereik is immers al jaren aan het dalen. Sybren Smith gaf in zijn sessie inzicht in het advertentiealgoritme van Facebook, genaamd BEAR. Het staat voor Bid * Estimated Action-rate + Relevance & Quality. Kortgezegd rankt dit algoritme jouw advertentie aan de hand van deze factoren; de ingestelde biedingsstrategie, de verwachte interactie op basis van o.a. klikhistorie en de relevantie. En vooral in die relevantie zit veel potentie. Succes van je advertentie wordt echt niet alleen maar bepaald op basis van hoe hoog je budget is, maar juist door hoeveel waarde de advertentie je doelgroep biedt. Geef hen daarom een gepersonaliseerde ervaring, ga voor betere teksten en zet in op goed beeld. Investeer in creativiteit om je te onderscheiden van de massa!

Als voorbeeld laat Sybren de Samsung creche test zien. Deze video werd gesponsord ingezet en kreeg tegen 100 euro, 500.000 views tegen een CPM van 0,20 cent!

Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!

Meer weten?

Wil jij ook aan de slag met influencer marketing, social video of Facebook advertising? Wij helpen je graag op weg. Neem contact met ons op!

Neem contact op