Challenge us
menu

De belangrijkste Google Adwords ontwikkelingen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De ontwikkelingen rondom adverteren via Google gaan razendsnel. Het afgelopen jaar heeft Google in snel tempo nieuwe advertentiemogelijkheden toegevoegd. Deze nieuwe ontwikkelingen bieden kansen voor adverteerders om potentile klanten op een andere en betere manier te benaderen. In deze blog lees je de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen periode.

Product Listing Ads (PLAs)

Binnen de zoekresultaten is het mogelijk om je producten met afbeeldingen te promoten. De afbeeldingen van de producten hebben als groot voordeel dat deze beter opvallen in vergelijking met tekstadvertenties. Voor de gebruiker wordt het zo eenvoudiger om prijzen met elkaar te vergelijken.

Product Listing Ads zijn een must geworden bij e-commerce websites en hebben doorgaans een hoger rendement dan gewone tekstadvertenties. Het aantal vertoningen van PLAs is de afgelopen maanden enorm gestegen en een geoptimaliseerde productfeed is dan ook van groot belang.

Sinds kort worden binnen de Product Listing Ads ook lokale resultaten weergegeven. Lokale winkels kunnen hun aanbod toevoegen in hun Google Merchant Center. Bij deze advertenties wordt de afstand naar de winkel getoond, is een routebeschrijving beschikbaar en is het overig assortiment van de aanbieder zichtbaar.

product listing ads

 

local_product_listing_ads

Dynamic Remarketing

Met remarketing is het mogelijk om bezoekers van je website opnieuw te targetten met beeld- en tekstadvertenties binnen het Google Display Netwerk. Dit is een uiterst effectief middel voor het genereren van leads en verkopen.

Google heeft in juni een dynamische vorm van remarketing gelanceerd speciaal voor e-commerce websites. Gebruikers die duidelijk interesse hebben getoond in een product of productgroep maar geen aankoop hebben gedaan, kunnen zo alsnog overtuigd worden tot een aankoop over te gaan.

Op basis van standaard templates kunnen per product de naam, prijs en afbeeldingen in een beeldadvertentie worden ingeladen. De producten worden vertoond op basis van de laatst bekeken producten of de gebruiker ziet producten die eerder zijn toegevoegd aan de winkelwagen. Op deze wijze is het mogelijk om producten te tonen waar de bezoeker daadwerkelijk interesse in heeft en wordt hij niet meer benaderd door middel van algemene banners.

Dynamic_remarketing

Dynamic remarketing biedt webshops een kans om 1 op 1 te adverteren. Hierdoor kan er meer rendement gehaald worden uit het assortiment. Deze vorm van remarketing is uitermate geschikt voor e-commerce websites.

Remarketing similar audiences

Het is met similar audiences nu mogelijk om het bereik van je huidige remarketinglijst verder te vergroten. Binnen de huidige remarketing is het mogelijk om een lijst op te bouwen met interessante gebruikers op basis van hun websitegedrag.

Er kan bijvoorbeeld een lijst worden opgebouwd met gebruikers die je website hebben bezocht, maar nog niet hebben geconverteerd. Deze lijst met gebruikers kan zeer interessant zijn voor een effectieve remarketing campagne. Met de uitbreiding van similar audiences wordt er op basis van deze huidige lijst gekeken naar gebruikers die vergelijkbare interesses hebben maar je website nog niet hebben bezocht.

Op deze manier vergroot je het bereik met potentile nieuwe klanten. Het is in theorie ook mogelijk om zo huidige klanten van je concurrenten te targeten.

similar audiences

Remarketing lists for search ads

Op het gebied van remarketing zijn de afgelopen periode veel nieuwe functionaliteiten gelanceerd. Een nieuwe belangrijke functie is remarketing lists for search ads.

Met deze functie is het mogelijk om de gebruikers uit je huidige remarketinglijst opnieuw te targetten wanneer zij een zoekopdracht doen binnen het zoeknetwerk. Hierbij is het mogelijk om bij relevante zoekopdrachten hogere biedingen in te stellen zodat er hogere advertentieposities worden gerealiseerd. Op deze manier herkent de gebruiker jouw advertentie sneller en triggert dit om opnieuw een aankoop te doen. Daarnaast kunnen er voor deze groep specifieke advertentieteksten worden ingezet met bijvoorbeeld kortingsacties.

Review extensies (nog in beta)

Voor adverteerders is het belangrijk om waardevolle USPs te benoemen zodat een advertentie zich kan onderscheiden van andere adverteerders. Met de review extensie is het mogelijk om onder de advertentie een review of quote weer te geven. Het is belangrijk dat deze review afkomstig is van een betrouwbare bron. Deze bron wordt handmatig beoordeeld door Google.

review extensie

Op deze wijze is het voor adverteerders mogelijk om zich nog beter te onderscheiden. Bovendien draagt het bij aan de betrouwbaarheid van het bedrijf.

Sitelinks uitbreiding

Het was bij advertenties al mogelijk om sitelinks toe te voegen. Deze sitelinks zijn nu verder uitgebreid. Aan iedere sitelink kunnen twee extra beschrijvingsregels worden toegevoegd. Google bepaalt zelf wanneer deze uitgebreide sitelinks worden weergegeven. Vaak is dit alleen bij branded zoektermen.

sitelinks uitbreiding
Deze sitelinks kunnen worden toegepast bij alle Adwords campagnes. Op deze manier valt de advertentie nog beter op en zal je doorklikratio verder toenemen. Dit heeft weer een positief effect heeft op je kwaliteitscore en kosten per klik.

Target Return On Ad Spend (ROAS)

Google heeft een nieuwe biedstrategie gelanceerd om een beter rendement uit advertenties te halen. Binnen de ROAS strategie geef je aan hoeveel rendement je wil behalen op je advertentie-uitgaven. Wil je voor iedere euro wat je uitgeeft 5 euro terugverdienen, zet dan je ROAS op 500%. Google past de biedingen per zoekwoord, advertentiegroep en campagne aan zodat deze doelstellingen zoveel mogelijk worden nagestreefd.

target retun on adspend
De inzet van deze biedstrategie is uitermate geschikt voor adverteerders met grote marge verschillen per product. Normaal gesproken zou je een hogere bieding hebben op zoektermen die leiden tot een hoge ROI en een lagere bieding op zoektermen met een lage ROI. Het is niet meer nodig om dit handmatig te doen. De ROAS biedstrategie kan dynamische biedingen doen om een beter rendement te behalen.

Form extensies (nog in beta)

Recent is er een nieuwe advertentie-extensie gelanceerd waarbij er een inputbox aan een advertentie kan worden toegevoegd. Een gebruiker kan op deze manier een variabele invoeren en landt vervolgens op een dynamisch gegenereerde URL die nog relevanter is. Toepassingsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld een interne zoekopdracht of resultaten op basis van een ingegeven postcode.

form extension

Search+ campagnes

Een search+ campagne is een nieuw campagnetype binnen Google Adwords. Met dit campagnetype wordt het zoeknetwerk uitgebreid met beperkte display targeting. Hierbij wordt op een nieuwe methode getarget binnen het Display Netwerk. Advertenties worden alleen vertoond bij gebruikers die sterk genteresseerd zijn in je producten of diensten en waarbij de intentie tot aankoop het grootst is.

Bij deze campagne wordt binnen het budget eerst gebruik gemaakt van het zoeknetwerk. Wanneer het budget hiermee niet bereikt kan worden, wordt het display netwerk bijgeschakeld. Bij deze campagne kan er binnen het Display Netwerk niet worden gestuurd op plaatsingen, interesses, demografie of geslacht. Google bepaalt zelf automatisch waar je wordt weergegeven. De eerste resultaten laten een CTR zien die gemiddeld 35% hoger ligt met daarbij een daling van de kosten per conversie van eveneens 35%.

search+ campagnes

Wanneer je het bereik van je campagne wil vergroten zonder het rendement te verlagen, kan het interessant zijn om over te schakelen naar een search+ campagne.

Wil je meer informatie over n van de bovenstaande Google Adwords ontwikkelingen? Neem dan contact op met n van onze specialisten.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23