De 5 takeaways van het Congres Facebook Marketing

Met meer dan 25 sprekers, masterclasses, presentaties en workshops over commerce, service en branding met Facebook, WhatsApp en Instagram móesten we natuurlijk wel aanwezig zijn bij het Congres Facebook Marketing op 8 juni. We volgden er verschillende keynotes en breakout sessies en geven onze 5 belangrijkste learnings weg in deze blog!

1. Intelligence is the ability to adapt to change

De dag begint met een interessante keynote van Igor Breukers over de toekomst van Facebook Marketing. De afgelopen tijd gaat het in de wereld van internet érg snel; het wordt steeds moeilijker om als bedrijf je hoofd boven (digitaal) water te houden. Denk aan de recente ondergang van grote spelers als V&D, Kodak en Nokia. De vierde industriële revolutie raast op zijn eigen tempo. Het is adapt or die. Welke van de twee wordt het? De kijk die je op marketing hebt is volgens Igor hierin cruciaal. Hoor je bij de Mad Men generatie of de Math Men? Mad Men zijn lineaire denkers en vinden het niet nodig om te innoveren. Hij haalt hier als voorbeeld Nokia aan die met hun slogan “connecting people” er niet in slaagden mensen écht met elkaar te verbinden. Anders hadden zij wel Facebook bedacht, toch? Op tijd innoveren is dus belangrijk. Waar bedrijven zich blind staren op ROI stelt Igor dat er nog een andere belangrijke factor is, namelijk de Risk Of Inaction. Wat gebeurt er als je níet innoveert? Waar ben je als bedrijf dan? En wat is dan je levensverwachting? Hier houden de Math Men zich mee bezig. Zij opereren volgens het motto: “intelligence is the ability to adapt to change”. Alibaba die met een Selfie Payment System vol inzet op AR en VR is hier een voorbeeld van. Blijven innoveren is noodzaak!
Selfie Payment System

2. Media kun je kopen, aandacht verdien je

Math Men zien allang dat advertising alleen niet meer zaligmakend is. Math Men kijken niet naar digitale trends, ze verzilveren ze. De Mad Men? Die zijn volgens Igor verslaafd aan advertising en dat model alleen volstaat niet meer in het tijdperk van Digitaal Darwinisme. Te vaak staat de consument totaal niet centraal in een digitale strategie. In een solide businessmodel heb je geen kijkers, maar klanten. En dat gaat veel verder dan spammy pop-ups. Als merken en mediabedrijven hun digitale strategie niet veel slimmer, relevanter en persoonlijker maken dan zit over vijf tot tien jaar het gros van hun klanten achter de adblocker. In dit nieuwe tijdperk geldt: media kun je kopen, maar aandacht moet je verdienen. Bij grote merken als Nike en Red Bull gaat het volgens Igor niet alleen om bereik of likes. Juist het principe van See, Like and Buy is hier dé pijler. Van alleen kijkers en likers, slijt je tapijt, zo stelt Igor. De kassa moet rinkelen en klanten moeten loyaal zijn en vaker kopen.

3. Conversational commerce is de toekomst

Jarno Duursma vertelt in zijn keynote vol passie over conversational commerce en chatbots. Chatbots zijn slimme stukjes software waarmee je in gesprek kunt gaan, vaak binnen messaging apps, zoals Facebook Messenger. Chatbots helpen je een vergadering te plannen, het weer mededelen, vertellen grapjes of helpen met de aankoop van een paar schoenen. De betere chatbots bieden gepersonaliseerde, interactieve communicatie op een manier waarop het lijkt dat je met een helpdeskmedewerker of verkoper praat, maar op een schaal die veel groter en goedkoper is dan callcenters. De beste bots zijn zelflerende systemen die geschreven en gesproken tekst kunnen herkennen en dus steeds slimmer worden. Conversational bots zijn en blijven de focus van de grote technologiebedrijven. Conversational commerce wordt met grote sprongen volwassen. Tijd om aan te haken! De voordelen?:

  • 24/7 realtime customer service
  • geautomatiseerde processen
  • laagdrempelig voor klant
  • grote gebruikersgroep
  • makkelijk
  • sneller updates

Chatbot

4. Content on Facebook isn't just content. It's a way of communicating with people

Interactie genereren op Facebook in de vorm van reacties, likes en shares is een belangrijk doel van duizenden merken. Peter Minkjan geeft in zijn breakout sessie aan dat het voor bedrijven belangrijk is om te realiseren dat content op Facebook een manier is voor mensen om te communiceren met hun vrienden. Speel je hier slim op in? Dan krijg je meer interactie en dus ook meer bereik. Mensen taggen elkaar in posts als een manier van ‘private’ sharing, plaatsen posts om te laten zien wat voor leuke dingen ze meemaken en delen berichten om te laten zien waar ze voor staan; het is een vorm van zelfexpressie. Het is goed om je te realiseren dat ieder moment dat iemand op Facebook inlogt er 1500 berichten klaarstaan. Het algoritme van Facebook bepaalt welke de meest relevante zijn. Wil jij hier met je post ook tussen staan? Zorg er dan dus voor dat je het gesprek met je volgers aangaat.

5. Viral content heeft 7 ingrediënten

Viral content creëren, wie wil het niet? Peter Minkjan geeft in zijn sessie 7 ingrediënten voor viral content. Hoe meer van deze ingrediënten je meeneemt, hoe groter de kans dat je content viral gaat.

    1. Relevantie. Je content dient relevant te zijn voor je doelgroep. Probeer de overlap te vinden tussen je merkwaarden en de interesses van je doelgroep. 
    2. Verpakking. De vorm van je content is ook key. Vooral (live) video scoort. Vergeet niet de video “social proof” te maken door de lengte zo kort mogelijk te houden en de aandacht in de eerste 3 seconden te vangen. 
    3. Emotie. “If a story stirs emotion then it drives sharing”. Speel dus in op emoties, zoals bijvoorbeeld humor, leedvermaak, blijdschap en verwondering. De viral volgt vanzelf!Viral content
    4. Zelfexpressie. 50% van waar men over praat op social media is me, myself and I. De nummer 1 reden om content te delen is om te laten zien waar jij voor staat, aldus Peter. Probeer hier als bedrijf op in te spelen. Maak bijvoorbeeld een foto van je klant met je product/dienst en deel deze op je kanaal. Dit triggert de klanten om die content zelf ook te delen, denk bijvoorbeeld aan een foto na deelname aan een escaperoom. 
    5. Praktische waarde. We zijn niet alleen actief op social om onszelf van de goede kant te laten zien, maar ook om mensen te helpen. Deel bijvoorbeeld checklists, toplijstjes en tips. Dit triggert zelfexpressie en je geeft mensen de mogelijkheid om anderen te helpen (taggen!) 
    6. Context. Bied context aan je content. De formule is een hot topic + de juiste timing. Inhakers = actueel = context! Maar.. haak niet onnodig in, het moet wel bij je merkidentiteit passen.
    7. Promotie. Om je potentieel virale content een extra boost te geven is promotie een goed idee. Denk hierbij aan crosspromotie door je netwerk op de hoogte te stellen en werkgeverstargeting om omroepen/kranten te targeten (meer over viral content).

Wil jij ook chatbots inzetten voor jouw klantenservice? Of wil je sparren om viral content te creëren? Neem dan contact met ons op!

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Henk Smit van Kees Smit Tuinmeubelen

Niet de eerste de beste, maar de eerste én de beste!!

Henk Smit
Kees Smit Tuinmeubelen
Review van Kees Smit Tuinmeubelen over Kees Smit Tuinmeubelen

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL