Challenge us
menu

De 5 takeaways van het congres Facebook & Instagram Marketing

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

14 juni was het weer zover: het congres Facebook & Instagram Marketing. Het programma bestond uit 3 internationale keynote sprekers en verschillende interessante breakoutsessies. Onderwerpen die aan bod kwamen waren o.a.: Facebook & Instagram advertising, effectieve content, social video, chatbots, influencer marketing en growth hacking. Hier moesten we natuurlijk wel bij zijn! In deze blog geven we onze 5 belangrijkste learnings weg!

1. Trust marketing is de toekomst

We trappen de dag af met een keynote van Thomas Moen. Hij vertelt dat veel bedrijven t gefocust zijn op social media en dat terwijl ze geen sales funnel als basis hebben. Volgens Thomas doen bedrijven aan hope marketing; hopen dat het juiste gebeurt, zonder een goed fundament te hebben. En dat kan over pak en beet 5 jaar voor problemen zorgen. Om te overleven moet je als bedrijf daarom zorgen dat je opvalt. Hoe? Op dit moment zijn er volgens Thomas 3 grote ontwikkelingen gaande waar je als bedrijf beslist op mee moet liften:

1. Conversaties zijn de nieuwe leidraad
2. Community is het nieuwe merk
3. De klant is de held, jij bent de gids.

Samengevat betekent dit dat de beste manier om te zorgen dat mensen iets van je kopen betekent dat je eerst het vertrouwen van hen moet winnen en moet werken aan het versterken en intensiveren van de relatie. Op die manier verdien je je recht op marketing en verandert hope marketing in trust marketing. Een sterk fundament voor een langdurige relatie met je klanten.

2. Messenger is Facebooks nieuwste Facebook

Met de recente algoritme veranderingen onderstreept Facebook steeds meer het belang van intieme, belangrijke interacties. Messaging apps zijn inmiddels al veel populairder dan social media apps. En daarom gaat er geen F8 congres voorbij zonder dat door Facebook uitgebreid wordt ingegaan op Messenger. En dat is ook logisch, want uit onderzoek blijkt dat 66% van de mensen het liefst contact opneemt met bedrijven via chat of Messenger. Dat maakt het een perfect speelveld voor marketeers, helemaal omdat er op dit moment maar liefst 1,3 miljard actieve gebruikers zijn. Een goede marketingtool om hen te bereiken zijn bots. Ben je dus nog niet begonnen met Messenger bots? Dan wordt het tijd! Omdat het nog relatief onbekend is wordt het nooit meer zon goedkoop marketingmiddel, terwijl de eerste cijfers erg gunstig zijn (denk aan een CTR van 10% en een respondrate van 90%!). Thomas Moen voorspelt tijdens zijn keynote dat over 5 jaar Facebook Messenger het grootste social marketing kanaal is. Dus waar wacht je nog op?

3. Influencers blijven invloedrijk, mits je je als bedrijf aan de regels houdt

Tijdens de tweede keynote van Sedge Beswick wordt onder andere de toekomst van influencer marketing besproken. Tegenwoordig is het werk van een influencer meer dan ooit vergelijkbaar met het runnen van een bedrijf en dat is niet voor niets. Het werkt! 49% van de mensen zegt dat zij een aankoop laten afhangen van influencers en 90% vertrouwt op aanbevelingen van leeftijdsgenoten, terwijl maar 33% advertenties vertrouwt. En dat is waarom je als bedrijf het beste influencers kunt inschakelen. Maar dat biedt niet direct garantie tot succes. Sedge noemt in haar keynote enkele belangrijke regels:

1. Het gaat niet zozeer om hoeveel je ze betaalt, maar nog veel meer om hoeveel je om ze geeft. Verbind en ondersteun de influencer eerst aan je merk, geef diegene bijvoorbeeld training of toegang tot alle facetten van je bedrijf.

2. Het gaat niet om hun bereik, maar om hun authenticiteit. Wanneer influencers onderscheidend genoeg zijn volgt het bereik vanzelf. Let er wel op dat die authenticiteit past bij je merk en wat je wilt uitstralen.

3. Content dat probeert te verkopen werkt niet. Content dat probeert te helpen werkt wel. Mensen zijn veel meer genteresseerd in content die hen op weg helpt. En dat is juist waar influencers met hun how-to blogs, tutorials of DIY videos erg geschikt voor zijn.

4. Je hebt maar 5 seconden de tijd!

David Arnoux noemde het in de laatste keynote van die dag de 5 seconds attentional filter. Wat het inhoudt? Je hebt op je website, maar ook in een social advertentie, maar 5 seconden de tijd om de aandacht te vangen. Binnen die tijd zal 97% afhaken. Het lijkt een trend te worden, want de aandachtsbogen van millenials worden ook steeds korter. Daarom is het erg belangrijk dat je binnen die 5 seconden vertelt wat je doet, wat je speciaal maakt en/of wat je belangrijkste USP is. Zelf gebruikt David wat hij noemt MTV editing; het beeld in de editing altijd bewegend houden zodat het de aandacht vangt, net zoals MTV dat doet. De content is niet eens prikkelend, maar de montage is z goed dat je toch blijft kijken. Een andere methode die door Ren Schipper in zijn breakoutsessie werd aangehaald is beginnen met het eindresultaat, vervolgens laten zien hoe het is gedaan en afsluiten met de verkoop. Door direct het eindresultaat te laten zien maak je mensen nieuwsgierig en zullen ze blijven kijken naar hoe dit resultaat bereikt kan worden, waarna ze ook bereid zijn het te kopen.

5. Advertenties op Instagram worden als minder storend ervaren

Wat zijn de basisprincipes van goede Instagram content? Om hier een vraag op te geven ging aan de breakoutronde van Robbert Doggers een kwalitatief onderzoek vooraf. Hij deed afgelopen jaar research en presenteerde zijn resultaten tijdens het congres. Wat ik 1 van zijn meest interessante bevindingen vond? Men ervaart advertenties op Instagram minder storend dan op Facebook. Een vermoedelijke reden hiervoor kan zijn dat een advertentie op Instagram al snel als meer native wordt ervaren, omdat het goed opgaat in de omgeving van het platform. Kan Robbert op basis van zijn onderzoek dan ook stellen dat advertenties op Instagram de toekomst zijn? Nee, dat beslist niet. Uit zijn interviews blijkt dat advertenties op Instagram over het algemeen niet werken, al helemaal niet wanneer ze te veel branded zijn. Toch wl beginnen? Laat je dominante huisstijl dan vooral weg! Of start met influencers, want dat werkt op Instagram ook erg goed.

Wil jij ook Messenger Bots inzetten? Of wil je graag advies over de inzet van influencers? Neem dancontactmet ons op!

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23