De 5 nieuwe musthave Facebookpagina opties van 2017

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Met 2017 in volle gang is het goed om stil te staan bij de vraag of jij al alles uit je Facebook marketing strategie haalt en deze zo optimaal mogelijk hebt ingericht. De afgelopen maanden werden er een hele hoop nieuwe features uitgerold. En er zijn een aantal die je dit jaar beslist mee moet nemen, dus hoog tijd voor een top 5 met de belangrijkste pagina opties voor jouw bedrijf!

1. Posts best practices

Op de vraag wat voor marketing strategie het beste werkt op Facebook is niet n, definitief antwoord te geven, maar aan de hand van de resultaten van een laatste onderzoek naar posts best practices kun je de laatste trends in ogenschouw nemen en hier je uitingen op aanpassen. Het onderzoek reviewde 800 miljoen Facebookberichten die in 2016 werden geplaatst en hieruit volgden de volgende tips:

  1. Wees kort - berichten met minder dan 50 tekens bleken het beste te presteren. Naarmate het bericht langer werd nam de interactie significant af.
  2. Buiten spitstijden posten - berichten die geplaatst werden wanneer het minder druk was op het platform genereerden gemiddeld meer betrokkenheid.
  3. Gebruik video - Video berichten (live of opgenomen) worden vaker gedeeld dan alle andere post types.
  4. Stel vragen posts met vragen krijgen meer likes dan andere type posts.
  5. Link naar lange artikelen Posts waarin een link werd gedeeld naar een artikel van 1000-3000 woorden genereerden meer interactie dan links naar korte artikelen.

2. Optimaliseer je omslagfoto voor desktop en mobiel

Met de komst van een nieuwe pagina lay-out is er vorig jaar ook een nieuw formaat van de omslagfoto doorgevoerd. Facebook toont omslagfoto's op 820 x 312 pixels op desktop en 640 x 360 pixels op smartphones. Dit zorgt ervoor dat de foto's anders worden weergegeven op desktop dan op mobiel. Om er zeker van te zijn dat eventuele tekst in je coverfoto ook op mobiel wordt getoond is het belangrijk dat je rekening houdt met een onzichtbare buffer van 134 pixels aan weerszijden, waardoor je in het midden een "mobile safe" ruimte over hebt van 560 pixels.
Formaat omslagfoto Facebook

3. Stel herinneringen in met Facebook Reminders

Het is raadzaam om posts vooraf in te plannen aan de hand van een contentkalender. Doe je dit niet, dan is het handig om herinneringen in te stellen die voorkomen dat je belangrijke data niet vergeet. Deze herinneringen houden je bijvoorbeeld op de hoogte van komende vakanties of andere belangrijke gebeurtenissen. Facebook zegt hierover het volgende:
"We can remind you to update your page on days that are important to you. Regular posts build visitor trust and engagement, and reminders can make it easier to follow a posting schedule."

Om een herinnering in te stellen ga je naar de pagina instellingen en klik je op herinneringen aan de linkerkant (let op: deze optie is nog aan het uitrollen en kan nog niet beschikbaar zijn voor jouw pagina).

Facebook herinneringen

4. Automatische ondertiteling videoadvertenties

Bij het gebruik van social media op mobiel schakelen mensen liever het geluid uit wanneer ze videos bekijken. Facebook ontdekte dat wanneer mobiele video-advertenties wl geluid afspelen hier 80% van de mensen negatief op reageren, zowel in de richting van het platform als de adverteerder. Oftewel; je kunt beter met videos adverteren die geen geluid bevatten. In de gevallen waarin dit niet mogelijk is kun je handmatig ondertiteling toevoegen. Te veel werk? Met de nieuwste update genereert Facebook nu zelfs automatisch ondertitels in videoadvertenties.

Geautomatiseerde ondertitels zijn momenteel alleen verkrijgbaar via de Power Editor. Bij het maken van video-advertenties wordt de ondertiteling automatisch gegenereerd na het uploaden van je video (dit kan enkele minuten duren).

  1. Zodra het uploaden van de videoadvertentie is voltooid, klik je op "Selecteer".
  2. Onder "Video ondertitels", vind je een dropdown die zegt: "Genereer Automatisch".
  3. Als je hebt gekozen voor "Genereer automatisch", krijg je twee opties: Reviewen voordat ze worden toegevoegd of Facebook de nauwkeurigheid laten reviewen en automatisch laten toevoegen.

Facebook video ondertitels

5. Live video vanaf je desktop

Heb je met je bedrijf nog niet gexperimenteerd met live video? Dat wordt dan hoog tijd! Er zijn namelijk nieuwe updates uitgebracht die het bedrijven ng makkelijker maken live te gaan.

  • Broadcasten vanuit een webbrowser - Je kunt nu op Facebook rechtstreeks vanaf het web live gaan op je desktop computer, dus niet alleen vanuit een smartphone zoals voorheen het geval was. Alles wat je nodig hebt is een webcam en je kunt live. Waar je normaal gesproken je status update post klik je op de optie een live video starten".
  • Livebijdrager rol voor paginas - Een nieuwe "Livebijdrager" rol is nu beschikbaar in je pagina instellingen, waarbij je beheerders in staat stelt om specifieke individuen de mogelijkheid te geven om live uitzendingen te starten. Hiervoor konden alleen de admins van een pagina live gaan. Om een nieuwe livebijdrager toe te voegen ga je naar Instellingen> Paginarollen.
  • Verbeterde video metrics - Profielen met minstens 5.000 volgers zullen verbeterde inzichten krijgen in hun live video's, met inbegrip van statistieken over de totale bekeken minuten, totaal aantal kijkers, de totale betrokkenheid, maar ook een compleet inzicht in alle videos over een periode van 7-, 30-, en 60-dagen.

Facebook Live desktopFacebook livebijdrager

Verfijndere mogelijkheden om 'likeable' te zijn n te blijven

Facebook is altijd in ontwikkeling; het breidt zichzelf als maar verder uit en biedt je daarmee als bedrijf steeds verfijndere mogelijkheden om op een unieke wijze je doelgroep te raken, aan je merk te verbinden en likeable te zijn. Deze vijf inzichten zijn slechts enkele in een lange lijn van updates. Wil jij ook in 2017 je volgers optimaal bedienen, dan is het zeker de moeite waard de besproken tools en functies te implementeren. Want hoe gaaf is het om bijvoorbeeld een live video sessie te organiseren waarin je je volgers op persoonlijke wijze de mogelijkheid geeft om vragen te stellen? Zorg ervoor dat je likeable bent n blijft! Weet je niet goed hoe je dit moet aanpakken? Wij helpen je graag verder! Neem hiervoor contact met ons op.