De 5 gouden regels voor posten op social media

Wist je dat wereldwijd gemiddeld 1 op de 3 minuten dat mensen online zijn op social wordt besteed? En dat 98% van de internetgebruikers ook social media gebruikers zijn? Deze cijfers werden besproken tijdens het SocialToday event van Frankwatching en onderstrepen hoeveel impact je kan hebben met je socials! Een interessante case die mij bij is gebleven was die van UberEats. Ik neem je mee in de belangrijkste learnings van deze keynote: de 5 gouden regels voor het posten op social media.

1. Is de post emotioneel/nuttig/relevant?

Post niet zonder reden, maar bied altijd waarde. Denk aan het verschil in kwaliteit vs. kwantiteit. Bied je deze kwaliteit, dan gaan mensen ook iets met jouw posts doen; delen, liken of reageren (en dat is wat je wilt!). Maar dan wel mits je post aan 1 van deze pijlers voldoet:

  • Emotional Gift. “Ik deel dit omdat het me raakt en ik denk dat het jou ook zal raken”
  • Identity. “Ik deel dit omdat het veel over mij/ons zegt”
  • Social information. “Ik deel dit omdat ik vind dat jij dit moet weten”

2. Heeft jouw merk een RTP (right to play) op dit gebied?

De right to play heeft alles te maken met het zorgvuldig selecteren van inhaakmomenten. Heeft het écht nut om als restaurant in te haken op International No Pants Day? Soms lijkt het haast een marketingdoel op zich te zijn, dat inhaken. Bij de Beste Social Media Awards is er zelfs een prijs voor de Beste Inhaker weggelegd. Maar pas op; wees kritisch en zorgvuldig zodat het inhaken zijn doel niet voorbij schiet.

3. Is het geschikt voor het doel en het platform?

Is de content geschikt voor het kanaal waar je het op wilt posten? Maakt het gebruik van de beste formaten en is het goed ingericht voor engagement? Hiervoor is het belangrijk dat je altijd het platform in je achterhoofd houdt én natuurlijk de manier waarop het wordt gebruikt. Ter illustratie een voorbeeld: Ga je op vakantie? Dan is wat je post per platform verschillend:

  • Twitter: “ik ben op vakantie” (Bereik, social engagement)
  • Facebook: “Kijk naar mijn vakantie!” (Bereik, klikken, views, social engagement)
  • Instagram: “Kijk naar mijn mooie vakantie!” (Bereik, views)
  • Pinterest: “Ik wil hier naartoe op vakantie” (Bereik, social engagement)
  • Snapchat “Dit ben ik op vakantie” (Video views)
  • YouTube “Dit is wat ik op vakantie heb gedaan” (Video views)
  • LinkedIn “Wat ik heb geleerd op vakantie” (Bereik, klikken, views, social engagement)

4. Bouwt het op naar een langetermijnverhaal?

Ieder merk heeft een verhaal te vertellen. Wat is jouw verhaal? Vraag je bij iedere post af of het past in het thema en het verhaal dat je opbouwt op social media. Varieer hierin in verschillende momentums op relevante tijden:

  • Schreeuw. Pak 3 tot 4 keer per jaar je moment voor grote campagnes.
  • Zing. Dit gaat om de promoties en de kansen die zich terloops aanbieden.
  • Neurie. De altijd relevante content die je deelt.

5. Is de post in overeenstemming met je social media doelen?

Wat zijn jouw social media doelen? Elke post dient bij te dragen aan deze overkoepelende doelen van de conversiefunnel. Meet daarvoor bedrijfsresultaten, niet alleen KPI’s.

  • Awareness. In deze fase gaat het om een toename in “mass brand reach”; zo veel mogelijk bereik dus!
  • Consideration. In dit stadium gaat men je overwegen en daarom is het belangrijk dat er in de resultaten sprake is van een toename in engagement.
  • Action. Deze fase draait om actie; is er bijvoorbeeld sprake van een toename in klikken naar jouw website?

Food for thought: waarom post jij op je social kanalen?

Een belangrijke vraag om mee af te sluiten: Waarom post jij op je social media kanalen? En waarom zou het iemand überhaupt interesseren dat je post? Het is belangrijk dat je de juiste rol vindt voor jouw bedrijf en merk om zo waarde toe te voegen. Vraag jezelf hiervoor continu af of je content wel het delen waard is. Post daarom niet om maar te posten, maar zorg ervoor dat je altijd relevant bent. Je neemt het op social op tegen de schattige puppy’s en grappige memes. So remember; alles draait om goede content die voldoet aan de 5 besproken gouden regels!

 

Deel deze blog!

Wat is jouw social media uitdaging?

Wat is jouw social media uitdaging?

Onze social media experts helpen je graag verder!

Spar vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Emiel Koops van Pokon

Adwise kenmerkt zich door haar prettige manier van samenwerken in combinatie met het leveren van uitstekende kwaliteit en expertise

Emiel Koops
Pokon
Review van Pokon over Pokon

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL