Marketeers proberen telkens weer nieuwe manieren te vinden om hun doelgroep te bereiken. Influencer marketing is booming en voor een steeds groter aantal merken een succesvolle keuze. Deze vorm van marketing is natuurlijk niet nieuw; al decennialang zien we merkambassadeurs en celebrities producten en merken aanprijzen. De laatste jaren is het door social media pas echt volwassen aan het worden. Het is met recht een waardig onderdeel geworden van de marketingmix. En dat merkten we tijdens het Influencer Marketing Event op 11 september. We volgden verschillende sessies van interessante sprekers en in deze blog geven we de 4 belangrijkste takeaways!
Micro influencers, macro influencers en mega influencers... Deze termen kwamen de hele door dag voorbij. Deze benamingen zeggen iets over de grootte; een micro influencer is iemand met 5000 tot 25000 volgers, een macro influencer heeft er 25.000 tot 100.000 en een mega influencer heeft 100.000+ volgers. De conclusie? Terwijl veel merken zich vaak blindstaren op een samenwerking met een macro of mega influencer - denk aan een Kim Kardashian of Doutzen Kroes - kan juist een micro influencer veel meer impact hebben. Deze micro influencer heeft namelijk een sterke connectie met zijn of haar achterban en heeft veel invloed op hun dagelijks leven. En laten we eerlijk zijn, is engagement niet veel belangrijker dan het aantal volgers dat iemand heeft? Bepaal dus goed voor jezelf wat je wilt. Wil je veel mensen bereiken? Dan kies je voor een macro of zelfs mega influencer. Maar wil je liever cht het gesprek aan de keukentafel zijn? Omarm dan meerdere micro influencers!
Social media kanalen en hun algoritmes zijn gericht op conversaties. En gesprekken werken beter tussen personen. Hoe persoonlijker of intenser je verhaal, hoe meer reacties en bereik je krijgt. Zonder een gesprek word je tegenwoordig zelfs niet meer gezien. Kirsten Jassies vertelt dat precies daarom influencers zo veel meerwaarde kunnen hebben. Dus ben je van plan die Kim Kardashian voor je campagne te strikken, of twijfel je nog of je toch niet liever je budget over enkele micro influencers wilt gaan verdelen? Gebruik dan de talkrate als graadmeter voor succes. De formule hierachter? Het aantal reacties delen door het aantal volgers * 100. Doet de influencer het goed, dan is het percentage hoger dan 1%.
Het succes van influencer marketing valt of staat met het vinden van de juiste influencers. Sluit dus niet zomaar een platte deal, maar probeer mee te denken in de meerwaarde van diegene voor jouw merk (en natuurlijk andersom wat voor meerwaarde bied jij de influencer). Volgens Hatice van Leeuwen is het erg belangrijk dat je een influencer selecteert op enkele belangrijke graadmeters: relevantie, authenticiteit en match met je merk. Vind je een balans tussen deze drie waarden? Thats where the magic happens!
Het voorbeeld dat zij gebruikte om bovenstaande kracht bij te zetten was de samenwerking die werd aangegaan met bekende influencer Claartje Rose. In onderstaande post zie je haar een Griekse Yoghurt eten (Kri Kri). Maar past deze influencer wel echt bij het merk? Je ziet dat de reacties alleen maar gaan over haar uiterlijk, haar outfit.. Niemand rept met een woord over de yoghurt die zij eet. Let dus goed opdat je een influencer vindt die past bij jouw DNA. Pas dan vertel je een echt verhaal en maak je een connectie met je publiek.
Neem als merk je verantwoordelijkheid om transparant te zijn over de sponsoring van je influencers. Wat veel merken niet beseffen is dat er zoiets is als een Reclamecode Social Media. Zowel jij als merk als de influencer kan hierop aangesproken worden. Jij bent als adverteerder verplicht om de influencer op deze regels te wijzen. De influencer dient vervolgens bij zijn of haar post te vermelden dat deze gesponsord is, bijvoorbeeld door #sponsored te gebruiken. Helaas gebeurt dit nog veel te weinig. En dat heeft gevolgen.
Suzanne de Bakker deed onder andere onderzoek naar de commerciële intentie van de posts van influencers. Haar onderzoek wees uit dat het niet transparant zijn over de sponsoring niet zozeer leidt tot een lagere aankoopintentie of een afname in mond-tot-mond reclame, maar wel tot een negatievere houding tegenover de post. Wees als merk en als influencer dus altijd eerlijk over betaalde posts!
Wil jij ook aan de slag met influencer marketing? Wij helpen je hier graag bij! Neem contact met ons op.
Beste Fullservice Digital Agency '24