CTR van organische posities: interessante conclusies

Een interessant artikel van SeoMoz: resultaten van een langdurig onderzoek naar het klikgedrag op de eerste resultatenpagina van Google.

Klikgedrag op SERP wijzigt sterk

Onderstaande tabel maakt duidelijk dat het gedrag van zoekers op Google sterk wijzigt. Volgens het meest recente onderzoek klikt 18.2% op het eerste resultaat, dat is de helft minder dan het onderzoek daarvoor (december 2010). Natuurlijk zijn hier logische verklaringen voor, zoals seizoensinvloeden. Van veel zoekwoorden varieert het aantal zoekopdrachten per seizoen (bijvoorbeeld: tuinmeubelen).

Vergelijking studies

Aanvullende redenen voor de daling

Er zijn echter aanvullende redenen die daling van het klikpercentage op de eerste 3 resultaten verklaren:

  • Gebruikers worden slimmer:
    Niet langer is het zo dat een gebruiker een zoekopdracht doet en hierna klikt op het resultaat dat onder ogen komt. Gebruikers denken verder, ze zoeken op verschillende woordcombinaties voordat er een resultaat wordt gekozen. 'Slechts' 52% van de klikken gaat naar de eerste pagina, dit houdt in dat zoekers meerdere resultatenpagina's bekijken.

  • Google AdWords:
    Resultaten van Google AdWords worden belangrijker. Gebruikers van Google zoeken duidelijk naar het juiste 'antwoord' op de zoekvraag. Wanneer de Google AdWords advertentie aansluit op de zoekvraag zal de gebruiker niet verder kijken.

  • Toevoegingen van Google:
    Google heeft de afgelopen maanden een groot aantal wijzigingen doorgevoerd aan de resultatenpagina. Hierbij valt te denken aan afbeeldingen, Google Maps, nieuwsberichten, twitterberichten (reeds mee gestopt zoals hier te lezen) en, meer recent, de Google Shopping resultaten. Deze toevoegingen aan de SERP genereren logischerwijs veel klikken, waardoor klikken op de normale resultaten verloren gaan.

Conclusies

Duidelijke conclusie die uit dit onderzoek getrokken kan worden is dat het belang van posities hoog in Google nog steeds groot is. Of de gewenste posities worden bereikt hangt af van zeer veel verschillende factoren. Een andere belangrijke conclusie is dat Google AdWords campagnes continu moeten worden geoptimaliseerd. Ook is optimalisatie van afbeeldingen van belang, zodat deze terugkomen in de zoekresultaten en hetzelfde geldt natuurlijk ook voor Google Maps resultaten.

Als er vragen zijn over bovenstaande onderwerpen, neem dan gerust contact op met onze specialisten.

Auteur: Niels Hobert

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Marcel Heijboer van Atkins

This case is smartly tackled on intrinsic needs, for which we promote our faithful followers in a natural way to convert towards a product purchase – both online as well as offline in our store.

Marcel Heijboer
Atkins
Review van Atkins over Atkins

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL