Cookiewet op de schop?

De cookiewet. Leuker kunnen we het niet maken… De oude slogan van de Belastingdienst is zeker van toepassing, op het tweede deel na. Want makkelijker wordt het er ook niet op. Zoals Nu.nl vandaag meldt debatteert de Tweede Kamer vanavond (13 februari 2013) omdat “de huidige regels onwerkbaar” zijn volgens de VVD en PvdA .

De strikte cookiewet

We hebben in een eerder blogbericht de strikte wetgeving in Nederland in twijfel getrokken. Ten eerste vooral de invulling die onze Nederlandse regering aan de cookiewet gaf en ten tweede de noodzaak zelf.

Bijschaving cookiewet?

Veel organisaties (waaronder wij) verwachten dat er op termijn jurisprudentie komt die meer duidelijkheid over de invulling (en interpretatie) gaat geven. Echter, de kritische geluiden uit de markt waren zo sterk dat de stiekeme verwachting ontstond dat de regels sowieso al bijgeschaafd zouden worden.

Analytische cookies uitgezonderd

Op de versoepeling van analytische cookies na gebeurde er - tot vandaag - niet veel. Tenminste, zover in de media gemeld werd. Talloze vragen ontstonden. Moet de website het zelf regelen? Kan het niet via de browser? Hoe zit het met de Do Not Track-standaard? Gaat een opt-in-melding niet wat ver en is dit niet irritant voor de gebruiker?

Vertwijfeld over wat er ging gebeuren, verbaasd over de strikte regelgeving, zijn webbouwers de afgelopen periode veel tijd gaan investeren in oplossingen. Heldere opt-in-oplossingen zijn het resultaat, meldingen waar een bezoeker niet omheen kan en die voldoen aan de wet- en regelgeving. Enkele meldingen zijn dan weliswaar niet waterdicht, maar de basis staat.

En nu verschijnt het bericht in de media dat de Tweede Kamer een einde wil aan de pop-up-vensters... “omdat ze irritant zijn”. Omdat ze “het doel voorbijschieten”.

 

Een voorbeeld van een opt-in-melding.

Dat de meldingen irritant zijn klopt helemaal. Dat het z’n doel voorbijschiet, klopt ook. Waarom kozen we dan niet direct voor een opt-out-achtige invulling zoals in het grootste deel van Europa? Er zat behoorlijk wat tijd tussen het lanceren van de gewijzigde Europese richtlijn (update eind 2009) tot het doorvoeren van de wijzigingen aan de telecommunicatiewet in Nederland. Tijd om te onderzoeken, te testen en te discussiëren. Als er wel onderzoeken uitgevoerd zijn, dan lijkt het erop dat de praktische consequenties volledig over het hoofd zijn gezien.

Gemengde gevoelens

We kijken dan ook met gemengde gevoelens naar deze ontwikkeling. De vele manuren die organisaties en webbouwers hierin hebben gestoken lijken bijna voor niets. Natuurlijk moet je het niet helemaal als verloren uren zien, maar toch… Organisaties hebben veel tijd en moeite geïnvesteerd om te voldoen aan regelgeving die niet doordacht lijkt te zijn.

Het effect van de wet lijkt nu pas door te dringen; een effect dat vooraf eigenlijk al duidelijk was. We zijn aan de andere kant natuurlijk blij met deze ontwikkeling dat de regering er iets mee gaat doen.

Onrust in de online wereld

De onrust die de cookiewet veroorzaakt heeft in de online wereld is groot. We hopen dat de regering in samenwerking met de OPTA (en eventuele andere partijen) met concrete en reële oplossingen komt en zijn benieuwd hoe dit verder gaat. We houden u natuurlijk op de hoogte van de ontwikkelingen.

Auteur: Marloes Karman

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mark Abbes van Mijn Qredits

Al in 2012 ontstond het idee om een persoonlijke omgeving in te richten en samen met Adwise hebben we dit nu succesvol gerealiseerd

Mark Abbes
Mijn Qredits
Review van Qredits over Mijn Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL