Coming soon part 2! Instagram Shopping

In november 2016 schreven we al een blog over shoppen op Instagram. “Coming soon” stond erin de titel. Nu, bijna anderhalf jaar later is het dan zover. De testfase is afgerond en in steeds meer landen wordt de mogelijkheid om shopping toe te voegen aan je business account uitgerold. Nederland zit hier nog niet bij, maar je kan je natuurlijk al wel vast voorbereiden. 

Even een opfrisser nodig? Wat betekende “Instagram shopping” ook alweer? In de blog: “Coming soon: shoppen op Instagram” leggen we het stap voor stap uit.  

Jouw mooiste foto’s shoppable

 

Je kent het wel. Je hebt een mooie foto van je product gemaakt en gedeeld op Instagram. Voorheen werd er dan vaak bij vermeld “link in bio” maar zodra je een nieuwe foto upload is dat al niet meer relevant. Dit vraagt naar een manier waarmee het mogelijk is om items in de foto te taggen en meteen “shoppable” te maken voor de klant.

Die mogelijkheid is er nu (bijna in Nederland). De shopping functie is officieel, dus niet meer als testfase, uitgerold in de VS, de VK, Australie, Canada, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Brazilie en waarschijnlijk heb je al een aantal shopping-mogelijkheden voorbij zien komen zoals dit voorbeeld van de webshop Rosefieldwatches. 

 

De belangrijkste veranderingen

Het belangrijkste wat je moet weten hebben we even op een rijtje gezet;

  • Per foto is het mogelijk 5 producten taggen. Als je voor een afbeelding carrousel kiest kan je maximaal 20 producten taggen
  • Je kan ook foto’s in het verleden taggen. Het is dus mogelijk om geplaatste foto’s te voorzien van de shopping mogelijkheid
  • Instagram shopping is gratis. Het is daarom ook niet mogelijk om gesponsorde berichten te voorzien van een shopping tag. 

Voor de gebruikers is het een manier om snel vanuit de app te shoppen. Zoals je hieronder ziet kost het de gebruiker slechts 2 clicks om in de shop omgeving van de retailer zelf te belanden. 

 

Omdat Instagram Shopping al in meerdere landen uitgerold is hebben we het natuurlijk al wel een tijdje in de gaten kunnen houden. Op basis hiervan hebben we wat tips op een rijtje gezet.

Instagram Shopping tips!

  1. Picture perfect pictures
    De kracht van Instagram zit hem in de prachtige foto’s. De reden dat mensen jouw bedrijfspagina zijn gaan volgen zijn waarschijnlijk ook de mooie foto’s. Probeer bij productfoto’s altijd goed op details te letten. Zorg voor een goede nabewerking en tag daarna pas je producten.
  2. Statistieken
    Houd de statistieken van je productfoto’s goed bij. Probeer in het begin verschillende stijlen en kijk wat je publiek graag ziet. Je kan op je bedrijfspagina je statistieken gemakkelijk per bericht of in een overzicht inzien. 
  3. Winkelen
    Zodra je afbeeldingen met shop-tags geplaatst hebt maakt Instagram hier een “winkelen” optie voor aan op je profielpagina. Als gebruikers hierop klikken krijgen ze als het ware een shopable feed te zien. Super handig en enorm overzichtelijk dus. 

Natuurlijk zitten wij er bovenop, maar je kan zelf ook kijken of jouw account al geschikt is voor Instagram Shopping. 

Enthousiast? Deel deze blogpost op social media!

Hulp nodig bij een succesvolle Instagram Shopping strategie?

Hulp nodig bij een succesvolle Instagram Shopping strategie?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!

Plan een kennismaking

Klanten over ons

Rene van Essen van SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Net als in onze filosofie bekijkt Adwise het door de ogen van de eindgebruiker

Rene van Essen
SBM Bouw- en vastgoedmanagers
Review van SBM Bouw- en vastgoedmanagers over SBM Bouw- en vastgoedmanagers

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL