Brighton SEO 2018 - Key takeaways

Brighton SEO is één van de grootste zoekmachinemarketing congressen van Europa. Het eendaagse congres heeft meer dan 3000 bezoekers en tientallen experts van over de hele wereld die naar het congres komen om kennis te delen omtrent zoekmachinemarketing. De experts behandelden een groot aantal onderwerpen. Van keyword research, onpage SEO tot aan mobile first en linkbuilding. SEO specialist Wout was erbij en deelt de belangrijkste takeaways in dit artikel!

Efficiënter te werk met command lines

Als SEO specialist ben je soms veel tijd kwijt aan het exporteren, importeren en samenvoegen van data en bestanden. Dit kan echter veel sneller en gemakkelijker met command lines. Tom Pool, technisch SEO specialist, gaf een presentatie over Command Lines voor SEO waarin hij liet zien hoe taken, die normaal veel tijd kosten, gemakkelijk geautomatiseerd kunnen worden met command lines in de MacOS Terminal. Denk aan het samenvoegen van csv bestanden, server log files en crawl data. Een stuk efficiënter te werk dus! Bekijk Tom zijn presentatie

Rankbrain, AI & bots

De volgende presentatie ging over Rankbrain & AI. Dit was een interessante sessie over hoe Google websites crawlt en indexeert, crawl budget en het Google Rankbrain Algoritme met interessante insights. Denk hierbij aan onderwerpen als crawl frequentie, interne linkstructuur en gebruikerssignalen zoals CTR en Bounce Rate. De sessie gaf mij veel inspiratie en ideeën over hoe we dit toe kunnen passen voor onze klanten. Bekijk hier de presentatie.

De presentatie van Fili Wiese sloot hier perfect op aan. De ex-Google engineer vertelde meer over hoe Google websites crawlt. Hierbij sprak Fili niet over crawl budget maar ‘crawl prioritisation’. Zorg ervoor dat je duidelijk bent naar Googlebot over welke pagina’s je belangrijk vindt met bijvoorbeeld interne links en gebruik server log files om de activiteit van de Googlebot op de website te controleren.

Doe geautomatiseerde content audits

Als SEO specialist doe je veel handmatige checks en audits. Het zijn vaak tijdrovende taken, dit moet toch efficiënter kunnen? Dat kan ook! Sam Marsden vertelde meer over hoe je content audits kunt doen met crawlers. Bepaal welke content goed presteert en welke content minder presteert. Je kunt vervolgens bepalen wat je met deze pagina’s wil doen. Je zou deze in kunnen delen op:

  • Keep: Behouden
  • Cut: Verwijderen
  • Combine: Content niet goed genoeg voor een aparte pagina. Combineren met andere pagina. 
  • Convert: Pagina’s met potentie. Deze pagina’s wil je optimaliseren

Zie de slides op Slideshare.

Linkbuilding: Big links for 0

In de linkbuilding sessie ging het over het verkrijgen van goede kwaliteit backlinks zonder hier ook maar iets voor te betalen. In de presentatie van Greg Gifford werd actiegerichte Local SEO linkbuilding behandeld met tactieken voor het verkrijgen van unieke (lokale) backlinks. In zijn presentatie legde hij de nadruk op het feit dat ook links van websites met een lagere autoriteit bij kunnen dragen aan betere posities. Zie zijn presentatie op Slideshare.
Ook Laura Hogan had een interessante presentatie over het bemachtigen van links. In haar presentatie vertelde ze o.a. meer over news jacking, case studies en unlinked brand mentions.

Keyword Research: Deel je zoektermen op in zoekintentie

In de sessies over Keyword research waren er verschillende sprekers. Ik vond met name de presentatie van Anna Corbett en de presentatie van Patrick Reinhart en Tom Smits interessant. Anna Corbett ging in haar presentatie in op de zoekintentie achter keywords en hoe je bepaalde intenties gemakkelijk kunt filteren. Door zoekwoorden in te delen op zoekintentie kunnen we een extra dimensie bieden in analyses en kunnen we voor onze klanten efficiënter bepalen welke content we moeten schrijven en hoe we zoekwoorden gaan integreren. Bekijk de presentatie.

Patrick Reinhart en Tom Smits vertelden over keyword research voor e-commerce websites op een grote schaal en hoe je dit effectief kunt doen. De meest belangrijke learning uit de presentatie is dat je niet alle keywords bij kunt houden. Behoudt alleen de keywords die echt relevant zijn en ‘take out the garbage’ zoals Patrick Reinhart zei.
Leerzaam, maar ook ruimte voor plezier! Naast een bijzondere leerzaam congres was er ook ruimte voor plezier! Zo was er onder andere een Pre-Party van Deepcrawl en een Afterparty op de Brighton Pier.

Aan de slag!

Vol inspiratie en ideeën gaan we aan de slag en kijken hoe we alle learnings toe kunnen passen in de praktijk! Geïnteresseerd geraakt en wil je een keer vrijblijvend sparren? Neem dan contact met ons op!

Deel deze blog!

Meer weten over Brighton SEO?

Meer weten over Brighton SEO?

Wil je meer weten over het event of de inzet van SEO binnen jouw organisatie? Neem contact met ons op.

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL