Bloggen, het geheime wapen in de war for talent?

 

Als je jezelf wilt onderscheiden in de markt heb je de beste mensen nodig. Mensen die bovendien geloven in de missie van jullie organisatie en passen bij de bedrijfscultuur. Maar precies het juiste top talent vinden voor je organisatie dat aan al die eisen voldoet valt niet altijd mee. Zeker niet als je ook nog eens actief bent in een sector waar de ‘war for talent’ al is losgebarsten, zoals in de ICT en de techniek.

Recruitment blogging

Er is echter een zeer krachtig middel dat mijn inziens op dit moment door veel organisaties nog over het hoofd wordt gezien: recruitment blogging. Uit een Amerikaans onderzoek onder 1.100 recruitment professionals blijkt dat slechts 22% van de ondervraagden op dit moment blogging actief inzet als middel om lading te geven aan het Employer Brand.

Zelf ben ik een redelijk actief blogger, zoals terugkerende bezoekers inmiddels al hebben gemerkt. Dat komt omdat ik erin geloof dat je door blogs te schrijven veel meer inzicht kunt geven in de werkelijke drijfveren van de organisatie, in het DNA van je merk.  Waar geloof je in, waar sta je voor, welke trends signaleer je, aan welke projecten werk je, welke succes vieren jullie en ga zo maar door. Informatie die doorgaans helemaal niet of hooguit zeer goed verstopt in de teksten van een website terug te vinden zijn.

Inbound recruitment

Bloggen past ook volledig in mijn Inbound Recruitment filosofie. Bij deze methodiek trek je nieuwe medewerkers aan door jezelf doorlopend te profileren als aantrekkelijk werkgever en expert binnen je vakgebied. Geen hit and run methodiek dus, zoals het plaatsen van vacatures op jobboards zodra deze vacant komen, maar gericht werken aan je werkgeversmerk en het creëren van een voorkeurspositie bij je doelgroep zodat zij die zich volledig met jouw organisatie identificeren, zich spontaan bij je aanmelden voor een baan.

Tips!

Maar hoe zorg je er nou voor dat je met jouw blogs talent zult gaan aantrekken? Onderstaand een aantal tips:

 1.       Bepaal je doel

Bepaal allereerst je doel. Wat wil je bereiken? Uit een recent onderzoek van LinkedIn blijkt dat het overgrote deel van de deelnemers het aantrekken van top talent als hoogste prioriteit op de agenda heeft staan voor 2015.

 2.       Zorg dat je precies weet wie je zoekt

Als het aantrekken van top talent je doel is, zorg dan ook dat je van A tot Z weet wat jouw beoogde doelgroep van jou als werkgever verwacht. Verwachten ze uitdagend werk? Schrijf dan over de complexiteit van de projecten waar jullie aan werken. Is het kunnen combineren van werk en privé juist een belangrijk argument, schrijf dan hoe jullie daar als organisatie mee om gaan. Overigens hoef je niet altijd te schrijven. Een video waarin één of meerdere collega’s  worden geïnterviewd werkt vaak zelfs nog beter.

 3.       Stel een content kalender op 

Als je ervoor kiest om te gaan bloggen, doe het dan ook goed. Want half werk heeft juist een averechts effect. De beste stok achter de deur is het opstellen van een content kalender inclusief deadlines, zodat iedereen precies weet wat er wordt verwacht. Zoals je zult begrijpen is er dan wel commitment nodig van de volledige organisatie anders wordt het alsnog niks.

 4.       Ontwikkel een social media strategie

Als je blogt, is het natuurlijk ook leuk als je artikelen worden gelezen door de juiste personen. Social media inzetten is hierbij essentieel. Ontwikkel dus een social media strategie, bouw je publiek zorgvuldig op  en deel je artikelen met je doelgroep. Pas op dat je het niet alleen bij ‘zenden’ van informatie houdt, maar ga ook de dialoog aan met diegenen die je artikelen opmerken en delen.

 5.       Meet je inspanningen

En tot slot, meet je inspanningen. Een goede tool hiervoor is Google Analytics. Je ziet precies  hoeveel bezoekers je artikelen lezen en hoeveel extra bezoekers je blogs hebben opgeleverd. Ook kun je meten of een kandidaat uiteindelijk over is gegaan tot een sollicitatie en als je het helemaal goed doet kun je zelfs zien of de kwaliteit van de medewerkers die zijn aangenomen hoger is dan gemiddeld. Bijvoorbeeld door dit bij te houden in je ATS (Applicant Tracking System) en deze data in te lezen in je Google Universal Analytics account.

Kortom, ben je op zoek naar talent en ben je nog niet helemaal tevreden met de resultaten tot op heden, ga bloggen. Het helpt je ongetwijfeld in het aantrekken van het juiste talent.

 

Deel deze blog!

Wil je meer weten over de mogelijkheden van bloggen voor jouw organisatie?

Wil je meer weten over de mogelijkheden van bloggen voor jouw organisatie?

Neem dan contact met mij op voor een kennismakingsgesprek. 

Geheel vrijblijvend natuurlijk.

Kennismakingsgesprek aanvragen

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL