Binnenkort ook solliciteren op Facebook

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Facebook gaat de strijd aan met LinkedIn en maakt het binnenkort mogelijk om vacatures te promoten op bedrijfspaginas. Hiervoor deel je een nieuwe statusupdate op je tijdlijn, boost je deze extra als advertentie en geef je alle openstaande vacatures op een speciaal tabblad op de bedrijfspagina weer. Vanuit dit tabblad wordt het niet alleen mogelijk gemaakt om vacatures uit te lichten, maar ook te solliciteren:

"Based on behavior we've seen on Facebook, where many small businesses post about their job openings on their Page, we're running a test for Page admins to create job postings and receive applications from candidates," vertelde een woordvoerder van Facebook.

Deze toevoeging betekent concurrentie voor LinkedIn, dat het grootste deel van haar omzet uit abonnementen haalt die bedrijven en recruiters betalen om vacatures op het sociale netwerk te plaatsen.

Opvallen met je vacature in een overvolle news feed

Naast een tabblad maakt een nieuwe optie in de statusupdate het bedrijfspaginas binnenkort mogelijk om een vacature met details, zoals functie en salarisindicatie, organisch te delen. De speciale opmaak zorgt ervoor dat dit type post afwijkt van andere content op de tijdlijn en dit zal extra aandacht trekken in de overvolle news feeds van potentieel nieuwe werknemers. De vacatures zijn daarnaast ook te zien in het speciale tabblad jobs op de pagina en creren hiermee een speciale plek waar bedrijven werkzoekenden rechtstreeks naartoe kunnen sturen.

Facebook vacatures
De posts zullen onder andere voorzien zijn van een "solliciteer nu" knop waarmee de sollicitatieprocedure direct in werking wordt gesteld. Het formulier bevat vooraf ingevulde informatie uit het publieke profiel van de gebruiker zodat de sollicitatie snel kan worden ingestuurd. De bedrijfspagina ontvangt de ingediende sollicitatie vervolgens als een bericht op Facebook Messenger.

Ook op Facebook adverteren met je vacature

Maar de vacatures deel je niet alleen organisch; bedrijven zullen ook in staat zijn om ze middels een advertentie aan een groter publiek te tonen. Facebook concurreert met deze optie fel met LinkedIns advertentie en targeting mogelijkheden. Adverteren op Facebook is over het algemeen niet alleen goedkoper, het biedt in vergelijking tot LinkedIn ook een wereld vol targetingmogelijkheden; waar je met LinkedIn logischerwijze vooral target op werkgerelateerde zaken zoals functietitel en branche, biedt Facebook uitgebreide targetingmogelijkheden van interesses tot gedrag. En dat niet alleen. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een Facebookprofiel dat vaak is gevuld met uitgebreide informatie over vroegere banen, werkgevers, opleidingsniveau en interesses. Dit biedt een uitstekende bron voor adverteren.

Facebook vs. LinkedIn

Niet geheel onbekend is het feit dat Facebook de social media markt domineert met haar 1,79 miljard(!) leden. Vergelijk je dit aantal met LinkedIn, dan valt hun fanbase aardig in het niet met 467 miljoen leden. Daarnaast maakt het gros van de LinkedIn leden vaak alleen gebruik van het platform als ze enerzijds actief op zoek zijn naar een nieuwe baan of anderzijds hun profiel bijwerken, bijvoorbeeld bij een nieuwe baan of verkregen skills. Facebook wordt vaker en langer bezocht en is in vergelijking tot LinkedIn net iets laagdrempeliger; je bereikt gemakkelijker mensen die nog niet eens nadenken over een baan, maar door zon post of advertentie overtuigd kunnen raken om toch te solliciteren.

In een volle vijver vissen

Met bijna 2 miljard gebruikers kun je met zekerheid stellen dat het toevoegen van de vacaturemogelijkheden op Facebook voor bedrijven die op zoek zijn naar nieuwe werknemers een vollere vijver is om in te vissen. Het kan voor dit immense social media platform 2 kanten op gaan; de hoeveelheid data ten aanzien van Facebook-gebruikers is natuurlijk goud waard voor bedrijven, maar aan de andere kant.. Zitten mensen wel te wachten op vacatures in de news feed van een entertainment platform zoals Facebook? Vaak scroll je toch even door je tijdlijn ter ontspanning. Besluit jij uiteindelijk toch op de solliciteer nu knop te drukken, dan worden je profielgegevens met je mogelijk toekomstige werkgever gedeeld. De grens tussen priv en werk wordt hiermee een stuk minder vaag en de drempel om als toekomstige werkgever even tussen de fotos van een sollicitant te neuzen wordt hiermee ook een stuk lager. Wil je dit wel als sollicitant? En wilde Facebook niet juist likeable content creren en zorgen voor meer engagement? We kunnen wel stellen dat Facebook er alles aan doet om overal van invloed te zijn.

Dus.. Gaan we dan binnenkort op Facebook op banenjacht? Dat staat nog niet vast. Tot dusver zijn er alleen nog maar tests gedaan en is er nog geen lanceerdatum bekend.