Bestelling met betalingsverplichting

De nieuwe wetgeving met betrekking tot de consumentenrechten ligt nog bij de Eerste Kamer maar zal waarschijnlijk voor 13 juni 2014 door webwinkels geïmplementeerd moeten zijn. In een vorig blogbericht is er kort ingegaan op de verschillende punten in de nieuwe wetgeving voor webshops 2014. In dit blogbericht wordt expliciet het onderdeel “bestelling met betalingsverplichting” behandeld. 

Wat verandert er?

Vanaf juni 2014 is het verplicht om de consument duidelijk te maken dat een bestelling via een webwinkel een betalingsverplichting tot gevolg heeft. Dit moet aan de consument duidelijk worden gemaakt via een knop of soortgelijke functie.

Wettekst bestelling met betalingsverplichting

Dit kan door de webwinkel aan de consument duidelijk worden gemaakt door een tekst te plaatsen in de bestelbutton. Als voorbeeld van een dergelijke tekst wordt “bestelling met betalingsverplichting” genoemd. Een bestelling waarbij een dergelijke tekst niet genoemd is, is vernietigbaar

Wettekst bestelling met betalingsverplichting

Mogelijke alternatieven

In de nieuwe wetgeving wordt de tekst “bestelling met betalingsverplichting” genoemd als voorbeeld, echter zouden er ook alternatieven gebruikt kunnen worden om aan deze wet te voldoen. In Duitsland zijn e-commerce bedrijven al langer verplicht om aan een soortgelijke wetgeving te voldoen. Sinds 2012 moeten Duitse webshops een tekst gelijk aan “Zahlungspflichtig bestellen”, of met een soortgelijk strekking hebben verwerkt in hun bestelbutton. Bij 8 grote Duitse hebben wij geanalyseerd hoe deze tekst bij de webshops is verwerkt. Hieronder zijn de bestelbuttons van de verschillende Duitse versies van de webshops zichtbaar (datum 18-02-2013).

 

Voorbeelden bestelbuttons in Duitse webshops

 

Wat opvalt is dat geen van deze 8 webshops letterlijk de tekst “zahlungspflichtig bestellen” gebruikt. In plaats hiervan gebruikt H&M, C&A, Lidle, Media markt en Zalando de tekst “Kaufen”(Kopen) of “Jetzt Kaufen”(Nu kopen). Bon Prix en Otto gebruiken de tekst “Jetzt zum genannten Preis bestellen”(nu voor genoemde prijs bestellen). Conrad gebruikt “Kostenpflichtig bestellen”(Bestelling met betalingsverplichting), deze tekst komt het meeste in de buurt van “Zahlungspflichtig bestellen”.

Toepasbare alternatieven voor “bestelling
met betalingsverplichting”

Wat opvalt bij de geanalyseerde Duitse webwinkels is dat geen de tekst “bestellen”, “nu bestellen”, “bestelling afronden” of dergelijke varianten gebruiken. Bij de 8 knoppen wordt het de consument duidelijk gemaakt dat het om een “koop”, een “bestelling met betalingsverplichting” of om een “bestelling voor genoemde prijs” gaat. Of al deze alternatieven ook in Nederland voldoende zijn om de consument te informeren is op dit moment nog niet duidelijk. In Duitsland zijn momenteel nog discussies gaande of de termen “Kopen” of “Nu kopen” wel voldoen aan de nieuwe regelgeving.

Zodra de nieuwe regelgeving op 13 juni 2014 actief wordt, is het verstandig om in eerste instantie de tekst “bestelling met betalingsverplichting” te gebruiken in de bestelbutton. Zodra duidelijk is welke alternatieven toelaatbaar zijn kunnen de alternatieven getest worden door middel van A/B testing. Voor meer informatie over A/B testing kunt u contact opnemen met een van onze specialisten.

Disclaimer blogbericht nieuwe wetgeving e-commerce

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL