De gevolgen van de AVG/GDPR voor tracking en analytics - AVG serie: deel 3

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

25 mei 2018 treedt de nieuwe privacywetgeving in werking, de 'algemene verordening gegevensbescherming' (AVG) of internationaal bekend als 'general data protection regulation' (GDPR). In deze wetgeving staan nieuwe richtlijnen voor het verzamelen van data. Eerder in onze AVG/ GDPR serie is te lezen wat de impact van deze wet-, en regelgeving voor Digital Marketeers en specifiek voor E-mailmarketeers is. Martijn legt in zijn artikel op Marketingfacts uit wat het gevolg is voor tracking en analytics.

Verzamelen van data

De bezoeker van de website of het digitale platform moet vooraf toestemming geven voor het verzamelen en opslaan van de persoonsgegevens. Deze gegevens zijn onder te verdelen in drie categorien:
1. Persoonsgegevens
2. Psuedo-anonieme data
3. Anonieme data

Officieel is het niet toegestaan om tracking te gebruiken en ben je verplicht om duidelijk te vermelden welke data je verzameld n voor welke doeleinden deze worden gebruikt. Als je eerder al een opt-in van je bezoeker hebt ontvangen, moet iemand zich ook eenvoudig kunnen afmelden middels een opt-out.

ePrivacy Regulation

Naast de algemene verordening gegevensbescherming wordt er momenteel gewerkt aan een nieuwe variant van de ePrivacy Regulation. In deze wetgeving staat ondere hoe de opt-ins verzameld moeten worden en het gebruik van metadata en cookies.

Meer lezen over het gebruik van data, analytics met betrekking tot de AVG?

Ben je benieuwd hoe het verder gaat met het verzamelen van data na de invoering van de AVG/ GDPR? Lees het complete artikel van Martijn op Marketingfacts.