Automatiseren prio producten in Google Shopping

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Voor een webshop is het altijd belangrijk om met top producten (oftewel prio producten) goed zichtbaar te zijn in de Google Shopping resultaten. Prio producten kunnen de meest verkochte producten zijn, maar ook producten met de hoogste marges. In deze blog vertellen we je meer over prio producten en hoe je deze automatiseert in Google Shopping.

Wat zijn prio producten?

Voor generieke termen als refurbished iPhoneof groepenkastkiest Google uit meerdere producten. Door middel van n Shopping campagne op hoge prioriteit te zetten en de reguliere Shopping campagne te overbieden kan er n specifiek product worden vertoond, bijvoorbeeld een meest verkochte product of een product met de hoogste marge.

Vaak gebeurt dit op basis van een statische lijst die eenmalig is samengesteld. Gezien de lijst met producten niet dagelijks wordt gepdatet verdwijnt het hele effect. Hierdoor worden niet up-to-date producten extra gepusht.Tegenwoordig automatiseren we dit op basis van data in Google Shopping waardoor je productaanbod actueel is.

Prio producten optimaal inzetten in Google Shopping

Op basis van data kunnen we prio producten nu dagelijks updaten. Hierdoor is de lijst met prio producten actueel en worden de meest verkocht of marge producten gepusht. Deze lijst met producten wordt vanuit Channable doorgezet naar de Google Shopping campagne met hoogste prioriteit. Channable haalt deze data weer uit Google Analytics.

De data van prio-producten wordt elke dag geactualiseerd op basis van bijvoorbeeld de laatste drie maanden. Dit is afhankelijk van het aantal transacties van de betreffende webshop. Met het automatiseren van prio producten spelen we in op recente ontwikkelingen binnen je productaanbod en geven we populaire producten de hoogste prioriteit.

Voordelen:

  • Prio producten op basis van e-commerce data uit Google Analytics;
  • De prio producten worden dagelijks, wekelijks of maandelijks bijgewerkt, dit bepaal je helemaal zelf;
  • Je speelt in op recente ontwikkelingen binnen je productaanbod waardoor je sneller kan reageren.

Nadelen:

  • Je gaat je best verkochte producten nog extra pushen terwijl je producten hebt die wellicht extra aandacht verdienen.

Hoe bepaal je prio producten en voorwaarden?

Je stelt je prio producten samen op basis van bijvoorbeeld de top 10 best verkochte producten in de afgelopen 3 maanden. Dit heeft te maken met de hoeveelheid producten die je verkoopt; hoe meer je verkoopt, hoe korter de looptijd van deze periode kan zijn. Daarnaast kan je bij inzichten in productmarges ervoor kiezen om hiervan de top 10 te pakken. De keuze die je maakt is afhankelijk van de strategie die je wilt voeren.

Prio producten in jouw Google AdWords campagnes automatiseren?

Wil je samen met ons sparren over de mogelijkheden van het automatiseren van prio producten van jouw webshop? Neem dan contact met ons op!