Hoe author rank SEO in een revolutie gaat brengen

Author rank is door Google in het leven geroepen door gebruik te maken van authorship markup als één van de vele nieuwe ranking factoren die er jaarlijks bij komen. Maar er is iets wat author rank anders maakt dan de andere rankingfactoren die Google door aan het voeren is. Wat maakt author rank belangrijk? Omdat het terug gaat naar hoe autoriteit werkt in de offline wereld. We staan aan het begin van een revolutie op SEO gebied waarin author rank centraal zal staan.

Lees in dit artikel de geschiedenis van Google's meest belangrijke ranking factor en de toekomst waarin author rank een fundamentele verandering zal brengen.

Google’s haat liefde verhouding: Autoriteit d.m.v. links

Zoals velen weten is link building momenteel de belangrijkste methode om hoog in Google te komen. Hoe meer links een website ontvangt, hoe meer rankingkracht de site heeft. De reden voor Google om links als valuta te kiezen om autoriteit mee door te geven is vrij logisch. Als een site linkt naar een andere site spreekt de link van een toegevoegde waarde van de externe bron voor de lezer. Daarbij geeft de ene link meer waarde door dan de ander en dat wordt bepaald door verschillende factoren. Een belangrijke factor is de rankingkracht die de link gever heeft. Een site die veel links ontvangt kan links geven met meer rankingkracht dan een site die zelf ook weinig links krijgt .

Daarnaast is de tekst en media rondom de link en de link tekst zelf ook van belang voor de waarde en hoe rankingkracht doorgegeven wordt. De consument kent dit in een primitieve vorm d.m.v. het pagerank balkje, hoewel seo’ers weten dat pagerank een te verwaarlozen indicator is geworden. Links als valuta voor autoriteit klinkt goed maar heeft bewezen een zwakte te hebben die misbruikt wordt. Linkpopulariteit is namelijk te makkelijk te manipuleren. En zo is er bij Google een haat liefde verhouding ontstaan met links.

Google's liefde voor links

Links als valuta werkt over het algemeen nog steeds vrij goed voor het verkrijgen van goede zoekresultaten. Een site die bijvoorbeeld prachtige sokken verkoopt kan makkelijk links krijgen van allerlei sokken startpagina’s en kan mode bloggers benaderen om een blog berichtje te schrijven met een link erin over de nieuwe collectie kerstsokken die nu te koop zijn. Op die manier kan een sokken webwinkel met een beetje online promotie of link building op een legitieme manier haar verdiende plekje in Google krijgen op termen die gerelateerd zijn aan sokken.

Dit is een voorbeeld van hoe links voor autoriteit goed werkt voor zowel Google om goede kwaliteit zoekresultaten te krijgen en voor de sokken webwinkel die omzet genereert door hoog in Google te komen op de juiste termen d.m.v. link building. Dit is ook hoe Adwise online promotie doet. Adwise doet full-service internet marketing omdat wij geloven dat websites niet alleen hoog moeten scoren in Google om winstgevend te zijn.

Een website moet bezoekers tot hun doel brengen om winstgevend te zijn en dat reikt van goed design, gebruiksvriendelijkheid tot actiegerichtheid. Een online onderneming is succesvol als het een online ervaring aan mensen weet te geven die men tevreden maakt. En daarbij is “men” niets meer dan de doelgroep van de onderneming. Een website die de verkeerde doelgroep aantrekt of die bezoekers niet tevreden kan maken zal op lange termijn niet stand houden.

Google´s afkeer van links

Het is al lang geen geheim meer dat links verkrijgen de sleutel is tot hoge posities in Google. En zo zijn er ondernemingen die methoden van link building gebruiken waarbij de links en de content rondom de links niet meer voor de consument bestemd is maar alleen voor Google. Toen dit op kleine schaal gebeurde kon Google makkelijk bepaalde linkprofielen zien als twijfelachtig. Maar de markt is veranderd en geautomatiseerde link building is in het buitenland mainstream geworden. Als de trend van de Engelstalige markt ook meer en meer in Nederland door gaat zetten worden legitieme bedrijven gedwongen om d.m.v. geautomatiseerde software hun positities in Google te beschermen. En dit is niet gek. Zoals het gezegde luidt: If you can’t beat them, join them is het een kwestie van overleven.

Op de Engelstalige markt is het gebruik van geautomatiseerde link building software al uit de hand gelopen en in mijn competitie analyses zie ik dat geautomatiseerde black hat link building methoden ook de Nederlandse markt steeds meer aan het doordringen is. Ik ga niet zeggen hoe, maar ik geef wel graag een voorbeeld van zo’n automatisch gepubliceerde spam pagina op een daarvoor bedoelde spamsite. http://www.theshadowcat.com/save-yourself-along-with-waterontharder.

Wat hier moeilijk aan is voor Google is dat er te veel legitieme ondernemingen black hat link building doen. Zodra black hat mainstream wordt, kan Google die sites niet meer afstraffen omdat je daarmee de zoekresultaten niet meer beter mee kunt maken. Het is dus niet zozeer dat Google dit soort praktijken niet kan afstraffen, maar dat afstraffen niet meer tot betere zoekresultaten leidt als black hat mainstream wordt.

Een goed voorbeeld is het gebruik van startpagina’s. Op de Nederlandse markt is het nog steeds een must als onderdeel van een link building strategie, maar in markten in andere talen is dit uit den boze. Waarom?
In Nederland is het mainstream en worden bepaalde startpagina sites zelfs nog door vele Nederlanders gebruikt. Andere startpagina's met de zelfde opzet zijn echter puur voor Google opgezet en niet voor mensen. In het buitenland is het hele startpagina concept een vreemde eend en wordt het ook niet gebruikt. Zo is het niet altijd makkelijk voor Google om de waarde die links moeten hebben juist in te schatten en is Google daarin ook verre van perfect.

De verhouding herstellen

 

Niet websites maar personen als autoriteit

Google zal altijd proberen dichter bij de offline realiteit van autoriteit proberen te komen. Het algoritme van Google faalt echter te zien welke ondernemingen of personen in de offline wereld een hoge plek verdienen. Dit kan niemand Google echt kwalijk nemen aangezien er in de offline wereld al geen alomvattende rating bestaat om organisaties en individuen in autoriteit te onderscheiden op bepaalde trefwoorden. Ook in de toekomst zullen links daarom belangrijk blijven.

Ik verwacht echter dat Google author rank gaat inzetten om de waarde van links steeds meer afhankelijk te maken aan de autoriteit van de linkgever. Het grote verschil wordt dat de linkgever niet meer de website is, maar de schrijver van de content waar de link in voorkomt. Het fundamentele verschil is dat niet zo zeer de content en de links naar de content de linkwaarde bepaalt, maar de autoriteit van de schrijver ervan. Zonder author rank als onderdeel van sociale ranking factoren blijven alle belangrijke ranking factoren en ook toekomstige sociale ranking factoren te manipuleren op een manier die op lange termijn schadelijk is voor de kwaliteit van de zoekresultaten en voor het web in het algemeen. In feite is alles te manipuleren op het web behalve wanneer de identiteit van een individu of organisatie als verificatiemethode wordt gebruikt.

Google+ verifieert autoriteit.

De richting waarop ik denk dat author rank autoriteit online gaat veranderen is te vergelijken met hoe mensen autoriteit zien op forums, maar dan op grote schaal en met veel meer positieve en negatieve wegingsfactoren. Een forum houdt per profiel bij hoeveel berichten diegene heeft geplaatst en hoeveel waardering berichten krijgen aan de hand van het waarderen of devalueren van forum berichtjes.Google is al bezig sociale rankingfactoren langzaam maar zeker door te voeren om d.m.v. de sociale activiteiten van mensen hun autoriteit en sociaal bereik te bepalen.

Het uitgangspunt is dat de consument erkenning kan geven aan organisaties dat de kwaliteit van Google's zoekresultaten moet verbeteren

Een voorbeeld

Een Google+ account kun je vullen met allerlei carrière gegevens over jezelf. Je opleidingsniveau. Waar je werkt, je functie en waar je hebt gewoond. Noem maar op. Daarnaast kent Google al je email adressen uit gmail. Stel je eens voor dat jij persoonlijk contact hebt met allerlei personen die veel autoriteit hebben en je hebt een prominente functie binnen een organisatie. Op een gegeven moment beslis je een blog te beginnen en je koppelt je blog aan je Google+ account. Dat Google+ account bestaat al een tijdje en je bent actief aan het communiceren met autoriteiten en je hebt veel volgers. Met wat voor een autoriteit zou je website beginnen? Nul omdat het nog geen links heeft?

Dit begint nu wel een Minority Report-achtige toekomstpraat op het gebied van SEO te worden, maar ik denk toch echt dat je met de autoriteit start die je volgens Google al hebt opgebouwd op alle social media die aan jouw Google+ account gekoppeld is. Die autoriteit is author rank dat beïnvloed wordt door de sociale kringen waarin jij je begeeft inclusief je online geschiedenis zover online openbaar en met Google+ geverifieerd is.

Revolutionair en wellicht niet bij iedereen gewenst

Dit is revolutionair en zal black hat SEO specialisten langzaam maar zeker dwingen white hat bezig te gaan. Reken er echter op dat het Google alweer in het licht gaat brengen vanwege privacy issues. Maar kunnen we het Google kwalijk nemen als wij er zelf voor kiezen hier aan mee te doen? Het voordeel en de motieven van Google als zoekmachine is nu wel duidelijk naast de mogelijkheden tot gericht adverteren zoals met Facebook mogelijk is.  

Terug naar hoe autoriteit werkt in de offline media.

Zodra bedrijven Google+ gaan gebruiken en werknemers hun baan toevoegen aan hun persoonlijke profiel is de grootte van de onderneming qua mensen te meten. Dit is zeer belangrijk voor Google om te weten. Waarom zou een webwinkel met 2 werknemers namelijk een betere ranking moeten hebben in Google dan de webwinkel met 5 werknemers?

Nog meer potentiële rankingfactoren op een rijtje d.m.v. author rank:

  • Een gastblogger kan waarde toevoegen aan een organisatie vanwege de relaties, net zoals een bekende Nederlander de verkoop van een magazine kan laten stijgen door zich te laten interviewen.
  • Andersom kan een bekende website waarde toevoegen aan een minder bekende schrijver vanwege de relaties, net zoals een nieuwe schrijver bij een krant even serieus wordt genomen door de lezers omdat het eenmaal in de krant staat.
  • Een webdesign bedrijf kan haar contributie officieel vastleggen op een colofon pagina.
  • Andersom kan een bedrijf profiteren van de geverifieerde relaties met een welaanstaand webdesign bedrijf.

Hieraan is te zien dat autoriteit geven en nemen net zoals in de offline wereld weer wederzijds mag zijn met author rank. Dit bevecht linkruil omwille van de link, maar bevordert het erkennen van relaties in de online wereld zoals het gaat in de offline wereld. Vooral als de content waar jij contributie aan levert weer terug te zien is op je Google+ account. En als je relatie met externe partijen d.m.v. links ook terug te zien is in je banden met personen en organisaties op Google+.

Op deze manier kan Google linkwaarde opnieuw herzien. Link spam kan gedevalueerd worden en de zoekresultaten kunnen trouw worden aan de offline realiteit van hoe autoriteit werkt.

Wat moet ik doen om mijn author rank op te bouwen?

 

Schrijvers

Als je al een website hebt waar je actief bent als schrijver kan je Google+ koppelen aan je profiel op die website door gebruik te maken van authorship markup. Op Google webmasterhulpprogramma's staat een uitleg hoe je hier gebruik van kan maken. Ook is het verstandig het blogbericht van  Joost de Valk te lezen zodat je weet hoe je rel= "author" en rel="me" moet gebruiken. Zoals je ziet is er een verificatie methode om schrijvers aan websites te koppelen. Om snel te begrijpen hoe het precies werkt kun je even naar dit filmpje van Google kijken:

Social media gebruikers

Social media en online activiteit toevoegen in Google+Ben je geen schrijver maar wel een autoriteit op Twitter, Facebook en andere social media sites? Bereid je dan voor door je social media accounts aan je Google+ account te koppelen en verwacht dat Google al die social media accounts qua autoriteit als één zal beschouwen. Mijn verwachting is dat Google op den duur zal promoten om forum profielen en allerlei niche social media websites aan Google+ te koppelen dat allen een toegevoegde waarde zal hebben op je author rank.
Social media accounts voeg je aan Google+ toe op je "About" pagina. Als je een een gastblog of review op een bepaalde site hebt geschreven kun je dat linken onder "Contributor to"  totdat websites massaal het koppelen  van je accounts aan Google gaan introduceren zodra Google dat makkelijker maakt.

Organisaties

Bedrijven en organisaties kunnen Google+ voor bedrijven gebruiken en koppelen aan de site van de organisatie.

 

Hoe snel wordt author rank volledig doorgevoerd?

Het is moeilijk te zeggen hoe snel auteurschap volledig  doorgevoerd wordt, maar ik denk dat het sterk afhangt van hoe snel en hoeveel mensen gebruik gaan maken van Google+ en  de besproken authorship markup. Author rank voor geverifieerde schrijvers zou direct mee moeten tellen als ranking factor. Voor de gehele uitrol zoals hierboven beschreven is moet Google niet alleen wachten op de markt, maar de algoritme in de besproken zin aanpassen moet ook heel wat tijd en expertise kosten. Het is in ieder geval verstandig om hier zo vroeg mogelijk rekening mee te houden door toekomstbestendige beslissingen te maken.

Auteur: Ruben Remy

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Mark Abbes van Qredits

Bij Adwise krijgen we de mogelijkheid om als klant diep in de organisatie mee te werken

Mark Abbes
Qredits
Review van Qredits over Qredits

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL