Challenge us
menu

Algemene e-commerce ontwikkelingen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De cijfers liegen er niet om: e-commerce is booming business. Wanneer we de cijfers van de laatste jaren vergelijken, zien we dat het aantal online aankopen en de online bestedingen behoorlijk in de lift zitten. Zo gaven Nederlanders in 2013 nog 10,6 miljard euro uit aan aankopen via het internet, verdeeld over bijna 100 miljoen orders. In 2014 zagen we deze cijfers stijgen naar 127,6 miljoen online aankopen, die goed waren voor 13,96 miljard euro omzet. Gemiddeld werd er in 2014 109,40 euro per online aankoop besteed. De verwachting is dat de online bestedingen in 2015 verder door zullen groeien met 8 tot 10 procent.

Online aankopen 2013-2014

 

Online bestedingen 2013-2015

Wat staat ons in 2015 te wachten op gebied van e-commerce? Een aantal trends/ontwikkelingen:

Concurrentie

Het aantal webshops stijgt explosief; sinds 2010 zijn er bijna 17.000 webwinkels bijgekomen in Nederland, waarvan maar liefst 5.000 in het afgelopen jaar. Het totaal aantal webwinkels in Nederland komt daarmee uit op bijna 30.000. De dynamiek is erg groot: stevige concurrentie en lage toe- en uittredingskosten. Het is daarom nog belangrijker wat jouw concept en aanbod is. De consument weet steeds beter haar weg online te vinden en stelt steeds hogere eisen. Door onder andere de toename van vergelijkingssites wordt het voor de consument gemakkelijker om prijzen te vergelijken. Als je het niet op de prijzen wint, moet je andere manieren vinden om de klant voor je te winnen. Ga continu de dialoog aan met de klant om goed in te (kunnen blijven) spelen op de wensen van jouw doelgroep waarmee je je kunt onderscheiden van de concurrent.

Mobile first

Aankopen met een smartphone of tablet groeiden het aflopen jaar drie keer zo snel als de aankopen via een desktop. Marktcijfers tonen aan dat gemiddeld 50% van al het verkeer inmiddels plaatsvindt op een mobile device. Alleen al afgelopen jaar is dit percentage gemiddeld met zon 10% gestegen. Deze statistieken laten dan ook de relevantie zien van een mobielvriendelijke website. Google heeft inmiddels ook op deze trend ingespeeld en laat de mobielvriendelijkheid van jouw website meewegen in de waardering. Is jouw webshop (nog) niet geoptimaliseerd voor mobiele apparaten? Dan zul je dit ongetwijfeld al gemerkt hebben in jouw Google ranking.
Daarnaast heeft Google aangekondigd dat er een koopknop komt binnen de betaalde zoekresultaten. Deze wordt alleen zichtbaar op mobile devices, waarmee Google wederom het belang van het mobiele kanaal benadrukt. Overigens wordt de klant hierbij niet doorgestuurd naar de betreffende webwinkel, maar zal de transactie worden afgerond op een checkoutpagina binnen Google.

Hyper-personalisatie

We verzamelen steeds meer en meer data over de klant. Voor de ultieme online shopbeleving worden op grote schaal individuele aanbiedingen gedaan. Hierdoor zullen er aan de technische kant de nodige aanpassen moeten worden gedaan. Nu al zien we persoonlijke aanbevelingen, gebaseerd op het zoek- en shopgedrag van onze klant. In 2015 zal de online personalisatie naar verwachting zo ver gaan dat een webshop er voor elke klant anders uit kan zien. Denk hierbij aan navigatie/kolommen die worden afgestemd op de klant of enkel het aanbod tonen dat voor die consument interessant is. Het resultaat van deze persoonlijke aandacht? Meer betrokkenheid en loyaliteit vanuit de klant. Maar pas op: geef je klant niet het gevoel van Big Brother is watching you.

Omni-channel

In het verleden werden on- en offline winkels gezien als elkaars concurrenten. Dit jaar zullen we zien dat webshops en fysieke winkels meer versmelten. Steeds meer online retailers zullen naar verwachting een fysieke winkel openen. Op deze manier wordt geprobeerd de doelgroep via alle kanalen te bereiken. Een belangrijke ontwikkeling bij het koppelen van online en offline retail is de opkomst van beacons. Door middel van Bluetooth op de smartphone is het mogelijk om klanten te lokaliseren wanneer zij zich in de winkel bevinden. Ook kan de retailer de klant direct van een aanbieding op maat voorzien of op de hoogte brengen van een spaarprogramma. In de Verenigde Staten zien de eerste resultaten na implementatie van beacons er veelbelovend uit.

Logistiek

Met het stijgen van het aantal online aankopen, neemt het belang van het logistieke proces ook verder toe. De klant anno 2015 heeft hoge verwachtingen omtrent de levering. Zo verwacht de klant snelle levertijden en flexibele bezorgmogelijkheden. Denk hierbij aan preciezere aflevertijden kunnen kiezen en de mogelijkheid om zijn of haar bestelling te laten bezorgen op verschillende afhaalpunten.

Global shopping

Grenzen vervagen. De huidige klant is niet meer bang om zijn of haar producten buiten de landgrenzen te bestellen. Dit betekent voor de online retailer meer concurrentie, maar biedt ook volop mogelijkheden. Voor de buitenlandse consument wordt het tevens makkelijker om bij jouw webshop te bestellen! Met betrekking tot global shopping is het van belang om goed te kijken naar de inrichting van jouw internationale logistieke proces en het aanleveren van producten voor buitenlandse vergelijkingssites en/of affiliateplatformen. Op deze manier kun je eenvoudig het internationale kanaal aanboren.

Trends e-commerce 2015

Kortom, 2015 is een uitdagend jaar. Het belang om met de klant de dialoog aan te gaan wordt steeds groter. Mocht je nog geen mobielvriendelijke website hebben, dan is dit zeker het moment om jouw website te optimaliseren. Ook verwachten jouw klanten aanbiedingen op maat. Niet alleen online, maar ook offline. Daarnaast legt de klant de lat steeds hoger op gebied van logistieke afhandeling. En dat alles op zowel nationaal als internationaal niveau!

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23