Adwords update: Meer inzicht in kwaliteitscore

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Vandaag heeft Google Adwords in de VS een update gekregen, waardoor je vanaf nu meer inzicht krijgt in de opbouw van je kwaliteitscore. Ongetwijfeld zal dit de komende week ook in Nederland worden gentroduceerd. De belangrijkste verandering is dat je nu inzicht krijgt in 3 factoren: CTR, advertentie relevantie en landingspagina kwaliteit. Hierbij wordt aangegeven of je prestatie gemiddeld, bovengemiddeld of ondergemiddeld is in vergelijking met andere adverteerders.

Nieuwe situatie

kwaliteitscore nieuw

Als je nu over het status ballonnetje gaat bij een zoekwoord dan krijg je een pop-upvenster met een cijfer van je kwaliteitscore en de prestatie van de andere factoren.

Oude situatie


kwaliteitscore oud

Voorheen zag je alleen of bij de factoren zoekwoordrelevantie, kwaliteit en laadtijd van bestemmingspaginas problemen waren.

Wat betekent dit?

Je weet nu gelijk aan welke factoren je moet werken om je kwaliteitscore te verbeteren en daarmee kostenefficienter hoog in google te komen. Hierdoor kan je bij de optimalisatie van je campagne je tijd beter besteden. Hieronder een aantal praktische tips als je problemen hebt met een van deze factoren:

Ondergemiddelde CTR: Verbeter je advertentieteksten of maak je zoekwoorden specifieker.
Ondergemiddelde Advertentie relevantie: Maak je advertenties relevanter door zoekwoordgroepen te maken, en je zoekwoord terug te laten komen in de advertentie.
Ondergemiddelde Landingspagina kwaliteit : Zorg ervoor dat de usability van de pagina wordt verbeterd, en dat je zoekwoord terugkomt op de pagina.

Wij zijn erg benieuwd naar jouw mening over deze nieuwe update van Google, dus laat hieronder je reactie achter!

Geschreven door: Nick Oltvoort