4 tips om de interactie op je LinkedIn posts te verhogen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Of je nu een bedrijf hebt of een eigen professioneel netwerk onderhoudt, LinkedIn is een waardevol sociaal platform dat je beslist in je strategie moet meenemen. Met meer dan 350 miljoen gebruikers, waarvan 40% dagelijks actief zijn, zijn een groot netwerk en verkoopmogelijkheden beschikbaar. Maar net als ieder ander social media platform moet je de interactie met andere gebruikers opzoeken om je resultaten uiteindelijk te verbeteren. In deze blog vertellen we je hoe je de interactie op je LinkedIn posts verhoogt.

1. Plaats tekstberichten

Je hebt vast wel eens gehoord dat posts het beste werken als je er een afbeelding of video bij plaatst. Dit klopt misschien voor Facebook en Instagram, maar voor LinkedIn lijkt dit anders te zijn. Denk eens aan je eigen ervaring met LinkedIn. Je ziet vaak een kort tekstbericht in je tijdlijn staan dat aardig wat likes en opmerkingen heeft. Hoe vaak zie je een update met dat soort betrokkenheid wanneer het een link bevat naar een blog of een andere website van derden? Dat is zeldzaam. En het is ook wel logisch dat LinkedIn niet te veel berichten wil weergeven met links naar externe websites. Elke keer dat iemand op een van die links klikt verlaat de gebruiker LinkedIn. En dat betekent dat ze minder tijd doorbrengen op het platform. Test dus eens met het plaatsen van tekstberichten. Hoe je dat het beste aanpakt? Wij geven je tips!

Effectieve tekstberichten, hoe dan?

  1. LinkedIn geeft je tot 1300 karakters in een post (ongeveer 250 woorden). Maar, houd het kort. Niemand wil lange lappen tekst lezen. Ook op LinkedIn mobiel verschijnt meer lezen bij tekstupdates die langer zijn dan vijf regels. Op de desktop versie wordt je bericht na slechts drie regels al afgesneden. Houd deze grenzen in gedachten en geef een trigger weg in de eerste regels, zodat je mensen aanspoort de rest van het bericht te lezen.
  2. Stel een vraag. Alles dat een antwoord oplevert vergroot de betrokkenheid. Maak je vraag gemakkelijk te beantwoorden en relevant voor jouw vakgebied.
  3. Neem een standpunt in. Deel je mening over een relevant onderwerp en moedig anderen aan om hier commentaar op te geven. Kun je je standpunt ook nog onderbouwen met goede redenatie en eventueel zelfs bewijs? Dan gaat men je bedrijf of jou snel zien als een waardig partner.
  4. Gebruik links in de opmerkingen. Plaats eerst je post en reageer dan met een antwoord dat de link bevat die je wilt delen. Hetzelfde geldt voor afbeeldingen: stuur ze als antwoorden op je post met tekstbericht.

2. Like je eigen posts

Het klinkt natuurlijk een beetje gek, je eigen posts liken. Maar toch gaan er steeds meer geluiden dat dit 'trucje' effect heeft. Je hebt het vast al gezien: nadat je een post op LinkedIn hebt geplaatst verschijnt er al een like-knop naast het bericht. Het liken van je eigen berichten en statusupdates zou de betrokkenheid op je LinkedIn post verhogen.Vermoedelijk helpt het liken van je eigen berichten omdat mensen sneller interactie vertonen met posts waar anderen al eerst interactie mee hebben gehad.

Like post Linkedin

3. Toon betrokkenheid op gegeven commentaar

Houd iedereen die de moeite neemt om een reactie te geven op een van je berichten of statusupdates in de gaten. Like de reacties van deze gebruiker en antwoord eventueel om de discussie voort te zetten. Mensen die ook hebben gereageerd zullen een melding krijgen en dat kan verdere betrokkenheid een boost geven.

4. Eindelijk native video, tijd om het in te zetten!

Het is zover, native video op LinkedIn! Op dit moment kun je alleen nog in de mobiele app rechtstreeks een video opnemen of een vooraf gemaakte video uploaden (binnenkort wordt het ook op desktop beschikbaar). Net zoals bij Facebook worden videos automatischop mute afgespeeld. Vergroot de aandacht en betrokkenheid door eventueel ondertiteling in te voegen. LinkedIn zal native video sneller tonen omdat het bezoekers niet wil verleiden om op een link te klikken die ze naar YouTube, Vimeo of een ander videoplatform stuurt. Native video op LinkedIn blijft voorlopig nog echt een nieuwigheid en biedt een kans om op te vallen in de tijdlijn. Geef LinkedIn native video een kans en kijk wat er gebeurt met de engagement!

LinkedIn native video

Aan de slag

Onthoud goed dat LinkedIn haar gebruikers op het platform wil houden. Het plaatsen van links naar websites of videoplatforms moedigt lezers juist aan om LinkedIn te verlaten, dus zorg er bij het schrijven van je updates voor dat gebruikers op het platform blijven. Wil je ze toch naar een website sturen? Plaats de link dan als reactie onder je post. Houd je statusupdates kort en relevant, nodig mensen uit om te reageren en zoek zo de interactie op!

Heb je hulp nodig bij LinkedIn of heb je vragen? Neem contactmet ons op!