Challenge us
menu

4 optimalisatietips voor je mobiele recruitmentwebsite

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

In hun zoektocht naar een nieuwe baan orinteren werkzoekenden zich meer en meer mobiel. Volgens onderzoek van Pew in de Verenigde Staten gebruikt momenteel 28 procent van alle Amerikanen een mobiel apparaat om te zoeken naar werk. Onder jongeren tussen de 18 en 29 jaar is dit aandeel zelfs 53 procent.

Heeft men een interessante vacature gezien dan betekent dit nog lang niet altijd dat men ook daadwerkelijk overgaat tot een sollicitatie. Want van alle Amerikanen die hun mobiele apparaat gebruikten om te zoeken naar werk, rondde slechts 50 procent de sollicitatie ook daadwerkelijk af op het mobiele apparaat. Een andere opvallende uitkomst van dit onderzoek: slechts 23 procent van de mobiele werkzoekenden gebruikte hun mobiele apparaat om een cv of motivatiebrief op te stellen of in te dienen.

En van de belangrijkste afhaakmomenten op de website is dus het insturen of opstellen van een cv of motivatiebrief. Wat kunnen vacaturesites met deze informatie? Hoe zorg je ervoor dat je de juiste potentile kandidaten niet op het laatste moment misloopt?

Wij geven je vier tips om met je vacaturesite optimaal inspelen op 'mobile first'.

1. Ontwikkel een aparte mobiele website

Bezoekers op een mobiel apparaat hebben, met name door het touchscreen en het kleine scherm, vaak andere verwachtingen en behoeften dan bezoekers op een laptop of vaste computer. Dat is misschien een open deur, maar toch zijn veel vacaturesites f responsive, of berhaupt niet mobielvriendelijk.

Juist voor vacaturesites is een aparte mobiele site, ook wel adaptive design, daarom zeker van toegevoegde waarde. Want bij een aparte mobiele site wordt de website namelijk helemaal aangepast op basis van de wensen en behoeften van de mobiele bezoeker, terwijl een responsive website de opmaak van de reguliere website vaak alleen maar schaalt naar het formaat van het mobiele apparaat.

Bij een aparte mobiele site kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om bepaalde elementen anders weer te geven of zelfs helemaal weg te laten omdat ze een mobiele bezoeker geen toegevoegde waarde bieden. Een goed voorbeeld hiervan is de manier van weergeven van het telefoonnummer. De kans dat iemand met een mobiel apparaat de moeite neemt om direct te bellen, is vele malen groter dan iemand die de website bezoekt vanaf een desktop of laptop. Het is daarom raadzaam om het telefoonnummer veel prominenter te tonen als de website met een mobiel apparaat bezocht wordt. De bezoeker hoeft dan alleen nog maar te tikken op het telefoonnummer als hij of zij contact op wil nemen.

Ook de mogelijkheden voor het uploaden van cv of motivatiebrief zijn op een mobiel apparaat anders dan op desktop. Hier gaan we bij tip 3 iets verder op in.

2. Integreer een solliciteren met LinkedIn optie

Omdat het typen van tekst op een mobiel apparaat minder makkelijk gaat dan op een laptop of computer, is het aan te raden om van de mobiele werkzoekende zo min mogelijk handelingen te vragen. Zeker in combinatie met het feit dat uit het eerder genoemde onderzoek blijkt dat het uploaden van een cv een afhaker kan zijn voor veel werkzoekenden. Om het percentage afhakers bij deze stap te verminderen, is het dan ook raadzaam om solliciteren op basis van je LinkedIn profiel te integreren binnen de verschillende vacatures.

Een voorbeeld van een detacheringsbureau dat op een handige manier gebruik maakt van solliciteren via LinkedIn is Moteq. Op de getoonde afbeelding zie je hoe zij solliciteren met LinkedIn gentegreerd hebben op de vacaturepaginas. Omdat de originele plug-in die hiervoor gebruikt kon worden is komen te vervallen in 2014, is gekozen voor een strakke maatwerk oplossing op basis van de Profile Api die LinkedIn aanbiedt.

Tik je op automatisch invullen met LinkedIn dan hoef je alleen nog maar toestemming te geven, waarna de velden automatisch voor je worden ingevuld. Door van LinkedIn gebruik te maken, hoeft er bovendien geen cv gepload te worden maar wordt het LinkedIn-profiel gebruikt als digitaal cv.

3. Maak het uploaden van een motivatiebrief en cv via Dropbox (of andere clouddienst) mogelijk

Volgens het CBS maakte in 2014 36 procent van alle Nederlandseinternetgebruikers gebruik van een clouddienst om zijn of haar bestanden op te slaan. Voor vacaturesites een mooie kans, want zo kun je het werkzoekenden eenvoudig maken om een cv en/of motivatiebrief te uploaden door het uploaden van bestanden vanuit verschillende clouddiensten te integreren in het sollicitatieformulier.

Deze functie is vooral handig omdat mobiele apparaten vaak niet gebruikt worden om lokaal bestanden op te slaan. Met andere woorden: mobiele gebruikers slaan hun cv of motivatiebrief vaak niet op hun mobiele apparaat op, maar wel op bijvoorbeeld Dropbox of Google Drive. Op de afbeelding zie je een voorbeeld van hoe Tangram deze functie mogelijk maakt voor haar klanten.

4. Maak de vacatures deelbaar

De kans dat iemand zich mobiel orinteert op werk en vervolgens de daadwerkelijke sollicitatie op zijn of haar computer ook daadwerkelijk gaat voltooien, is aanzienlijk. Zoals eerder genoemd blijkt uit onderzoek dat slechts 23 procent van de mobiel werkzoekenden de moeite neemt om een cv of motivatiebrief op te stellen met het mobiele apparaat of om deze te uploaden. En hoewel er door het integreren van bijvoorbeeld LinkedIn en clouddiensten al voor gezorgd kan worden dat een grotere groep de sollicitatieprocedure op mobiel afrondt, zal een gedeelte het uiteindelijk toch prettiger vinden om de sollicitatie op desktop of laptop af te ronden. Voor deze groep is het essentieel dat de vacature gedeeld kan worden.Zo kan men de vacature eenvoudig doorsturen als reminder voor een later moment.

Verklein het percentage afhakers

Dat iedere zichzelf respecterende onderneming met een focus op online niet meer om mobiel heen kan, mag geen nieuws meer heten. Dat geldt zeker ook voor vacaturesites, aangezien een groot deel van de werkzoekenden hun mobiele apparaat gebruikt voor het zoeken naar vacatures. Zeker als het om jongeren gaat. Opvallend is het grote aandeel dat afhaakt bij het uploaden of opstellen van cv of motivatiebrief. Bovenstaande tips zorgen ervoor dat het percentage afhakers zo klein mogelijk wordt en dat uiteindelijk meer kandidaten de gehele online sollicitatieprocedure doorlopen.

Een variant van bovenstaand artikel verscheen eerder al op Frankwatching.
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23