4 belangrijke voordelen van een samenwerking tussen recruiters en marketeers

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Je leest steeds vaker dat recruiters en marketeers de samenwerking opzoeken bij het werven van nieuwe medewerkers. Een logische ontwikkeling, want door de twee specialismen te combineren kun je meer bereiken. In feite kun je de samenwerking vergelijken met de wijze waarop marketing samenwerkt (of in ieder geval zou moeten samenwerken) met sales. Doe je het niet, dan ben je ongetwijfeld allebei lekker bezig maar behaal je nooit maximaal resultaat.

Verdelen van de taken

Uiteraard is het wel belangrijk de taken goed te verdelen. Maar dat is logisch. Een marketeer is geen recruiter. Net zoals dat een marketeer geen sales manager is. Met betrekking tot de taakverdeling geeft onderstaande afbeelding geeft de verdeling mijn inziens het beste weer:

 

In principe komt het op het volgende neer: marketing zorgt er (in nauwe samenwerking met recruitment en/of HR) voor dat er meer en/of betere potentile kandidaten aan tafel komen door het vullen van de recruitmentfunnel (zie afbeelding bij voordeel 3). De recruiter / HR medewerker zorgt vervolgens voor de intakes, de selectie, de aanname en de onboarding. (Ook in nauwe samenwerking met marketing).

Wat zijn de voordelen?

Wat zijn nou eigenlijk concrete voordelen van een intensieve samenwerking tussen marketing en recruitment? We zetten er 4 op een rij.

Voordeel 1: Meer bereik

Zoek je een secretaresse of een administratief medewerker, dan kun je deze alinea wel overslaan. Want waarschijnlijk bereik je meer dan voldoende kandidaten en heb je eerder behoefte aan minder bereik dan aan meer bereik. (In dat geval is het volgende punt, voordeel 2, overigens wel erg interessant)

Maar wat als er nauwelijks of geen enkele reactie komt op de vacature die je met veel zorg uit hebt gezet op diverse social media, jobboards, jullie intranet en uiteraard je website? Wat doe je dan?

Dan is dus het moment aangebroken om eens met marketing te gaan praten. Want je doelgroep is veel groter dan de kandidaten die zich op jobsites orinteren. Want lang niet iedereen die in aanmerking zou kunnen (en willen) komen voor de baan die jij vacant hebt is namelijk actief op zoek. Over het algemeen is dit maar een zeer klein percentage van het totale potentieel. Je zult dus (spreekwoordelijk) verder moeten kijken dan je neus lang is. En marketing kan je daarbij helpen. Bijvoorbeeld met het inrichten van een online advertising campagne. Een goede marketeer kan ervoor zorgen dat de talenten die jij zoekt jouw vacatures tegenkomen op andere plaatsen dan een jobsite. Bijvoorbeeld op Facebook, in Gmail of op websites waarvan je zeker weet dat ze door jouw doelgroep worden gezocht. Maar de marketeer kan je ook helpen om de medewerkers uit je huidige team te mobiliseren door samen met jou een effectief referral programma te bedenken en uit te werken.

Voordeel 2: Betere kandidaten

Een marketeer kan je echter niet alleen helpen met de kwantiteit van het aantal sollicitaties, maar (minstens zo belangrijk) ook met de kwaliteit van de sollicitaties die je krijgt. Want samen met de marketeer kun je sparren over je werkgeversmerk. Waarom zou iemand voor jullie willen werken? Zijn het de gave projecten waar aan gewerkt wordt, de doorgroei mogelijkheden, het salaris of het kunnen combineren van werk en priv? Zeg het maar!

Zodra jullie onderscheidend vermogen in de markt duidelijk is, kan de markteer je helpen met het vertalen hiervan in een duidelijke boodschap en passende content die precies kan worden afgestemd op de personen die je wilt bereiken. Mooi voorbeeld waarin de nuance zeer bepalend kan zijn voor de reacties die je krijg, is als je bijvoorbeeld op zoek bent naar developers. Zoek je een echte nerd die het liefste in een kamertje zit en dag en nacht ongestoord wil werken aan de code? Of zoek je een specialist die in staat is om fantastische websites te ontwikkelen maar waar nodig ook met de klant kan sparren over de beste oplossing voor de doelen die zijn gesteld? Zelfde functie, twee verschillende types.

Voordeel 3: Hogere conversie

Volgende waar een marketeer je bij kan helpen is een hogere conversie. Vakterm in marketing, voor recruiters niet altijd even bekend. Ik zal het even toelichten aan de hand van onderstaande afbeelding.

Zoals je ziet heeft de marketingafdeling in totaal 8.000 personen bewust gemaakt van de vacature die vacant is. Of dat goed of slecht is, is natuurlijk niet te zeggen. Dat ligt er maar helemaal aan hoe groot de totale doelgroep is.

Van deze 8.000 potentials, zijn er 400 dermate nieuwsgierig geworden dat ze hebben gezocht naar meer informatie. Bijvoorbeeld door een kijkje te nemen op de website of het checken van de social media kanalen van de organisatie.

In dit voorbeeld besluiten uiteindelijk 3 kandidaten te solliciteren. Ook hiervan kunnen we geen oordeel vellen of dit goed of slecht is, maar daar gaat het even niet om. Het gaat erom dat er 3 van de 8.000 hebben gesolliciteerd. Dat is je conversie.

Waar een marketeer je vervolgens bij kan helpen is om te kijken of de conversie beter kan. Hoe? Door te kijken naar de basis: sluit de vacaturetekst wel aan bij de uiting waar men eerder op heeft geklikt? Is de website mobiel geoptimaliseerd zodat ook de mobiele bezoekers kunnen reageren als ze willen? Is het wel duidelijk waar en hoe je moet solliciteren? Hoe verloopt het proces? Werkt alle techniek wel, zoals het uploadveld voor het CV of de verzendknop om de sollicitatie in te dienen?

(Tip: Wil je weten hoe jouw website / recruitment site presteert? Overweeg eens om een website QuickScan of UX-test uit te laten voeren door n van onze UX-specialisten! Er zijn altijd verbeterpunten te vinden.)

Voordeel 4: Minder kosten

Adverteren op vacaturesites kan vrij prijzig zijn. Bovendien werf je er over het algemeen alleen de actief werkzoekenden mee. Door samen te werken met een marketeer profiteer je niet alleen van de eerder genoemde drie voordelen, maar kun je vaak ook nog eens werven tegen lagere kosten.

Met behulp van Google analytics kan een marketeer je bijvoorbeeld helpen om belangrijke KPIs uit jullie volledige recruitmentproces volledig meetbaar maken. Denk aan het aantal bezoekers op de website, het aantal sollicitaties per ingezet middel en het totale conversiepercentage. Als je heel handig bent, kun je zelfs meten welk kanaal de meeste sollicitanten oplevert door data uit Google analytics te combineren met data uit je recruitmentsysteem. Hierdoor krijg je maximaal inzicht in de effectiviteit van je werving strategie en kun je beter sturen op de kosten.

Maar met behulp van bijvoorbeeld e-mailmarketing kan een marketeer je ook helpen met (deels) geautomatiseerde communicatie met kandidaten en/of het beheren van je talentpool door het schrijven en versturen van nieuwsbrieven.

Tot slot

Er zijn nog wel een aantal voordelen te bedenken, maar inmiddels zal de boodschap wel duidelijk zijn. Van een eilandjes cultuur binnen je organisatie wordt niemand beter, van samenwerken wel. Dus ga met elkaar in gesprek en kijk waar je elkaar kunt helpen om te komen tot maximaal resultaat. En als je hierbij hulp nodig hebt, dan weet je ons te vinden!