Dit zijn de 28 belangrijkste SEO inzichten van FOS 17

Friends of Search 2017 is weer achter de rug en natuurlijk was ook Adwise aanwezig bij hét Search congres van Nederland. SEO-marketeer Marijn bezocht de SEO sessies en geeft je hieronder de belangrijkste inzichten!

Gary Illyes, Webmaster Trends Analyst @ Google

Google’s eigen Gary Illyes beet het spits af tijdens Friends of Search. De beoogd opvolger van Matt Cutts ging in op zaken als de mobile first index en Google AMP. Maar wat waren zijn belangrijkste “onthullingen”?

  • 1. Mobile First index wordt de komende weken/maanden uitgerold. Een exacte datum kon Gary nog niet geven maar hij kon dus wel verklappen dat de Mobile First index binnen enkele weken/maanden een feit is. Vanaf dat moment is de mobiele index leidend.  
  • 2. Websites die niet mobielvriendelijk zijn gaan daadwerkelijk dalen in positie. Op zich logisch natuurlijk maar Gary bevestigde tijdens FOS dat na de uitrol van de mobile first index niet-mobielvriendelijke websites daadwerkelijk posities kunnen verliezen. 
  • 3. Over Google AMP (Accelerated Mobile Pages) zei Gary opvallend genoeg dat het weliswaar een fantastische feature is maar dat ze het voor het gros van de websites (nog) niet aanraden. Eigenlijk biedt AMP alleen publishers, zoals Nu.nl, echt toegevoegde waarde.

    Volgens Gary kent AMP bovendien nog te veel nadelen voor een optimale indexatie bij de mobile-first index. Wel gaf hij aan dat Google druk bezig is om AMP verder door te ontwikkelingen. Een antwoord waar we niet zoveel mee kunnen maar dat zijn we wel een beetje van Google gewend.
  • 4. Google is druk bezig om gesproken zoekopdrachten beter te leren interpreteren, zodat ze ook dan de beste resultaten kunnen tonen. Het wordt met voice-search alleen maar belangrijker om ervoor te zorgen dat de tekst op je website goed en in volzinnen geschreven is. Het proberen te manipuleren van zoekmachines door tekst toe te voegen die niet prettig leesbaar is, zal met voice-search nog meer worden afgestraft.

Als aanvullende tip gaf Gary aan dat je altijd je webteksten hardop moet voorlezen voordat je ze live zet. Kom je er dan achter dat een zin niet lekker loopt, dan kun je hem beter herschrijven.

  • 5. Tijdens de Q&A was “Is SEO already dead?” de vraag die de meeste stemmen kreeg van het publiek. Kennelijk maken SEO’s zich nogal zorgen om hun baan. Gary ging hierop in en gaf aan dat we de komende jaren niet bang hoeven te zijn dat we zonder werk komen te zitten. Geen zorgen dus ;-).

Marty Weintraub, Founder @ AimClear Marketing

Marty Weintraub was bij tijd en wijle lastig te volgen en ging razendsnel door zijn presentatie. Toch zei hij een paar opmerkelijke dingen, zeker als je bedenkt dat hij na Googles Gary Illyes aan de beurt was.

  • 6. Marty hamerde op het belang van influencers bij je marketing. Door op zoek te gaan naar influencers die zo dicht mogelijk aansluiten bij je doelgroep vergroot je de kans dat deze influencers ook daadwerkelijk iets met je content gaan doen. Als je deze influencers eenmaal aan boord hebt, is het vervolgens makkelijker om andere influencers te bereiken.
  • 7. Artikelen inkopen werkt! Ook als er in het artikel staat “in samenwerking met” of “gesponsord door”. Volgens Marty levert een gesponsorde post op websites als Marketingland en Search Engine Land zoveel exposure op dat het de ca. 20.000 dollar (!) die je ervoor betaalt meer dan waard is.

Aleyda Solis, Owner @ Orainti

Aleyda Solis ging puur in op hoe je een https-migratie probleemloos kunt laten verlopen. Want niet alleen geeft Google je een streepje voor als je overgestapt bent op https, ook straal je meer vertrouwen uit naar de gebruiker toe. 

https websites in firefox

  • 10. Mits goed geïmplementeerd en alle stappen netjes doorlopen, leidt https tot een stijging in aantal organische bezoekers. Maar doorloop je niet de benodigde stappen, dan bestaat de kans dat je juist een daling ziet in organisch verkeer.
  • 11. Breng altijd je top backlinks in kaart en probeer deze te laten wijzigen naar de https variant. Besteed hier echter niet teveel tijd aan en het heeft ook geen enkele zin om dit voor al je backlinks te doen, dat kost simpelweg teveel tijd. Linkwaarde wordt middels redirects overgezet. 

Bekijk hier de volledige presentatie van Aleyda Solis.

Dennis Goedegebuure, VP of Growth & SEO @ Fanatics

Neerlands trots in bange SEO dagen: Dennis Goedegebuure. Head of SEO geweest bij zowel Ebay als Airbnb en tegenwoordig werkzaam bij Fanatics, een webshop in merchandise van American sports.

  • Een goede manier om je content strategie in te richten is met de door Dennis ontwikkelde Content Brand Piramid. In deze piramide worden drie soorten content onderscheiden:
    • Presence Content
    • Tought Leadership Content
    • Epic Content 

Content brand piramid

  • 12. Precence Content

Het creëren van content om ervoor te zorgen dat je aanwezig bent in alle fases van de customer journey. Met deze content moet je ervoor zorgen dat je aan de informatiebehoefte van jouw doelgroep voldoet. Het uiteindelijk doel van dit type content is simpel: Traffic naar je website genereren en je publiek uitbreiden.

Als voorbeeld gaf Dennis aan dat ze voor Airbnb voor dit type content verschillende “neighborhood guides” hebben gecreëerd voor Berlijn. Airbnb’ers kunnen met deze guides precies zien wat er in bepaalde buurten van Berlijn te doen is. De doelen hiervan zijn:

  • Vindbaar zijn op verschillende long-tail zoekopdrachten en daardoor organisch verkeer binnenhalen.
  • Het uitbreiden van de naamsbekendheid van Airbnb.

Link: https://www.airbnb.nl/locations/berlin

  • 13. Tought Leadership Content

Dit type content vergt meer moeite en is over het algemeen gebaseerd op onderzoek. Hierdoor wordt je als autoriteit en leider gezien in jouw niche.

Voor dit type content is eerst onderzoek gedaan naar de economische impact van Airbnb op huurders en verhuurders. Met deze “Economic Impact Study” laat Airbnb o.a. zien dat 53% van de verhuurders mede door Airbnb niet hoeft te verhuizen en dat Airbnb-bezoekers gemiddeld meer uitgeven dan hotelbezoekers.

Link: http://blog.airbnb.com/economic-impact-airbnb/

  • 14. Epic Content

Epic Content is de content waarmee je niet alleen viral gaat maar waarmee je cultureel relevant probeert te zijn en een discussie losmaakt. Deze content gaat verder dan het voldoen aan een bepaalde behoefte maar zorgt ervoor dat er gesproken wordt over jouw merk en content, zowel online als offline.

De “epic content” van Airbnb is iets wat je gewoon even moet zien. Het is een filmpje dat is gelanceerd tijdens de viering van het 25-jarig jubileum van de val van de Berlijnse Muur. Dit filmpje genereerde meer dan 8.000 backlinks en won verschillende awards zoals een Webby Award en een US Search Award.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=BpAdyFdE3-c

Bekijk hier de volledige presentatie van Dennis Goedegebuure.

Michael Briggs – Head of SEO @ Skyscanner

De sessie van Michael Briggs ging voornamelijk in op het verschil tussen content van hoge kwaliteit en content die je bedrijf eigenlijk alleen maar kwaad doet. 

  • 15. Bij Skyscanner gebruiken ze daar een matrix voor met op de ene as de hoeveelheid bezoekers en op de andere as de betrokkenheid van bezoekers. Door je content op deze assen te plotten kun je bepalen welke content je moet afstoten, welke content je moet herschrijven, welke content je meer moet promoten en met welke content je praktisch niets meer hoeft te doen.

Deze matrix zag er ongeveer zo uit zoals hieronder afgebeeld. De sterretjes zijn dan de content, ingedeeld op basis van aantal bezoekers en betrokkenheid. Zo kun je in één oogopslag zien wat je met welke content moet doen.   

content matrix skyscanner

  • 16. Trek lering uit content die zowel veel bezoekers aantrekt als een hoge betrokkenheid hebben en ga op basis hiervan aan de slag met nieuwe content.
  • 17. Stoot content af die én weinig bezoekers trekt én een lage betrokkenheid kent.

 

Dominic Woodman, Consultant @ Distilled

Dominic Woodman, consultant bij één van de grootste digital agencies ter wereld, Distilled, ging in op split testen voor SEO. Split testing is al aan de orde van de dag bij bijvoorbeeld CRO maar voor SEO gebeurt dat eigenlijk nog weinig.

Door je “SEO” keuzes te baseren op split tests kun je weloverwogen beslissingen maken op basis van data. Bij Distilled hebben ze al veelvuldig SEO split tests uitgevoerd:

  • 18. Alt tags: Volgens de split-tests van Distilled heeft het toevoegen van alt-tags op afbeeldingen geen significant effect op rankings.
  • 19. “SEO” tekst verwijderen van categoriepagina: Iedereen kent ze wel, de lappen tekst op categoriepagina’s van webshops. Distilled heeft dit getest op twee E-commerce sites. Bij de ene site gaf het verwijderen van SEO-tekst een licht negatief effect op het aantal organische sessies terwijl de andere site juist een stijging van ca. 3,1% in organische sessies tot gevolg had.

    Wat betreft SEO-tekst is het dus erg belangrijk om dit per geval te bekijken.
  • 20. Exact match titels instellen: Logischerwijs zou je verwachten dat je nu meer bezoekers binnenhaalt omdat de title exact matcht met de zoekterm. Opvallend genoeg daalde het aantal organische sessies met bijna 8%.
  • 21. Structured data: Door het toevoegen van gestructureerde data aan een categoriepagina steeg het aantal organische sessies met 11%! Hieronder zie je welke gegevens zijn voorzien van gestructureerde data en waardoor deze stijging is behaald. 

Met deze tool van Distilled kun je zelf split tests voor SEO uitvoeren.

De hele presentatie over split testing voor SEO vind je hier.

Fili Wiese, Owner @ SearchBrothers

Snelheid, snelheid en nog eens snelheid. Fili Wiese nam ons mee in hoe je je website “uberfase” kan maken.

  • 22. Elke toename van 0,1 seconde in laadtijd, zorgt voor een afname van 1% in sales.
  • 23. Zorg ervoor dat je eerst alle content boven de vouw inlaadt en daarna pas de rest van de content.
  • 24. Optimaliseer server response tijd.
  • 25. Bescherm je website met HSTS.
  • 26. Voorkom het inladen van 404-pagina’s.
  • 27. Voorkom redirects zoveel mogelijk.
  • 28. Stap over op http2.

Wil je meer informatie over hoe je je website sneller maakt? Bekijk dan de volledige presentatie van Fili Wiese

Dit zijn wat ons betreft de belangrijkste inzichten van Friends of Search 2017. Mis jij nog iets? Laat het weten in de comments!

Bron foto: Edwords.nl

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Als allround marketing partner heeft Adwise zich keer op keer bewezen. Proactief meedenken en kennis op meerdere gebieden heeft geleid tot een zeer succesvolle en vruchtbare samenwerking!

Roman Bosch
Partly
Review van Partly over Partly

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL