10 tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als bedrijf

Het valt niet te ontkennen: Snapchat is hip! In Nederland is het social media kanaal vooral populair onder jongeren. Wereldwijd zijn er 168 miljoen dagelijkse gebruikers en worden er 2,5 miljard snaps per dag verstuurt. Het aantal Nederlandse gebruikers is ten opzichte van 2015 met 90% gestegen. Nederland telt momenteel 2,5 miljoen gebruikers. Behoren jongeren tot jouw doelgroep? Dan is Snapchat voor jou interessant! Maar hoe zet je Snapchat in, zodat het bijdraagt aan jouw bedrijfsdoelstellingen? 

Wat is Snapchat?

Voor iedereen die nog onbekend is met het kanaal: Snapchat is een mobiele app waarmee je content, oftewel: snaps, stuurt naar jouw volgers. Je bepaalt zelf hoe lang de snaps zichtbaar zijn (maximaal 10 seconden) en naar wie je de berichten stuurt. Het is ook mogelijk om snaps in ‘mijn verhaal’ te plaatsen. Je bericht is dan 24 uur lang zichtbaar voor àl jouw volgers.

Bereik jongeren met Snapchat

In Nederland is de app het populairst onder de 12 tot 19 jarigen. Ook bij de doelgroep 20 t/m 39 jaar maakt de mobiele app een flinke opmars. Jongeren gebruiken Snapchat omdat de app laagdrempelig is. Een foto hoeft niet perfect te zijn, zoals op Instagram & Facebook vaak wel het geval is. Ook bepaal je zelf naar wie je de snaps verstuurt en verdwijnt de content binnen een aantal seconden. Dit maakt de sociale druk lager dan bij andere social media accounts.


Voorbeeld van een Sponsored Geofilter voor steden, bijvoorbeeld inzetbaar voor citymarketing

Hoe gebruiken de ‘Snapchatters’ het kanaal?

Steeds meer bedrijven zien dat Snapchat hét kanaal is om de zogenoemde Millennials te bereiken. Maar zit de doelgroep wel te wachten om bedrijven te volgen via Snapchat? Om inzicht te krijgen in deze vraag, vroegen wij drie Snapchat gebruikers naar de reden waarom zij Snapchat gebruiken, wie zij volgen en wat zij vinden van bedrijven op Snapchat.

Anniek, 23 jaar: “Ik gebruik Snapchat omdat ik het leuk en interessant vind om te zien wat iedereen doet. Ik deel mijn eigen foto’s en video’s met vrienden. Zelf volg ik geen bedrijven of bekende vloggers. Misschien dat ik bedrijven zou volgen als zij producten of diensten kopen waarin ik geïnteresseerd ben, maar het is tot nu toe nog niet in mij op gekomen.

Roel, 24 jaar: “Ik gebruik Snapchat voor foto’s/video’s die ik niet Facebook-waardig vind. Het is een soort ‘Day-in-a-life’ gevoel. Je deelt makkelijker en vaker beelden waardoor je het gevoel krijgt dat je een dag met iemand meeloopt. Ik ben nog niet getriggerd door een bedrijf om deze te volgen via Snapchat. Als bedrijven Snapchat willen inzetten, zou ik gaan voor het delen van exclusieve beelden, zoals bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen. Geef volgers een reden om je te volgen op Snapchat en deel andere content als op andere social media kanalen.”

Roos, 23 jaar: “Snapchat gebruik ik eigenlijk alleen voor de lol met mijn vriendinnen. Wij kijken dan of er nog leuke nieuwe filters zijn. Ik volg alleen vrienden, geen bedrijven of beroemdheden. Daarnaast post ik zelf niet vaak een foto of video op Snapchat. Ik zou als bedrijf alleen Snapchat inzetten als je een jonge doelgroep hebt. Daarnaast moet je écht mooie dingen hebben om te laten zien, zodat je het ook interessant maakt voor de doelgroep om jou als bedrijf te volgen.”

Als het aan deze Snapchat gebruikers ligt, is de grote potentie voor organisaties op Snapchat groot. Voorwaarde is wel dat deze organisaties minstens net zo interessante content delen als de snaps afkomstig van vrienden.

Advertentiemogelijkheden op Snapchat

Snapchat is gratis te gebruiken voor organisaties en merken. Adverteren op Snapchat is op dit moment alleen mogelijk in de Verenigde Staten*. De verwachting is dat deze mogelijkheden binnenkort ook internationaal ingezet worden. In de afbeelding hieronder zie je een voorbeeld van (van links naar rechts) Snap ads, Sponsored Geofilters en Sponsored Lenses.


 *sinds mei 2017 ook mogelijk in Nederland!

  • Snap Ads
    Snap Ads zijn korte fullscreen advertentievideo’s die een Snapchat gebruiker tussen de reguliere snaps te zien krijgt. Ideaal om jouw merkbekendheid een boost te geven. Je kan Snapchatters targeten op basis van: leeftijd, geslacht, locatie, besturingssysteem, provider en interesses.
  • Sponsored Geofilters
    Deze toepassing biedt gebruikers de mogelijkheid een filter toe te voegen aan de content op Snapchat. Deze filter is afgestemd op de locatie van de gebruiker op het moment dat de content is gemaakt. Deze optie is bijvoorbeeld ideaal inzetbaar voor evenementen. Voeg een filter van jouw evenement toe, zodat iedereen die aanwezig is op jouw evenement dit kan laten zien aan zijn/haar volgers. Via de website van Snapchat kun je je zelfgemaakte design insturen. Via een kaart kun je de gewenste locatie van je Sponsored Geofilter aangeven. Gebruikers die in de buurt van jouw locatie zijn, krijgen de mogelijkheid om jouw filter aan hun snap toe te voegen. 
  • Sponsored Lenses
    Snapchat noemt deze optie ‘The most playful way to make an impact’. Gesponsorde lenzen brengen augmented reality tot leven. Is jouw organisatie bijvoorbeeld in het bezit van een mascotte? Via de optie Sponsored Lenses kruipen Snapchatters voor even in de huid van jouw mascotte.

10 tips om Snapchat direct in te zetten

Is jouw doelgroep aanwezig op Snapchat en wil jij vandaag nog aan de slag met Snapchat als marketingkanaal? Bekijk dan onderstaande praktische tips om Snapchat voor jouw organisatie of merk in te zetten.

#1 Aanmelden

Het kanaal maakt geen onderscheid tussen zakelijke en particuliere accounts. Download de app via de App Store, Google Play Store of Microsoft Store. Klik op aanmelden en voer je e-mailadres, wachtwoord en geboortedatum in. Kies een gebruikersnaam die goed bij jouw organisatie past en door de doelgroep te identificeren is. Let op! Deze gebruikersnaam is later niet met meer te wijzigen.

#2 Snapchat is fun

.. en moet vooral fun blijven. Snapchat is een kanaal waar humor en plezier voorop staan. Deel luchtige en niet-informatieve content via dit medium. Laat volgers bijvoorbeeld zien wie er achter jouw organisatie zitten en wat er achter de schermen allemaal gebeurt. Dit maakt je organisatie persoonlijk.

#3 Storytelling

Omdat je met Snapchat een combinatie van foto’s en video’s kan maken, is het een goed middel voor storytelling. Neem je volgers mee in een gebeurtenis binnen jouw organisatie.

#4 Laat de werkelijkheid zien

Via Snapchat deel je realtime content. Het kanaal is laagdrempelig, vlug en simpel, dat maakt het populair bij de jonge doelgroep. Het “sociale-waardesysteem” is niet aanwezig, omdat niemand ziet hoeveel ‘likes’ je voor een bericht ontvangt. Verstuur daarom geen perfect gephotoshopte of in scène gezette beelden.

#5 Breng live-verslag uit

Ben jij aanwezig bij een evenement waar jouw volgers ook graag bij willen zijn? Neem je volgers mee door een live-verslag uit te brengen. Ben jij bijvoorbeeld aanwezig tijdens de première van een film? Maak korte interviews met bekende sterren of aanwezigen en deel dit met jouw volgers.

#6 Kies een herkenbaar gezicht

Net als nieuwsprogramma’s een vaste nieuwslezer of -lezeres hebben, kan je voor Snapchat een vast gezicht inzetten. Door een persoon te kiezen die lijkt op iemand binnen jouw doelgroep, vergroot je de betrokkenheid met de doelgroep.

#7 Gebruik de chatfunctie

Ga in gesprek met jouw volgers met behulp van de chatfunctie. Roep de doelgroep op om content te delen en reageer hier vervolgens persoonlijk op. Dit zorgt voor een persoonlijke en informele manier om in contact te komen met jouw doelgroep. De kracht is hierbij om snel en adequaat te antwoorden.

#8 Start een win-actie

Via Snapchat kan je eenvoudig een grappige win-actie opzetten. Post bijvoorbeeld een bericht op ‘mijn verhaal’ waarin je jouw volgers oproept om te reageren met een grappige foto met jouw product. Dit vergroot gelijk de betrokkenheid met jouw merk of organisatie.

#9 Exclusiviteit

Geef jouw volgers exclusiviteit. Geef de Snapchatters bijvoorbeeld een sneak peek van een nog niet gelanceerd product.

#10 Promoot je Snapchat account

Zorg ervoor dat Snapchat gebruikers jou willen volgen. Maak screenshots van jouw ludieke snaps en deel deze via andere kanalen. Link middels Snapcodes en/of deeplinks door naar jouw account om volgers te creëren.

Snapchat in jouw marketingstrategie?

Afhankelijk van de doelgroep en branche waarin je actief bent, is Snapchat mogelijk de moeite waard om mee te nemen in je marketingstrategie. Wil je samen met ons sparren over de inzet van Snapchat voor jouw bedrijf? Neem dan contact met ons op!

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Het gebruik van de backend van Sooqr is vrij eenvoudig. We zien nu al een sterke verbetering in onze zoekfunctie met de periode voordat Sooqr geïmplementeerd was.

Killian Kuipers
Carnavalsland
Review van Carnavalsland over Carnavalsland

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL