Challenge us
menu

Brighton SEO 2022: De top 8 sessies volgens Shari & Madée

Eerder deze maand was het weer tijd voor het grootste halfjaarlijkse SEO-evenement van het Verenigd Koninkrijk: BrightonSEO. Namens Adwise staken Shari en Madée het Kanaal over om zich twee dagen lang te laten meenemen langs alle nieuwe ontwikkelingen, trends en innovaties op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. In deze blog delen ze hun persoonlijke top-8 van de sessies die ze hebben bijgewoond.

 

1. How to Build a Crawler, and also Why You Should - Jess Peck

Jess gaf aan dat SEO-specialisten crawlers gebruiken voor verschillende doeleinden, zoals het checken van schema markup, het analyseren van zoekresultatenpagina’s en het detecteren van broken links. Echter, er zijn ook zaken die crawling tools zoals Screaming Frog niet kunnen uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Ongesamplede data uit Analytics halen
  • Crawls herhalen met verschillende renderings
  • Crawls draaien uit verschillende landen

Door de beperkingen van de huidige bestaande crawlers besloot Jess een eigen crawler te maken. Tijdens de presentatie nam ze ons mee in het stappenplan dat ze heeft gehanteerd:
1. Verkrijg de Google zoekresultaten
2. 
Crawl de top-10
3. Schoon de resultaten op door tags uit te sluiten
4. Analyseer de content

Vervolgens is ze op zoek gegaan naar de programmeertaal die het beste aansloot. Om die te vinden, stelde ze zichzelf drie vragen:

  • Hoe zal de input eruit zien?
  • Hoe moet de output eruit zien?
  • Waar wil ik het op laten draaien en hoe?

De input die de crawler kreeg, waren keywords. Op basis daarvan wilde ze als output zoekresultatenpagina’s, entiteiten en linkende pagina’s verkrijgen. Hiervoo heeft ze de Python-bibliotheek ‘Beautiful Soup’ gebruikt. Deze standaard bibliotheek van Python maakt het mogelijk om gegevens uit HTML- en XML-bestanden te halen. Vervolgens heeft ze voor Selenium gekozen om deze aan te sturen en besloot ze om gebruik te maken van een Chrome Driver. 

Zodra de data beschikbaar is, moet dit eerst worden gestript door het naar een CSV te sturen. Mocht je met een team werken of veel data moeten analyseren, werd er aanbevolen om met Databases te gaan werken als daar voldoende budget voor is.

Vervolgens gaf ze nog verschillende mogelijkheden om de data te analyseren:

  • API’s; door een URL te pingen en de code/bronnen op de url door te schuiten naar een bibliotheek
  • Gebruik te maken van een Software Bibliotheek, zoals SpaCy
  • Zelf een analyserende tool bouwen

Tijdens de talk heeft ze voor de analyse de entiteiten gepresenteerd met de gratis open-source tool SpaCy, wat de volgende output gaf:



Jess gaf aan dat ze tegen verschillende problemen aan liep tijdens het bouwen. De beste raadgever volgens haar hiervoor is: Google! Daarnaast gaf ze nog als tips om gebruik te maken van de documentatie van Read The Docs.

Ze sloot af met een pakkende statement: “Technical SEO is all about understanding how machines work”. Daarnaast gaf ze terecht aan dat het makkelijker is om te begrijpen ‘hoe Google werkt’ als je weet hoe crawlers werken.

Check hier de volledige presentatie van Jess Peck

 

2. SEO Automation Without Using Hard Code - Tevfik

In veel gevallen kost automatiseren veel kennis en vergt de implementatie vaak nog veel tijd. De talk van Tevfik heeft ons veel hands on informatie gegeven die makkelijk te implementeren valt bij verschillende strategieën. Tijdens de presentatie heeft hij de volgende onderdelen behandeld:

  • Xpath
  • G-sheets
  • Zapier
  • Tools

Xpath
Met behulp van Xpath is het mogelijk om verschillende elementen op een site te scrapen. Denk bijvoorbeeld aan: a, p, h (heading), div en li. Het is mogelijk om de Xpath te vinden middels de inspecteren tool in Google Chrome. Echter, is het ook mogelijk op een laagdrempelige manier door te Xpath Helper Chrome Extension te gebruiken wat veel tijd bespaard.

G-Sheets
Het is ook mogelijk om middels een formule in Google Sheets de xpath op te halen. Via deze eenvoudige formule is het mogelijk om in één overzicht verschillende gegevens te scrapen: “=importXML(“URL”;”xpath”). Daarnaast zou je ook middels een script de statuscodes op kunnen halen wat te automatiseren is met triggers.


Zapier
Met Zapier kun je verschillende workflows automatiseren binnen verschillende apps. Denk bijvoorbeeld aan Trello, Gmail en Spreadsheets. Het is ook mogelijk om verschillende SEO Tools te maken met Zapier, waaronder een On-Page SEO checker, Sitemap Wachter en een internal Link Checker.

Bekijk hier de presentatie SEO Automation Without Using Hard Code terug.

 

3. How to go viral on a budget using Digital PR - Alex Hickson

Alex begon zijn talk met de tip dat je altijd eerst moet nadenken over het gevoel dat je wilt uitlokken met je campagne. Zijn onderbouwing was dat de emotie die je wilt opwekken bij je publiek, dezelfde moet zijn als het gevoel dat je als bedenker hebt bij je campagne. Als case is hij aan de slag gegaan met een nieuw merk: ‘2020 Scent’. Hij wilde testen of het mogelijk was om een gevoel uit te lokken bij de doelgroep dat net zo impactvol is als de campagnes van grote namen. Hiervoor heeft hij een budget van 2,16 pond gebruikt en de volgende prestaties bereikt:

  • 300+ links
  • 20+ zendtijd op TV
  • 100+ radiofragmenten

Uiteindelijk resulteerde dit in een totale opbrengst van 20.000 Pond.

Vervolgens ging hij dieper in op het stappenplan dat hij heeft gehanteerd om met weinig budget zoveel opbrengsten te genereren.
1. 
Verbind je idee/product aan een actuele trend
2. Valideer de trend
3. Identificeer je doelgroep
4. Verkoop het verhaal
5. Creëer de perfecte outreach-strategie

Bij de outreach-strategie is de volgorde is cruciaal volgens Alex. Onderstaand stappenplan schetst de outreach-strategie die hij heeft gehanteerd voor de ‘2020 Scent’.



Kortom, viral gaan is wel degelijk mogelijk met een laag budget mits de strategie goed is afgestemd op de doelgroep, actualiteiten en stakeholders.

Bekijk hier de volledige presentatie van Alex Hickson

 

4. How to determine search intent for a B2B audience - Adriana Stein

Adriana begon haar talk met de vraag of het publiek wel eens rekening houdt met de B2B-zoekintentie bij het ontwikkelen van de SEO-contentstrategie en welke moeilijkheden hier dan bij worden ondervonden. Het afstemmen van de B2B-zoekintentie en de koopintentie kunnen namelijk een uitdaging zijn voor SEO’s omdat:  

  • Er meerdere beslissers zijn in de B2B waardoor funnels complexer zijn
  • Het verschil tussen B2B- en B2C-zoekintentie soms lastig te onderscheiden is 

Om de zoekintentie voor een B2B-organisatie toch goed te bepalen, deelde Adriana de volgende informatie:

De zoekintentie van je B2B-publiek bepalen
Help de klant met hun zoekintentie:


Adriana gaf een voorbeeld om te onderstrepen hoe moeilijk het kan zijn om de juiste zoekintentie te achterhalen van een B2B-bedrijf. Ze nam een Tech bedrijf als voorbeeld: 

Het probleem van een Tech bedrijf is dat ze vaak een grote inkoopafdeling hebben, waardoor er meerdere buyer persona’s te identificeren zijn. Daarnaast in de inhoud vaak complex en gericht op bepaalde technische kenmerken.

Bij het bedrijf waar Adriana werkt (AS Marketing Agency) hebben ze de zoekintenties voor het techbedrijf  op de volgende manier aangepakt: 

Stap 1: Stroomlijn de buyers personas
Buyer persona's moeten vaak worden geüpdate en worden ingedeeld in eindgebruikers, influencers en besluitvormers

Stap 2: Zoekwoordenonderzoek en clustering
Hierbij zijn ook de lage zoekvolumes vaak erg relevant en mogen zeker niet worden overgeslagen. In de B2B zijn de keywords met een laag zoekvolume juist specifiek voor de branche.

Stap 3: Zoekwoorden map
Er zijn in de B2B branche vaak meerdere keywords voor 1 product in een verschillende context. 

Een voorbeeld hiervan: 
Hoofdzoekwoord
Omnichannel customer engagement, 140
Gerelateerde zoekwoorden
Omnichannel customer engagement software, 10
Digital customer engagement solutions, 10
Mobile customer engagement solutions, 10 
Customer engagement solutions, 170
Digital customer engagement solutions, 140
SEO content titel
The Power of Omni Channel Customer Engagement Solutions
Sales funnel stadium
Awareness

Stap 4: content creëren
Kans: vergroot het product bewustzijn op basis van de gebruiksscenario's
Focus keyword: Omnichannel customer engagement
URL: omni-channel-customer-engagement-solutions
H1: The Power Of Omni Channel Customer Engagement Solutions
Hoofdzoekwoord: customer support automation, 90
Gerelateerde zoekwoorden: 
Customer service chatbot, 590
Customer service and support automation, 50
Automated customer support services, 20
Automated customer support system, 20
SEO content titel: Unlock the Power of Customer Support Automation with the Leading Customer Service Chatbot 
Sales funnel stage: Consideration

Bekijk de volledige presentatie van Adriana Stein hier

 

5. Goodbye SEO F*ck ups! Learn to set a SEO quality Assurance Framework - Aleyda Solis

Maar liefst 85% van de SEO Marketeers heeft op z’n minst één gemiddeld tot hoog SEO-incident gehad het afgelopen jaar. Dit varieert van indexeerbare tot crawlbare issues, URL detectie, link tot content en metadata fouten. Volgens Aleyda zit de basis in drie kernwaarden: opleiden, valideren en monitoren. Het is belangrijk om een checklist op te stellen, zodat er vanuit verschillende disciplines kan worden gecheckt of alles goed verloopt. Daarnaast werd het aanbevolen om Web Crawls in te plannen en te valideren/vergelijken met releases, ook als er geen SEO-taken in meegenomen zijn. 

Mocht je site erg groot zijn, is het mogelijk om met unit tests de veranderingen te checken. Dit kan via het
United Tests template. Door ingeplande crawls van tools, zoals Screaming Frog, aan het bestand te koppelen, kun je geautomatiseerd je pagina’s checken op eventuele veranderingen. Vervolgens kun je met Zapier een trigger instellen die je een melding stuurt via bijvoorbeeld Slack, zodra er een relevante cel verandert.

Ook is het mogelijk om in GA4 custom notificaties in te stellen bij bijvoorbeeld dalingen in organische bezoeken of omzet. 

Daarnaast kun je nog Google Trends in combinatie met Glimpse gebruiken om eventuele veranderingen in zoekgedrag direct binnen te krijgen.

Uiteindelijk heeft ze alles ondergebracht in onderstaand kwaliteitsraamwerk:



Bekijk de volledige presentatie van Aleyda Solis hier

 

6. How to use search intent to dominate Google Discover - Felipe Bazon

Felipe Bazon gaf aan dat de content in Google Discover voornamelijk is gebaseerd op wat Google AI-systemen beschouwen als een goede match met de intentie van een gebruiker. Met andere woorden geeft Google Discover content aan je feed die gebaseerd is op je zoekgeschiedenis. Je hoeft hier dus niet op te ranken.

Maar hoe kan Google Discover dat SEO 'spel' veranderen? Het antwoord hierop is volgens Felipe om een nog grotere kruising te creëren tussen SEO en Content Marketing en het forceren van het opnemen van persona's in je strategieën. Ook is zoekintentie en het genereren van een unieke vorm van betrokkenheid tussen klanten en een merk is van belang volgens Felipe.



Zoekintentie gebruiken om Google Discover te optimaliseren
Voor het optimaliseren van de Google Discover web stories wordt de zoekintentie gebruikt. Felipe gaf het volgende voorbeeld:

Stel, een bedrijf wil informationele content delen en de gebruiker heeft de intentie om een droomhuis of flat te huren. Dan moeten hier contentclusters voor worden gemaakt: 

  • De beste steden
  • De veiligste steden
  • De veiligste buurten
  • De beste scholen
  • Interieurdecoratie tips

De contentclusters moeten samenhangen waarbij de juiste content moet worden gemaakt. Wanneer er een match is met de clusters en het zoekgedrag van de gebruiker wordt de content getoond in de discover stories

Overige Google web stories tips
Tot slot gaf Felipe ons nog twee tips mee die betrekking hadden om het gebruik van Google web stories
- Tip 1: optimaliseren: consistent en frequent plaatsen (1 à 2 keer per week)
- Tip 2: Maak een aantrekkelijke posterpagina voor een grotere CTR

 

7. Brand vs. SEO - How to win allies and influence brand guardians - Becky Sinns

In de talk van Becky Sinns stond de Nudge Theory centraal. Dit is een motivatietechniek gericht op gedragspsychologie, waarbij mensen op een positieve wijze worden beïnvloed om zich op een bepaalde manier te gedragen. Ze past deze theorie toe door vijf stappen te volgen:

1. Leer je doelgroep kennen
Ga op onderzoek uit naar keywords, intentie en persona’s, maar ga niet uit van enkel zoekvolumes. Denk de klantreis uit voor een persoon. Houd daarbij goed oog voor dat waar je doelgroep enthousiast van wordt, zodat je dit kunt meenemen in de presentatie van een dienst of product.

2. Gedachten lezen
Zorg ervoor dat je zo getraind bent in de relatie met de doelgroep en het product/dienst dat je in staat bent problemen te signaleren voordat het een openbaar probleem wordt. Hierbij is het essentieel dat SEO onderdeel wordt van je merkstrategie.

3. De case presenteren
Bij het presenteren van de case is het belangrijk dat je niet alleen als een SEO Marketeer denkt, maar ook als een Brand Owner. Focus hierbij op een datagedreven aanpak, maar let op; een valkuil volgens de nudge theory is dat je kijkt vanuit één standpunt. Check dus altijd data vanuit verschillende invalshoeken om een zo betrouwbaar mogelijke uitkomst te krijgen. Toon daarbij tevens aan wat de positie is ten opzichte van de concurrenten in het kader van ‘behoeden’ volgens de theorie. Daarnaast is het nog belangrijk om in te gaan op de risico’s van ‘verkeerde beslissingen’ die gemaakt kunnen worden. De tip die tijdens de talk werd gegeven, was het presenteren van één route tijdens de presentatie die gebalanceerd is voor de business. 

4. De kunst van een compromis 
Becky gaf een mooi voorbeeld van een klant die appartementen verkocht en erg veel waarde hechtte aan dat woord. Flats was volgens hen geen geschikte term voor de business. Echter zat er op flats + {relevant keyword} nog veel potentie.Uiteindelijk hebben ze afgresproken om op basis van het zoekvolume om die termen te optimaliseren in de metagegevens, alt-tags, anchor tekst, outreach content en blogs met een goede balans.


5. Impact
De kern van dit onderdeel was transparantie. Daarmee bouw je namelijk vertrouwen op tussen Brand en SEO. Deel goede SEO prestaties en benadruk hierin vooral de balans tussen SEO en Brand.

 

8. Web design for people and planet - Tom Greenwood

Tom Greenwood startte zijn talk met het bewustmaken van het publiek over het feit dat er vaak wordt gedacht dat het internet virtueel en dus niet tastbaar is, maar dat er vergeten wordt dat het ook een fysiek systeem is dat bestaat uit datacentra, netwerken en apparaten die enorm veel energie nodig hebben en veel uitstoten. De jaarlijkse emissie van het internet is vergelijkbaar met de emissie die Duitsland in een jaar produceert en zelfs gelijkwaardig aan die van de wereldwijde luchtvaart in een jaar. 

Er wordt veel aandacht besteed aan het opwarmen van de aarde in combinatie met het vliegverkeer, maar er wordt weinig tot geen aandacht besteed aan de bijdrage van ICT en het internet aan de opwarming van de aarde. 

Datacentra, transmissienetwerken en apparaten zoals laptops en smartphones verbruiken de meeste energie. Hier valt dus ook de grootste besparingswinst te behalen. Tom legt uit hoe dit kan worden gedaan:

In webdesign kan energie worden bespaard door de server belasting te reduceren via het het verminderen van de hoeveelheid gegevensoverdrachten via het netwerk. Ook het terugbrengen van de energie die wordt gebruikt door apparaten van eindgebruikers wanneer zij toegang krijgen tot de websites of webapplicaties zal de uitstoot verminderen. Voordelen

  • Energieverbruik wordt verminderd,
  • Verbetering van de prestaties doordat websites sneller worden: goed voor het zakendoen en de gebruiksvriendelijkheid

Het bereiken van een lager energieverbruik
De gemiddelde sitesnelheid is in de afgelopen jaren erg verslechterd door de page size. Volgens Tom kunnen onder andere de volgende zaken helpen om een lager energieverbruik te realiseren:

  1. Het stroomlijnen van de customer journey: hoe meer gestroomlijnd de customer journey is, hoe sneller de klant zijn doel behaald op een website en niet onnodig pagina's bezoekt waarbij er veel onnodige data moet worden geladen wat weer extra energie kost. 
  2. Efficiënte afbeeldingen: afbeeldingen zijn meestal de grootste dataverbruikers. Gebruik daarom minder afbeeldingen, meer vectorafbeeldingen en CSS in plaats van foto's en ontwerp je foto's in de kleinste versie. 
  3. Efficiënte video's: ook video's kosten veel data. Vermijd daarom het automatisch afspelen van video's, comprimeer videobestanden, stream met lagere definitie en reduceer de tijd van een video. 
  4. Vervang video's door animaties: animaties zijn een goed alternatief voor het vervangen van video's. Feitelijke informatie kan soms zelfs beter worden overgebracht door een animatie dan door een video. Voordelen van animaties zijn dat ze minder data verbruiken, SEO-vriendelijk zijn, toegankelijk zijn en een controleerbare tijdlijn hebben. 
  5. Gebruik kleuren met een lagere energie: Google Analytics Dark mode kost bijvoorbeeld meer elektriciteit dan de normale modus

Wil je weten welke CO2-voetafdruk jouw website heeft? Check het dan in deze tool. Als je nieuwsgierig bent naar hoe we websites en webservices kunnen maken die beter zijn voor mens en planeet,  dan is het boek 'Sustainable Web Design' van Tom Greenwood een goede tip. 

Bekijk de volledige uitleg van Tom Greenwood in deze video, aangezien de presentatie van Tom Greenwood niet online komt.

En daarmee sluiten we ons top-8 van BrightonSEO sessies af. Voor ons was het weer een erg interessant en leerzaam event en we hopen dat jij door het lezen van deze blog ook weer tot nieuwe inzichten bent gekomen. Heb je een vraag naar aanleiding van de blog of wil je eens met ons sparren over een SEO? Neem dan hieronder contact met ons op.

Hulp nodig bij een SEO vraagstuk?

Ik ben Shari, SEO specialist bij Adwise, en help je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021