Universiteit Twente

User testing met internationale studenten

Samen met University of Twente leren van studenten

De University of Twente (UT) heeft een groot aantal internationale studenten. Potentiële (internationale) masterstudenten willen graag weten of zij voldoen aan de criteria en toelaatbaar zijn voor een studie aan de UT. Daarom maakt de UT gebruik van een online tool die masterstudenten kunnen invullen. De vragenlijst is aan verbetering toe en wij hielpen om deze online tool beter te maken met behulp van user testing. In deze case lichten wij 3 van de (totaal) 40 verbeterpunten voor je uit. 

Rick Mos, University of Twente

"Adwise heeft met deze user test duidelijk inzichtelijk gemaakt waar en hoe we de e-check kunnen verbeteren"

Op jacht naar obstakels

User testing is zeer geschikt om obstakels te vinden. Begrijpen de studenten wat ze moeten invullen? Zijn ze in staat om alles in te vullen? Maken ze de e-check af? Hebben ze behoefte aan contact en zo ja, kunnen ze eenvoudig contact opnemen met de UT? We selecteerden 5 studenten. Zij kwamen uit: India, Ierland, Amerika, Duitsland en Thailand. Aan de hand van een testscript gingen ze door de website en de e-check. We mochten de test-, en observatieruimte van de UT gebruiken en zetten onze eigen mobiele UX Lab inclusief eyetracking in om alles tot in de details te kunnen volgen. 

Ben ik toelaatbaar? 

Als je studenten vraagt, kun je een doelgroep met gedegen digitale vaardigheden verwachten. Hoewel niet heel duidelijk aangegeven op de website, vonden ze de e-check snel. Het invullen vormde ook geen probleem. Het venijn zat in de staart. Want na het invullen van een aantal vragen kregen ze een advies: toelaatbaar óf niet toelaatbaar. Maar waarom ze dit advies kregen, was niet duidelijk. Bij een doelgroep die graag het waarom van zaken wil weten, valt dit niet goed. “It was pretty useless because I filled in questions, but it didn’t tell me why I got the result I got. What would I have to change to become eligible?"

Experimenteren met de uitslag

Experimenteren met de uitslag

Vervolgens ging de doelgroep experimenteren. "Als ik de test wéér doorloop maar dan andere antwoorden geef, verandert de uitslag dan?" Dit bleekt natuurlijk het geval. Sterker nog, een aantal vragen waren op meerdere manieren te interpreteren. Maar het antwoord was doorslaggevend voor het advies. Toen dat duidelijk werd, namen de studenten de e-check niet meer zo serieus. Het gevolg hiervan is dat het afbreuk doet aan het imago van de UT en dat ze alternatieve kanalen moesten bewandelen om er achter te komen of ze toelaatbaar waren. Precies wat de UT niet wilde. 

Waarom is dit een verplicht veld?

Een ander obstakel werd gevormd doordat er in het begin van de e-check werd gevraagd om e-mailadres en telefoonnummer. Dit was goed bedoeld, namelijk als service: de resultaten worden na het invullen per e-mail verzonden naar de kandidaat. Maar omdat dit niet duidelijk was voor de studenten, zagen ze dit als een obstakel in het proces. Dit is sowieso een issue met adresgegevens: geef altijd aan waarom je deze informatie vraagt. 

Hulp met scannen

Hulp met scannen

Verder vonden de studenten het een aantal keren lastig om een pagina te scannen. Want echt lezen, zoals in een boek, wordt niet tot nauwelijks gedaan op een website. Het kostte studenten in dit voorbeeld veel tijd om de juiste optie te kiezen, omdat soms tot 12 opties niet alfabetisch of anderzijds scanbaar opgesomd waren. Dus moesten alle opties gelezen worden. Duurt lang en is lastig voor de studenten.

De doelgroep begrijpen

Door de user tests leerden we ook veel over de mindset van de doelgroep en wat zij belangrijk vinden aan een website en aan de masterstudie die ze willen volgen. Zo viel het op dat de ranking (hoe hoog zijn de universiteit en mijn studie internationaal aangeschreven) van groot belang is. Ook vonden studenten het belangrijk dat de studie of de stad iets 'unieks' heeft, wat andere universiteiten of studies niet hebben. 

Wil jij ook een succesvollere website?

User testing hielp in dit project om te leren van studenten en een bestaande tool nog beter te maken. Want hoe beter de tool gebruikt wordt, des te minder vragen er gesteld worden. Bovendien heeft dit project veel inspiratie opgeleverd voor verdere verbetering en ook voor andere projecten. Wil jij ook je website, webshop of app laten testen door gebruikers en wil je dit project graag laten begeleiden door onze professionals? Neem dan contact met ons op. 

Universiteit Twente (UT)

De Universiteit Twente is een jonge en ondernemende universiteit die jonge mensen voorbereidt op die toekomst. Dit doen zij door innovatief, aantrekkelijk en toekomstgericht onderwijs en door een globale rol te vervullen in technologisch én maatschappelijk onderzoek. Ruim 2.950 wetenschappers en professionals zorgen samen voor baanbrekend onderzoek, relevante innovatie en inspirerend onderwijs voor meer dan 9.000 studenten.

Samen de User eXperience van jouw website, webshop, intranet of app verbeteren?

Samen de User eXperience van jouw website, webshop, intranet of app verbeteren?

Vertel onze UX experts wat meer over jouw case, zodat we samen kunnen bepalen wat de beste aanpak is.

Neem contact op