Hekwerkonline

In zes weken tijd een complete e-commerce strategie om de markt te betreden

Nieuwe e-commerce organisatie

Nieuwe e-commerce organisatie

Het optimaal bedienen van de hele Nederlandse en Duitse consumentenmarkt is een grote uitdaging. Hiervoor moeten belangrijke keuzes gemaakt worden die van invloed zijn op de e-commerce strategie. Hekwerkonline schakelde hiervoor de hulp van Adwise in. Met als wens om vóór de start van de lente (het belangrijkste seizoen voor Hekwerkonline) de webshop te lanceren.

Voordelig online hekwerk bestellen

Voordelig online hekwerk bestellen

Hekwerkonline biedt een breed assortiment tuinafscheiding voor de consument. Door het gemak waarmee de consument online de bestelling kan plaatsen, heeft deze webshop een unieke gebruikservaring. Wanneer daar ook nog een scherpe prijs aan toe wordt gevoegd, bewijst Hekwerkonline een aanbieder te zijn waar elke consument zijn geschikte tuinafscheiding kan vinden. Hekwerkonline wil de consumentenmarkt in Nederland, Duitsland en later de rest van Europa optimaal bedienen. Hoe? Door een complete e-commerce strategie: van strategie, tot uitvoering naar realisatie.

E-commerce strategie

E-commerce strategie

Als je een nieuwe e-commerce organisatie vanaf de grond wilt opstarten, moet alles tot in de details kloppen. Alle processen moeten perfect op elkaar aansluiten. Daarom vroeg Hekwekwerkonline ons om de complete strategie uit te stippelen. Van marktonderzoek tot logistiek en digital marketingplan. Binnen slechts zes weken is een compleet nieuw e-commerce organisatie (inclusief propositie, platform en digitale strategie) gelanceerd. 

Strategie en aanpak

#1: Marktonderzoek

Eerst is gestart met een tweetal strategische sessies waarbij is onderzocht met welk doel Hekwerkonline de markt wil betreden en op welke markt de focus ligt. Hekwerkonline heeft als ambitie de Nederlandse (en later Duitse en Europese) consumentenmarkt ‘Home & Garden’ te betreden.

In fase één is onderzocht hoe deze markt eruit ziet. Hierbij is gekeken naar het zoekgedrag van de doelgroep, concurrentie en waarop Hekwerkonline zich kan onderscheiden.

#2: E-commerce fundament

Samen met Hekwerkonline is het fundament voor een sterke e-commerce organisatie gebouwd. Er zijn keuzes gemaakt op het gebied van propositie, organisatie en technologie. Zoals keuze voor het e-commerce platform, logistiek, klantenservice, KPI’s en user experience.

#3 Communicatie concept

In fase drie is de propositie uitgewerkt naar iets tastbaars: een compleet designconcept. Aan de hand van dit design, de compleet uitgewerkte sitemap en lijst met functionaliteiten, zijn wij samen met Velten Media succesvol aan de slag gegaan met de bouw van de Magento 2 webshop.

#4 Digitale strategie

Nu het e-commerce fundament staat is het belangrijk om te zorgen dat bezoekers de webshop weten te vinden. Met de customer journey als rode draad is een digitale strategie met de nieuwste technieken uitgewerkt.

Vervolg: #5 Exploitatie en fasering

In deze fase is een KPI dashboard gerealiseerd, hierdoor is het mogelijk om gericht te sturen op basis van prognoses en verwachtingen op basis van actuele data.

Animatie Hekwerkonline

Resultaat

In zes weken tijd heeft een compleet nieuwe e-commerce organisatie de markt betreden. De webshop is 19-02-2018 live gegaan. Ruim voor het hoogseizoen (voorjaar) was de webshop up & running en de eerste maanden zijn de prognoses al ruim overtroffen!

“In Adwise hebben we een perfecte strategische sparringpartner gevonden die ons op het digitale vlak écht voorop heeft gezet. Van strategie tot realisatie!”

Wat is jouw e-commerce uitdaging?

Wat is jouw e-commerce uitdaging?

Kom eens vrijblijvend sparren om te ontdekken hoeveel rendement er voor jouw organisatie te behalen valt!

Vrijblijvend sparren