De verkiezingen op social media: inhoud ondergeschikt aan partijen

De verkiezingen op social media: inhoud ondergeschikt aan partijen

vrijdag 7 september 2012

Van Es Marketing Services heeft in samenwerking met Adwise Internetmarketing een social media analyse uitgevoerd naar de grote politieke partijen, de lijsttrekkers en enkele politieke thema’s. Waar communiceert men over en hoe liggen de verhoudingen? Hoeveel wordt er over de partijen, lijsttrekkers en politieke thema’s gesproken op social media en in welke hoedanigheid?

De peilingen & social media netwerken

Komt het sentiment op Social Media overeen met de peilingen?

EenVandaag presenteert in samenwerking met Intomart GfK wekelijks de resultaten van hun peiling met de verwachte zetelverdeling in de Tweede Kamer. Op basis van de omvang van het berichtenverkeer over de politieke partijen met positief sentiment op social media netwerken komt de zetelverdeling dicht in de buurt van de peilingen van EenVandaag. De meting is verricht over een periode van vijf dagen voor de uitslag van de peiling van EenVandaag. In de analyse over de periode 1 t/m 5 september zijn ruim 220.000 berichten waarin een politieke partij is genoemd geanalyseerd.

Peilingen vs sentiment Social Media

Prognose zetelverdeling op basis van Social Media

Prognose zetelverdeling per 5 september

Volgens de peiling van EenVandaag op 5 september komt de VVD als grootste partij uit de bus met 34 zetels. De social media analyse komt uit op 33 zetels. Bij de social media analyse komen het CDA, D66, Groen Links en de Partij voor de Dieren iets beter uit de bus dan bij de peiling van EenVandaag. De verschuivingen die de afgelopen weken zijn gemeten door EenVandaag zijn ook goed zichtbaar op social media. Van de zes grootste partijen ziet de ontwikkeling op social media van het positieve sentiment, vertaald naar aantal zetels er als volgt uit.

Ontwikkeling zetelverdeling op Social Media

Ontwikkeling zetelverdeling op basis van Social Media

Ontwikkeling zetelverdeling op basis van positief sentiment in het berichtenverkeer over de partij.

Zetelverdeling op basis van lijsttrekkers

Naast het aantal berichten over de politieke partijen met positief sentiment is het ook interessant tekijken naar de lijsttrekkers nu de lijsttrekkersdebatten in volle gang zijn. De groei van het aantal zetels voor de PVDA en de afname bij de SP zijn goed te zien. Opvallend is dat de VVD in de social media analyse iedere week is gegroeid. In hoeverre spelen de lijsttrekkers een rol in de ontwikkeling van het aantal zetels? Bij de social media analyse van de lijsttrekkers van de zes grootste partijen ontstaat dan een geheel andere zetelverdeling.

Ontwikkeling zetelverdeling & populariteit lijsttrekkers

Zetelverdeling populariteit lijsttrekkers Social Media

Ontwikkeling zetelverdeling op basis van positief sentiment in het berichtenverkeer over de lijsttrekker.

Opvallend is dat, als het om een zetelverdeling gaat op basis van de omvang van het berichtenverkeer over de lijsttrekkers met een positief sentiment, er alleen maar een rechtse coalitiemogelijk is met een ruime meerderheid. Geert Wilders als lijsttrekker scoort beduidend meer virtuele zetels als persoon dan zijn partij de PVV. Mark Rutte van de VVD kan nog het meest gerust zijn. Zowel zijn partij als hij zelf als lijsttrekker staan goed in de peilingen.

Omvang & verdeling politiek berichtverkeer 

Zouden de verkiezingen niet meer over de inhoud moeten gaan? We hebben enkele politieke thema’s meegenomen in de social media analyse en de omvang van het berichtenverkeer afgezet tegen de omvang van het berichtenverkeer over de politieke partijen en de lijsttrekkers. Als politieke thema’s zijn de woningmarkt, hypotheekrenteaftrek, pensioenleeftijd, werkgelegenheid en zorg in de analyse meegenomen. Onderstaand figuur toont de procentuele verhouding van het berichtenverkeer over de afgelopen periodes.

Verdeling politiek berichtverkeer op Social Media

Verdeling politiek berichtverkeer op Social Media

Verhouding omvang van het berichtenverkeer.

83 Procent van het berichtenverkeer over de politieke thema’s gaat over de zorg, klaarblijkelijk is dit onderwerp een belangrijk issue in de campagnes. Echter, in de verkiezingstijd wordt er op social media nauwelijks gesproken over de politieke thema’s en de inhoud van de verkiezingsprogramma’s. Het gaat in bijna 80 procent van alle berichten over partijen. Sinds de verkiezingsdebatten neemt het aandeel van de berichten over de lijsttrekkers wel wat toe, maar een grote meerderheid van de berichten gaat over de partijen.

Categorieën

Twitter

 

Certificeringen & Kwalificaties

Volg ons op Twitter LinkedIn Facebook Youtube RSS
Nieuwsbrief Blijf op de hoogte van Adwise en internetmarketing ontwikkelingen.
E-mailadres  
 
 
Copyright © 2005-2014 Adwise Internetmarketing Sitemap | Disclaimer | Privacy Statement | Cookiebeleid