Digital Advertising Roundup juli 2019

Digital Advertising Roundup juli 2019

De maand juli zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Facebook, Pinterest, Google Ads en Microsoft Advertising.

 

Facebook past advertentieformaten voor maximale schermvulling aan

Facebook staat het vanaf 19 augustus 2019 niet langer toe om in de mobiele feed te adverteren met visuele uitingen die een 2:3-formaat hebben. Deze uitingen zullen gemaskeerd worden. Het maximale formaat definieert Facebook vanaf dat moment op een 4:5-verhouding. Dit formaat kan tevens worden ingezet op Instagram. Daarnaast zal Facebook in de newsfeed nog hooguit 3 regels tekst tonen. In deze regels zullen adverteerders gebruikers moeten verleiden om door te lezen of klikken, omdat een vierde regel pas zichtbaar wordt na een klik op ‘Meer lezen’. Met deze wijzigingen zorgt Facebook naar eigen zeggen voor meer ad effectiveness en consistentie op de mobiele tijdlijn.

Advertising roundup

Google rolt TrueView for action videocampagnes uit naar mobiele apps en websites

Google gaat adverteerders in de komende maand de mogelijkheid geven om hun TrueView for action videocampagnes ook uit te rollen naar videopartners van Google. Dat betekent dat videoadvertenties met een call to action niet langer alleen in YouTube-video’s zijn in te zetten, maar ook in mobiele apps en op publisher websites buiten YouTube. Deze apps en websites zijn, zoals Google het formuleert, met zorg uitgekozen en voldoen aan de kwaliteitsstandaarden die Google stelt. Case studies hebben ondertussen uitgewezen dat CPA’s flink kunnen dalen dankzij deze uitbreiding binnen TrueView for action videocampagnes. Bij nieuwe campagnes zal het vinkje bij ‘Videopartners in het Display Netwerk’ automatisch aan staan, bij bestaande campagnes zul je dit zelf moeten aanzetten.

Advertising roundup

Pinterest lanceert nieuwe campagne manager voor mobiele apparaten

Pinterest heeft een nieuwe tool geïntroduceerd waarmee adverteerders campagnes op hun mobiele apparaat kunnen maken en beheren. Adverteerders kunnen een pin uit hun bedrijfsprofiel kiezen en er een campagne voor maken door geautomatiseerde of aangepaste targetingopties, dagbudget en de duur van de campagne te selecteren.

Advertising roundup 

Daarnaast kunnen adverteerders ook factuurgegevens invullen om de advertentie uit te voeren zonder hun account te hoeven openen vanaf een desktop apparaat. Naast het maken van campagnes ben je als adverteerder ook in staat om url’s te wijzigen en budgetten of targeting aan te passen wanneer dit nodig is. Of kun je campagnes pauzeren vanaf je mobiele apparaat.

Gepersonaliseerde homepage Google Shopping live in Verenigde Staten

Tijdens Google Marketing Live in mei werd al aangekondigd dat Google Shopping gepersonaliseerd zou gaan worden. In Frankrijk was de gepersonaliseerde versie al uitgerold en nu volgt ook Verenigde Staten met een volledig gepersonaliseerde Google Shopping homepage. Wanneer je bent ingelogd of Google Shopping bezoekt, krijg je een volledige nieuwe shopping ervaring. In Nederland heeft deze weergave zijn intrede nog niet gedaan. Zie onderstaande afbeeldingen voor wat eraan gaat komen.

Advertising roundup

Advertising roundup

Met de nieuwe Shopping-ervaring kunnen gebruikers onder meer direct aankopen doen binnen het Google-platform, een update waar we eerder al over schreven. Bij een directe aankoop via Shopping betalen adverteerders een marge aan Google, dat vervolgens garant staat voor de leveringskwaliteit van de aangesloten webshops. Voor directe aankopen via Shopping dienen adverteerders zich aan te melden bij Shopping Actions. Het is nog niet duidelijk wanneer dit in Nederland beschikbaar is.

Advertising roundup

Een andere Shopping-update is er binnen de reviews. Nu is het namelijk ook mogelijk om foto’s aan de productreviews toe te voegen. Eerder was het al mogelijk om, als adverteerder, reviews van klanten toe te voegen aan Shopping-advertenties. De reviews met afbeelding zijn toegankelijk via  ‘Meer weergeven’ op mobiele apparaten of door op de ster beoordelingen in een vermelding te klikken.

Advertising roundup

Ad customizers beschikbaar in alle Microsoft Advertising accounts

Ad customizers zijn al enkele jaren beschikbaar in Google Ads, en sinds kort kunnen adverteerders deze ook gebruiken voor Microsoft Advertising. Echter, deze functionaliteit was nog niet voor alle adverteerders beschikbaar. Microsoft heeft in juli aangekondigd dat deze functionaliteit beschikbaar wordt voor alle adverteerders wereldwijd.

Advertising roundup

Ad customizers kunnen worden toegepast op onder andere doelgroepen, locaties, zoekwoorden, advertentiegroepen en campagnes. Wanneer je in Google Ads al gebruikmaakt van Ad customizers, kun je deze importeren in Microsoft Advertising middels de Google importfunctie.

Microsoft Advertising introduceert 6 nieuwe metrics en behoudt gemiddelde positie wél

Microsoft Advertising heeft 6 nieuwe metrics geïntroduceerd die adverteerders meer inzicht geven in de prestaties van campagnes. Deze metrics brengen beter in in beeld op welke plekken de advertenties zijn weergegeven op de zoekresultatenpagina. Het gaat onder meer om het aandeel in topposities en absolute topposities. Die staan respectievelijk voor het aantal weergaven boven de organische zoekresultaten en het aantal weergaven op de nummer 1-positie, ten opzichte van het totale aantal keren dat advertenties daar hadden kunnen staan. Hoewel Microsoft aangeeft dat het met deze metrics meer in de buurt komt van Google Ads, is er één uitzondering. Microsoft Advertising neemt namelijk, in tegenstelling tot Google, géén afscheid van de gemiddelde positie: “Omdat we steeds weer feedback ontvangen die laat zien dat deze informatie belangrijker is voor jou.”

Advertising roundup

Google Ads laat na instellen dagbudgetten nu ook maandbudgetten toe

Vanaf heden is het mogelijk om maandbudgetten in te stellen in Google Ads. Hiermee stel je dus als adverteerder je totale maandbudget in. In het verleden kon je alleen budgetten per dag instellen. Dit bedrag berekende je, en bereken je nog steeds, door het maandbudget van de adverteerder te delen door het gemiddelde aantal dagen van de maand (30,4 dagen gemiddeld per maand). Hiermee werd uiteindelijk je dagbudget bepaald. Met de komst van maandbudgetten hoef je dit dus niet meer te doen. Het budget wordt automatisch verdeeld over het aantal dagen.

Advertising roundup\

Advertising roundup

Deze nieuwe functionaliteit is nog niet beschikbaar voor alle Google Ads-accounts.

Wil je meer weten over maandbudgetten of dagbudgetten? Neem vrijblijvend contact op met één van onze specialisten!

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle inzet van digital advertising? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking