
Wil jij ook écht grip krijgen op je data?
Christiaan, Analytics Marketeer, helpt je graag!
Blijf op de hoogte van alle data ontwikkelingen met onze maandelijkse Data Roundup. In deze Roundup vertellen onze specialisten meer over Google Ads Remarketing en Server Side GTM, de TikTok Ads dataconnector van Fivetran en de impact van iOS15 op e-mailmarketing.
Nadat eerder al Google Ads Conversion tracking in Server Side GTM beschikbaar werd, is sinds deze maand ook Google Ads Remarketing mogelijk via de Server Side GTM. De implementatie is vrijwel gelijk aan die van Google Ads Conversion tracking, waarbij opnieuw gebruik wordt gemaakt van een hybride oplossing tussen server side en het aanroepen van de browser. Uitgebreide instructies over het configureren van Remarketing via Server Side, vind je in het uitstekende artikel van Simo Ahava.
De ELT oplossing Fivetran rolde afgelopen maand een nieuwe connector uit voor TikTok Ads. Met de TikTok Ads ETL-integratie kunnen gebruikers de ruwe data van advertentie statistieken semi real-time opslaan, zodat marketing teams kunnen analyseren hoe succesvol TikTok Ads campagnes zijn en data gedreven beslissingen kunnen maken. Naast TikTok Ads beschikt Fivetran over 150+ diverse connectoren voor marketing-, business- en supporttools. Meer weten? Neem contact op met de data specialisten van Adwise.
De toepassingsmogelijkheden voor Server Side tagging zijn bijzonder divers. Naast de voordelen op gebied van performance, levensduur van cookies, first-party data en privacy, is het ook mogelijk om metingen te doen die normaal gesproken niet in bereik zijn. Zo heeft Simo Ahava een proof of concept geschreven over de vraag hoe je de impact van Adblockers kunt meten op content, middels Server Side GTM. Hoewel CMP zoals Cookiebot en OneTrust vaak statistieken rapporteren over de voorkeuren van gebruikers, is vrijwel zelden inzichtelijk hoe vaak Google Tag Manager en/of de CMP zelf wordt geblokkeerd. Dit artikel biedt oplossing om dit meetbaar te maken.
Google Analytics beschikt al enige tijd over eigen LTV-rapportage mogelijkheden. Op basis van de verzamelde data in Google Analytics wordt daarmee de LTV berekend voor klanten. De praktijk wijst echter uit dat deze data regelmatig onvolledig is en afwijkt van de werkelijke LTV uit bijvoorbeeld back-office applicaties. De oplossing? Importeren van deze back-office Lifetime Value-statistieken en deze rapporteren in Google Analytics. In dit artikel legt Jason Dolan uit hoe je eenvoudig je Google Analytics rapportages verrijkt met Lifetime Value-statistieken.
Op 20 september rolde Apple een nieuwe iOS 15 versie uit, met diverse nieuwe features waaronder de ‘Hide My Email’ functionaliteit. De nieuwe features hebben mogelijk een behoorlijke impact op de performance resultaten van e-mailcampagnes. Eén van de verwachtingen is dat Open Rates voor e-mailcampagnes flink zullen stijgen door inaccurate metingen, vanwege de nieuwe features. Weten hoe je om moet gaan met deze veranderingen? Op Dailybits.be is een uitgebreid artikel te lezen waarin de impact van de veranderingen wordt besproken.
Christiaan, Analytics Marketeer, helpt je graag!
#1 Fullservice Digital Agency 2021