Challenge us
menu

Data Roundup oktober 2022

Data Roundup oktober 2022

De maand oktober zat op het gebied van data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Store Visits niet meer beschikbaar in Google Analytics

Google heeft ervoor gekozen om Store Visits (Winkelbezoeken) niet langer door te zetten. Zo blijkt uit de support documentatie van Google Analytics. Vanaf 31 oktober 2022 worden Store Visits niet meer gerapporteerd in Universal Analytics. Historische data blijft wel bewaard, maar het is onduidelijk of Store Visits ooit nog terugkomen in GA4. 

Het meten van Store Visits is essentieel voor gebruikers die offline conversies op basis van winkelbezoeken in kaart willen brengen. Zo laat het zien welke invloed campagnes hebben op offline winkelbezoeken, met name handig voor retailers die hierin een grote afhankelijkheid hebben. 

Adwise heeft speciaal voor deze doelgroep een oplossing gebouwd waarmee het effect van ROPO inzichtelijk wordt gemaakt. Benieuwd naar deze oplossing? Neem contact op!

 

Google introduceert Looker Studio

Deze maand introduceerde Google dat het haar gratis visualisatie tool Data Studio heeft omgedoopt tot Looker Studio. Verwijzend naar de gelijknamige grote broer Looker, die Google enige tijd geleden heeft overgekocht.

Het bedrijf wil gebruikers de mogelijkheid geven om alle geavanceerde features van Looker te gebruiken. Door Looker Studio te introduceren lijkt het erop dat Google de migratie naar Looker Pro (de betaalde variant) makkelijker wil maken. Zo heeft Google diverse oplossing in ‘Preview’ mode staan, zodat je in Looker Studio en Google Spreadsheets kunt experimenteren met de unieke eigenschappen van Looker Pro.

Looker Studio blijft gratis en onze verwachting is dat het product doorontwikkeld zal worden tot een volwaardige tegenhanger van tools als Power BI en Tableau. Dat gezegd hebbende houden we er rekening mee dat je voor de echt geavanceerde features moet betalen voor Looker Pro.

 

Analytics 360 krijgen eenmalige uitstel tot 1 juli 2024

Je leest het goed; Google heeft deze week de uiterste vervaldatum van Google Analytics 360 verplaatst. Dit blijkt uit een korte aantekening in de support documentatie van 360. De initiele vervaldatum van Google Analytics (standard en 360) was op 1 juli 2023, maar in de documentatie staat het volgende:

“Universal Analytics properties will receive a one-time processing extension ending on July 1, 2024.

En dus krijgen gebruikers van Google Analytics 360 een jaar lang de tijd om de migratie naar Google Analytics 4 voor te bereiden.

We zijn benieuwd of het hierbij blijft. De enorme migratie van Universal Analytics naar Google Analytics 4 brengt heel wat teweeg en veel gebruikers zijn waarschijnlijk nog niet klaar op 1 juli 2023. Zal dit de trend worden of houdt Google voet bij stuk?

 

President Biden tekent decreet voor Privacy Shield 2.0

Deze maand werd bekend dat President Biden een nieuw decreet heeft ondertekend rondom de doorgifte van persoonsgegevens van EU-burgers. Zo is te lezen op de site van het White House. Het voorstel, officieel genaamd ‘Trans-Atlantic Data Privacy Framework’, gedubd als Privacy Shield 2.0, moet aanpassingen bevatten in de hoop dat de VS daarmee voldoet aan de wet- en regelgeving van de EU. De Europese Commissie zal nu opnieuw moeten kijken naar het decreet en met een nieuw voorstel moeten komen. We zijn nog lang niet bij een overeenkomst tussen de EU en US, maar dit geeft een serieuze kans om tot een nieuw voorstel te komen. Meer over het decreet en de gevolgen van een voorstel lees je hier.

Bron

 

Google Ad metrics beschikbaar in GA4 API

Google Analytics 4 is tot op heden nog volop in ontwikkeling. Er worden continue nieuwe features toegevoegd, maar veel eigenschappen van Universal Analytics ontbreken nog. Een belangrijke set aan statistieken ontbrak waren de Ads metrics, uit Google Ads. 

Tot nu toe althans, want Google liet in de changelog van GA4 weten op 18 oktober de Google Ads metrics ook toe te hebben gevoegd aan de GA4 API. Dat betekent dat statistieken als advertiserAdClicks, advertiserAdImpressions en advertiserAdCost nu beschikbaar zijn buiten de GA4 interface om.

Bron

 

 

Christiaan, Analytics Marketeer

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Christiaan, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021