United Retail

Met een nieuwe digitale strategie het winkelbezoek verhogen

Nieuwe digitale strategie

United Retail is de franchiseorganisatie achter de winkelformules: Euronics, Electro World en Witgoed specialist. United Retail was toe aan een digitale strategie en zocht hiervoor een ervaren partij in e-commerce. Van een nieuwe digitale advertising strategie tot inzichten in de hoe de huidige doelgroep zich oriënteert én hoe de online marketing kanalen optimaal ingezet kunnen worden. Met als doel een synergie tussen online en offline (fysieke) winkels realiseren en daardoor betere bedrijfsresultaten te behalen. 

Euronics, Electro World & Witgoed Specialist

United Retail is de franchiseorganisatie die diensten verleent aan ruim 320 aangesloten vakspeciaalzaken die actief zijn in consumentenelektronica. Zij exploiteren de formules: Euronics, Electro World en Witgoed Specialist. United Retail positioneert zich niet als prijsvechter maar als een professionele specialist met persoonlijke aandacht voor de klant. 

De uitdaging

De uitdaging

United Retail heeft te maken met een specifieke doelgroep: voornamelijk de 40-plusser die zich lokaal oriënteert en meerwaarde hecht aan de service, advies op maat en persoonlijke aandacht. Bij United Retail staat niet het product, maar de oplossing centraal. Deze unique selling points zijn door de ruim 320 lokale ondernemers, in de fysieke vestigingen, te leveren.

Adwise heeft een digital strategy ontwikkeld voor United Retail waarbij de lokale zichtbaarheid tijdens het doorlopen van de verschillende fases binnen de customer journey centraal staat. Door online continu de herkenbare, lokale ondernemer in beeld te brengen (in plaats van het hele concern: Euronics, Electro World of Witgoed Specialist) speelt United Retail in op de kracht van de lokale ondernemers.

De digitale strategie moet er uiteindelijk toe leiden dat de doelgroep de dichtstbijzijnde lokale vestiging bezoekt. 

Digitale strategie

Digitale strategie

1. Lokale search campagnes

Per vestiging is er onder andere een search campagne ingericht die getoond wordt aan potentiële klanten binnen een straal van 5 km rondom de betreffende vestiging. Locatie extensies worden getoond binnen de advertenties, maar óók wordt de naam van de lokale ondernemer geïntegreerd in de advertentieteksten en wordt het gevoel van ‘dichtbij zijn’ benadrukt door bijvoorbeeld de opname van ‘maximale reistijd’. 

Binnen de search campagnes is er tevens slim omgegaan met de biedingen in combinatie met de afstand tot de winkellocatie. Hiervoor zijn rondom de winkel in stralen aangepaste biedingen ingesteld, hoe dichterbij men zich bevindt, hoe hoger de biedingen. De kans dat men bekend is met de winkel is namelijk groter naarmate de afstand tot de winkel kleiner is. Dit maakt vervolgens de kans op conversie groter. 

2. Lokalisatie van de landingspage

De (potentiële) klant wordt vanuit o.a. SEA doorgestuurd naar de website van de betreffende formule, die is afgestemd op de dichtstbijzijnde vestiging. Zo wordt in de header de winkel van zijn/haar keuze getoond, verschijnen de openingstijden van de betreffende winkel op de homepage en zijn de contactgegevens van de vestiging in de footer opgenomen. Ook worden deze gegevens automatisch verwerkt binnen formulieren op de website en binnen het bestelproces. 

3. Remarketing

De doelgroep die de website heeft bezocht maar nog een duwtje in de rug nodig heeft wordt opnieuw benaderd door een remarketing strategie. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van dynamische remarketing/multi-advertising. Per productgroep per winkelformule is er een dynamische bannerset ontwikkeld waarbij de gegevens van de dichtstbijzijnde winkel worden ingeladen, afgestemd op de daadwerkelijke locatie van de consument.  

4. ROPO inzichten

Om de online campagnes te kunnen bijsturen op niet alleen de online omzet maar ook de bijdrage aan omzet in de fysieke vestigingen wordt gewerkt aan het verkrijgen van ROPO inzichten door o.a. Google Store Visits en het opvolgen van de transacties in de fysieke vestigingen middels e-mailmarketing om zo te kunnen checken of deze persoon ook al eerder op de website is geweest.

5. Service van lokale ondernemer onderbouwd, visueel weergeven

Om op de website en in online campagnes de fantastische service die de lokale retailers leveren zichtbaar te maken worden van alle aankopen in de fysieke vestigingen middels e-mailmarketing reviews verzameld die, op ondernemersniveau, getoond gaan worden op o.a. de website en de SEA campagnes.

Resultaten

Resultaten

De eerste campagnes die met de nieuwe, lokale, strategie zijn gevoerd hebben duidelijk betere resultaten opgeleverd dan voorheen. Zo is de CTR 2 tot 3 keer hoger geworden, is het bouncepercentage met 10 tot 20% gedaald en is de sessieduur tot wel 50% gestegen.

Wat er vooral bereikt is, is een fantastische gebruikerservaring op lokaal niveau. Het lokale aspect van 320 ondernemers komt op de volgende plekken tot uitdrukking:

  • Binnen de advertenties van de branded en non-branded search campagne
  • Gepersonaliseerde website per consument afgestemd op de ondernemer die bij de klant ‘om de hoek’ zit
  • Remarketing banners waarin de locatiegegevens van de dichtstbijzijnde vestiging is opgenomen

De lokale ondernemers hebben zelf erg positief gereageerd op bovenstaande aanpak en onderschrijven dat deze campagnes bijdragen aan het uitdragen van de lokale kracht van de franchiseformule. Deze positieve reactie van de ondernemers is een belangrijke KPI voor United Retail omdat de mening van de franchisenemers over het franchiseconcept en de (marketing)aanpak van de franchisegever van groot belang is.

Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld?

Is jouw organisatie klaar voor de digitale wereld?

Wij gaan graag met je in gesprek om de digitale mogelijkheden voor jouw organisatie in kaart te brengen!

Neem contact met mij op