Challenge us
menu
Kees Smit Tuinmeubelen

Nieuw e-commerceplatform verstevigt marktleiderschap

Bekijk de case

De marktpositie versterken en uitbouwen

Een jarenlange strategische samenwerking heeft de marktpositie van Kees Smit geen windeieren gelegd. Hoe continue innovatie, focus op de optimale omnichannelbeleving, een effectieve agile werkwijze en het letterlijk betrekken van de consument leiden tot het worden van de grootste speler in tuinmeubelen van Europa! Om dit nu en in de toekomst te realiseren wil Kees Smit Tuinmeubelen de best mogelijke klant- ervaring & beleving bieden. Daarom is een gebruiksvriendelijke webshop waarin het een feest is om je te laten inspireren en te shoppen erg belangrijk. Door de enorme groei van mobile traffic is het verbeteren van de ervaring op dit platform een extra focusgebied.

Awards
Finalist Dutch Interactive Awards
Website
Bekijk website

Beste customer experience

Om dit nu en in de toekomst te realiseren wil Kees Smit Tuinmeubelen de best mogelijke klant- ervaring & beleving bieden. Daarom is een gebruiksvriendelijke webshop waarin het een feest is om je te laten inspireren en te shoppen erg belangrijk. Door de enorme groei van mobile traffic is het verbeteren van de ervaring op dit platform een extra focusgebied.

Time to market optimisation

Kees Smit verkoopt gedurende het hele jaar tuinmeubelen, waarbij de piek in het voorjaar ligt. Omdat de consument al vroeg in het jaar (winter) begint met oriënteren is het belangrijk dat we snel releases doen van nieuwe functionaliteiten en gedurende het jaar continu door ontwikkelen. De consument kunnen we anders al vroeg in de customer journey verliezen door een niet optimale ervaring te bieden. Omdat het belangrijk is dat ontwikkelingen snel worden gelanceerd is gekozen voor wekelijkse releases. Door de klant onderdeel te laten zijn van het Scrumteam konden we snel schakelen en werken met korte testperiodes. Op deze manier hebben we de webshop wekelijks, zowel voor als tijdens het tuinmeubelseizoen, verbeterd.

KPI goals

Totale omzetgroei van 25% door:

  • Conversiepercentage voor e-commerce
  • Visits op vestigingspagina’s (indirect winkelbezoek)
  • Omzet offline bijdragen door online (ROPO-effect)

User testing

Om te bepalen waar het platform verbeterd kan worden zijn we gestart met live user testing. Hiermee achterhalen we welke onderdelen in de shop nog niet 100% gebruiksvriendelijk zijn. Eerst zijn in samenwerking met de klant de belangrijkste doelgroepen in kaart gebracht. Hiervoor werd informatie uit diverse bronnen gecombineerd: Google Analytics, Facebookfans en input van verkoop- en klantenservicemedewerkers van Kees Smit Tuinmeubelen. Op basis hiervan hebben we voor alle type persona’s in de doelgroep verschillende mensen geworven en uitgenodigd om deel te nemen aan de user test. Middels een testscript moesten zij diverse ‘opdrachten’ uitvoeren op verschillende devices. In het UX lab van Adwise hebben we alles vastgelegd (schermopnames, eyetracking en gedachtes van personen door ze hard op te laten denken en het geluid op te nemen). Uit de user tests zijn meer dan 100 aanbevelingen gekomen. Samen met de klant is een backlog opgesteld en is alles geprioriteerd. In de wekelijkse releases zijn de optimalisatiepunten telkens geimplementeerd.

Dit resulteert in..

  • Compleet vernieuwde mobiele webshop
  • Nieuw design voor tablet en desktop variant
  • Implementatie van sfeerfotografie in categorie- en productdetailpagina’s
  • Afbeeldingen in de navigatie
  • Vernieuwde fotoweergave bij producten
  • Implementatie nieuwe slimme zoekfunctie
  • Nieuw design voor showroompagina’s inclusief routeplanner
  • Bij alle functionaliteiten is geen gebruikgemaakt van standaard modules en/of plugins. Alles is maatwerk om precies aan de verwachting van de doelgroep te kunnen voldoen.

KPI Results

  • Conversiepercentage e-commerce met 90% gegroeid ten opzichte van seizoen 2015.
  • 100% groei in aantal visits op de pagina’s van beide vestigingen.
  • Gemiddelde tijd op deze pagina’s is met 15% gestegen.
  • Daadwerkelijke bijdrage van de webshop aan de totale conversie door inzicht in ROPO-effect is 3 keer zo hoog.

Op zoek naar een e-commerce platform welke perfect aansluit bij jouw doelgroep?

Neem contact op.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23