Kees Smit Tuinmeubelen

VIDEOCASE: Slimme inzet van in-store data voor optimaal presterende campagnes

Kees Smit is de grootste in tuinmeubelen van Europa. Zij hebben twee vestigingen (Almelo en Amersfoort) met beiden een winkeloppervlakte van 8.000 m2. In iedere vestiging staan meer dan 500 tuinsets in verschillende combinaties en prijsklassen opgesteld. Naast de fysieke vestigingen is Kees Smit voorzien van een succesvolle webshop. Dit seizoen was een slimme inzet van in-store (klant)data om bezoekers optimaal te laten converteren een belangrijk campagnedoel. 

Uitdaging

De aankoop van een tuinset is vaak een behoorlijke investering. Om deze reden doorlopen consumenten een lange customer journey, met zowel online als offline contactmomenten (ook wel het ROPO-effect). Uit onderzoek blijkt dat de journey vaak online start maar dat consumenten vervolgens vaak een bezoek aan de showroom brengen om het product in werkelijkheid te zien. Tóch bestaat de kans dat de aankoop in de winkel niet direct voltooid wordt. Om in beeld te blijven bij deze waardevolle doelgroep, hebben wij een strategie bedacht waarbij op een innovatieve manier gebruik wordt gemaakt van data van de winkelbezoekers. 

Strategie en aanpak

Strategie en aanpak

Bezoekers die één van de showrooms hebben bezocht zijn in hoge mate geïnteresseerd en hiervoor geldt een bovengemiddelde kans op conversie. Om in contact te blijven met de bezoekers die na bezoek aan de showroom het oriëntatie- en beslissingsproces thuis vervolgen is het belangrijk om in-store data te verzamelen. Wij zagen de uitgelezen kans om de beschikbare online content ook in de winkel aan te bieden om zo bezoekers te stimuleren om de mobiele website te bezoeken. 

De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in de customer experience binnen de webshop. Het gevolg hiervan is dat consumenten online eigenlijk een nóg betere ervaring hebben en sneller antwoord vinden op vragen. Tijd om online en offline te integreren! Om de content van de webshop eenvoudig beschikbaar te maken hebben we interactieve productborden ontwikkeld. Door middel van een QR code en/of NFC tag gaan consumenten naar een mobiele pagina van het product wat ze op dat moment in de winkel bekijken. Hier vinden ze waardevolle informatie over het product, zoals: sfeerfoto's, afmetingen en reviews. Dit helpt de consument in het beslissingsproces. 

Resultaat

Wanneer consumenten gebruik maken van de QR code of NFC tag worden consumenten via een redirect naar de mobiele productpagina geleidt. Hierdoor zijn we in staat om binnen Google Analytics store visits te meten. Daarnaast zien we welk specifiek product de consument bekeken heeft. Deze data gebruiken we om binnen Google Ads audiences op te bouwen. Deze oplossing zorgt ervoor dat Kees Smit ook bij de doelgroep die de aankoop niet voltooid in de winkel top of mind blijft en het conversiepercentage van de campagnes enorm is verhoogd. 

Nieuwsgierig hoe dit precies werkt?
Bekijk onderstaande video

Meer weten over deze case?

Meer weten over deze case?

Of ben je gewoon nieuwsgierig en wil je meer informatie of advies voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op.

Neem contact op

Gerelateerde blogs