Boekengilde
Boekengilde

Boekengilde

Conversieoptimalisatie nieuwe stijl leidt tot 64% meer aanvragen

De trend die we al jaren zien op CRO gebied is dat het minder draait om A/B-testing en het verhogen van het conversiepercentage, en steeds meer om het verhogen van de algehele resultaten van je klant. Je hebt namelijk niet zoveel aan het verhogen van het conversiepercentage, als dit ten koste is gegaan van de gemiddelde orderwaarde, bijvoorbeeld. Daarom bieden wij veel van onze klanten conversieoptimalisatie nieuwe stijl aan, een aanpak waarbij we elke maand opnieuw bepalen waar we op focussen. Het verbeteren van de website, het optimaliseren van de marketing, of (meestal): een combinatie. Op die manier zijn altijd de juiste specialisten aan het werk voor de klant. Voor Boekengilde zijn in 6 maanden al developers, designers, contentspecialisten, UX-specialisten, strategisch marketeers en SEO- en SEA-specialisten aan het werk geweest. En niet zonder resultaat: in deze eerste 6 maanden van dit jaar wisten we het aantal offerte-aanvragen al met 64% te overtreffen ten opzichte van dezelfde periode in 2017! Lees in deze case hoe we dat doen.

Uitdaging van de klant

Boekengilde helpt met het in eigen beheer uitgeven van je boek. Van schrijftips, via opmaak en drukken van je boek, tot en met het verkopen ervan. Met als doel schrijvers daarna een boek hebben om trots op te zijn! Eind 2017 vroeg Boekengilde ons om op digitaal gebied te ondersteunen bij het realiseren van de business ambities. Specifiek werd gevraagd om een proactieve aanpak, met de focus op doen. Zaken die wij oppakken, maar zeker ook een sturende rol voor Boekengilde zodat zij zelf ook veel punten kunnen oppakken. We zijn in onze aanpak zowel direct actief aan de slag gegaan met executie als het ontwikkelen van de strategie die de punt op de horizon zet. Door dit parallel aan elkaar te doen, is er binnen een half jaar zowel impact als visie neergezet. We zijn daarbij uitgegaan van de bestaande website en optimaliseren deze continu. Het bouwen van een nieuwe website is niet nodig, het budget gebruiken we liever om het maximale te halen uit de bestaande kanalen.

Boekengilde

Vanuit verschillende disciplines werken we elke maand aan betere resultaten

Strategie & aanpak

Vanaf dag 1 zijn we begonnen met voor de hand liggende dingen doen die sowieso verbeterd moesten worden. We noemen er een aantal.

Functionele scan

De eerste actie was een functionele scan: werkt alles op de site? Zitten er bugs of 404-pagina’s in? Dit leverde al een mooie lijst aan verbeterpunten op. Het mooiste is dat deze punten al direct leiden tot een verbetering van de resultaten.

Accessible scan

Daarna hebben we geanalyseerd of alles op de website voor alle doelgroepen goed leesbaar is. Daaruit kwamen verbeterpunten m.b.t. kleurgebruik, leesbaarheid en snelheid. Wederom zaken die je gelijk kunt aanpassen en direct resultaat opleveren.

User eXperience

Vervolgens zijn we de UX gaan verbeteren. En eigenlijk kun je dat pas goed doen als je de doelgroepen onderzoekt, of als je gewoon zelf de doelgroep wordt.

Onze UX consultant kroop in de huid van een auteur, en doorliep de hele customer journey van oriëntatie tot en met conversie op diverse websites, dus ook concurrenten van Boekengilde. Dit was dus tevens een mooie concurrentieanalyse. Hieruit kwamen hele interessante inzichten, zowel voor de marketing, de website als het concept in zijn algemeenheid.

Een aantal belangrijke aanpassingen zijn gedaan aan het proces van offertes aanvragen.

Door in de huid van de gebruiker te kruipen, zijn verbeteringen voor het proces van offerte aanvragen gedaan

• Minder verplichte velden
• Toelichting waarom we informatie vragen, bijvoorbeeld het telefoonnummer
• Het formulier voor ‘offerte boek drukken’ heeft 2 varianten gekregen: een voor een prijsindicatie (waarin minder informatie gevraagd wordt) en een voor een exacte prijs (waar we uiteraard meer informatie vragen om een prijs op maat te kunnen maken)
• Aangegeven hoe snel de gebruiker een reactie krijgt
• Minder het gevoel geven dat je bij het aanvragen van een offerte al ergens aan vast zit.

Strategie

Door eerste 2 maanden ‘learning on the job’ kenden we de klant en haar doelgroepen beter, waardoor het ook eenvoudiger was om een strategie op te stellen.

Cardsorting

Naast het optimaliseren van de marketing en het doorvoeren van de punten uit de hiervoor genoemde fases, zijn we ook bezig met het herzien van de sitemap.

Hiervoor hebben we eerst een cardsorting sessie gedaan, waarin we met een aantal mensen van Boekengilde en Adwise hebben bepaald wat een logische indeling van de website is. Door de ogen van de gebruiker, maar zonder de SEO-waarde uit het oog te verliezen.

Met behulp van cardsorting bepaalden we een logische website-structuur

Backlog, sprint planning en KPI dashboard

Doordat er zoveel ideeën voor verbetering worden gegenereerd in deze aanpak, is het essentieel om alles op één plek te bewaren. Hiervoor gebruiken wij een gedeeld dashboard.
Elke maand zitten we samen om de samenwerking te evalueren, de afgelopen sprint te presenteren en de volgende samen te bepalen. Het gedeeld dashboard staat hier centraal.

Met behulp van een dashboard verdelen en prioriteren we de maandelijkse actiepunten 

Daarnaast maken we gebruik van gedeeld KPI Dashboard. Hier worden realtime de belangijkste statistieken getoond, zoals het aantal nieuwe aanvragen dat binnenkomt. De maandelijkse data-analyse houdt ons scherp. Als er erg veel aan websiteoptimalisatie wordt gedaan, is er soms wat minder aandacht voor marketing, en andersom. Op zich niet erg, want je wilt graag dat geïnteresseerden straks op een betere website landen waardoor de kans op conversie wordt vergroot. Door de maandsprints wordt tijdig gesignaleerd dat marketing minder aandacht heeft gehad en sturen we de focus bij voor de komende maand.

Resultaten in het kort:

• 64% meer offerte-aanvragen dan in dezelfde periode vorig jaar
• Een betere user experience voor de eindgebruikers
• Altijd de juiste specialisten aan het werk
• Iedere maand samen bepalen wat de belangrijkste stappen zijn en die eerst doen
• Tevreden klant.

Ook interesse in conversieoptimalisatie?

Ook interesse in conversieoptimalisatie?

Heb je een vraag over deze case of wil je in bredere zin weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem contact op!

Neem contact op

Klanten over ons

Emiel Koops van Pokon

Adwise kenmerkt zich door haar prettige manier van samenwerken in combinatie met het leveren van uitstekende kwaliteit en expertise

Emiel Koops
Pokon
Review van Pokon over Pokon