Challenge us
menu
Atkins

Door slimme SEO campagnes met relevante content 159% stijging in nonbranded traffic

Bekijk de case
Door slimme SEO campagnes met relevante content 159% stijging in nonbranded traffic

Internationaal merk voor koolhydraatarme producten

Atkins is een internationaal merk voor koolhydraatarme producten. Een bekende speler in de ‘dieet markt’. Atkins verkoopt onder andere: koolhydraatarme repen, shakes, brood, crackers en muesli en positioneert zichzelf als lifestyle merk.

Uitdaging

Transitie van dieet-, naar lifestyle merk.

Atkins heeft onlangs een transitie van dieet-, naar lifestyle merk gemaakt. Deze transitie heeft veel impact op de digitale strategie. In de nieuwe strategie willen wij de doelgroep bereiken die zich nog niet specifiek oriënteert op een product aankoop. Om deze ambitie te bereiken zijn de volgende SEO doelen gesteld:

  • Non-branded organic traffic naar de website structureel verhogen met minimaal +50% door middel van relevante content
  • Met content creatie inspelen op ‘behoeften’ in plaats van producten, en deze doelgroep middels relevante content laten converteren naar product aankopen.
  • LTV (Life Time Value) van organic traffic in kaart brengen om te bepalen welke consumenten (met welke behoeften) op lange termijn het meest loyaal zijn.

Strategie en aanpak

De grootste uitdaging voor Adwise lag op het creëren van waardevolle content en het bereiken van de doelgroep op meerdere touchpoints binnen de customer journey. Een selectie van de belangrijkste werkzaamheden:

Stap 1

Contentoptimalisatie als basis voor stijging organic traffic.

Op basis van de belangrijkste zoekwoorden binnen verschillende fases in de customer journey is content geschreven en herschreven. Een voorbeeld: het artikel ‘koolhydraatarm’ bestond al maar is volledig herschreven en online gezet in januari 2017. Het gevolg? 137% meer sessies uit organic naar deze pagina.

Stap 2

Featured Snippets.

Op een aantal belangrijke zoektermen behaalde we een featured snippet, onder andere op: koolhydraatarm, koolhydraatarm dieet, koolhydraatarme producten. Door de featured snippets ging de CTR op deze zoektermen omhoog van 7% naar 33%.

Stap 3

Zichtbaarheid producten via receptendatabase.

Om de zichtbaarheid van de Atkins producten te verhogen hebben we ervoor gekozen om onder andere content te ontwikkelen in de vorm van recepten. Door deze recepten te voorzien van inhoudelijke informatie zoals in: tekst, visuals en video’s willen we traffic naar de website verhogen. Uitgangspunt voor de receptendatabase is user generated content. Hiervoor is de Atkins community geraadpleegd. Gestructureerde data is toegevoegd zodat in de zoekresultaten de afbeelding en bereidingstijd van het recept direct zichtbaar is, wat de CTR verhoogd.

Resultaten

Hoge ranking binnen Google.

Atkins rankt op dit moment met veel belangrijke termen in de top van Google. De SEO strategie heeft gezorgd voor een groei in het non-branded organisch verkeer met 159%. De weergave van productpagina’s vanuit organisch verkeer zijn met 28% gestegen en de receptenpagina’s hebben 80.000 unieke weergaven gerealiseerd. Momenteel stijgt het aantal organische sessies nog continu.

Vervolgstappen

Life Time Value .

Een volgende stap in de (SEO) strategie is het berekenen van de Life Time Value per cluster, op basis van intrinsieke behoeften. Hierbij wordt onderzocht welke doelgroepen op lange termijn het meeste opleveren voor Atkins, zodat we voor deze groepen nog meer focus kunnen leggen op relevante content. Door de livegang van de eigen webshop maar ook door de geplande implementatie van Hatch (doormeten van transactief bij externe retailers), een CRM vol relevante data en de mogelijkheid om Predictive LTV modelling naar Analytics te sturen, gaan we deze inzichten concreet maken.

Deze case is genomineerd voor de Dutch Search Awards 2017 in de categorie: Beste SEO campagne. Bekijk de geanimeerde weergave van deze case via de volgende video:

Middels een nieuwe strategie meer touchpoints in de customer journey creëren ?

Neem contact op.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23